- Mer givende å jobbe med mennesker enn med kommunikasjonsteknologi

Tor-Inge Gloppen er utdannet innen informasjonssikkerhet og samfunnsvitenskap.
Etter å ha jobbet som IT-konsulent i noen år, bestemte han seg for å skifte beite. Valget falt på mennesket, snarere enn teknologi.
 

Publisert 11. sep. 2023 14:45
Gloppen underviser på skolen
profilbilde gloppen
Tor-Inge Gloppen har en mastergrad i kroppsøving og pedagogikk og jobber i dag som lektor med opprykk ved Morellbakken skole og som kursleder for kroppsøving ved Akademiet Privatistskole.
Foto: Ståle Lund-Andersen 

- Jeg fant ut at det var mer givende å jobbe med mennesker, enn med kommunikasjonsteknologi som svitsjer, rutere og brannmurer, forteller Tor-Inge.

- Først tenkte jeg at jeg skulle prøve å få en jobb som topptrener, men det endret jeg. Jeg ville heller bli en topplærer, forteller han med et glimt i øyet.

Jobbtilbud før mastergraden var levert

Da Tor-Inge startet på NIH var planen å bli topptrener eller landslagstrener. Interessene endret seg imidlertid underveis på det som den gang var første året idrettsvitenskap.

- Tidligere syntes jeg det var spennende å kunne spisse enkeltferdigheter. Underveis i studiet endret denne interessen seg. Idrettsfag alene var ikke nok - tanken om å undervise i flere fag etablerte seg. Helheten i menneske begynte å interessere meg. Jeg valgte derfor å spesialisere meg i faglærer i idrettsfag og kroppsøving.

Tor-Inge fikk jobbtilbud ved Morellbakken (heltid) og Akademiet Privatistskole (kveldskurs) før han var ferdig med mastergraden i 2015. Der har han valgt å bli.

- Jeg er kontaktlærer for 8A på Morellbakken skole. En klasse med 26 inspirerende, kunnskapssøkende og til tider utfordrende elever. De fleste elevene stiller forberedt til timene og har forventninger både til seg selv og til sine lærere. Jeg underviser i samfunnsfag, KRLE, kroppsøving og valgfaget friluftsliv. Elevene forventer at jeg gjør en god jobb, slik at jeg kan hjelpe dem med å utvikle seg faglig, sosialt og fysisk, og noen ganger også psykisk. Det at jeg har innflytelse på elevenes helhetlige utvikling er veldig givende.

En typisk arbeidsdag

En typisk arbeidsdag består av to timer kroppsøving, en time samfunnsfag, og enkelte ganger KRLE eller friluftsliv.

undervisning
Foto: Tobias Olsen 

- Mellom undervisningene drikker jeg litt for mye kaffe, prater med kollegaer og elever. Jeg forbereder undervisning og gjør etterarbeid som følge av undervisning. Noen ganger må jeg delta i et møte her og der, men stort sett er arbeidsdagen rolig og jeg har god til å holde meg oppdatert.

Som lærer bruker Tor-Inge, hver eneste dag, ulike pedagogiske verktøy, erfaringer fra et bredt bevegelsesspekter, samt kompetanse fra masteroppgaven som omhandlet læringsmiljø.
- Utdanningen ved NIH har på mange måter gitt meg de verktøyene jeg bruker hver eneste dag som lærer og boksetrener. I tillegg har tiden på NIH lært meg å være kritisk, både til min egen yrkesutøvelse, men også hvordan mine kollegaer arbeider. Jeg har utviklet en endringskompetanse som gjør at jeg hver eneste dag utvikler meg som lærer og menneske gjennom relasjoner til ledelse, kollegaer og elever.

Kontinuerlig utvikling

Tor-Inge ligger ikke på latsiden. I tillegg til to ulike lærerjobber og trenerjobb, er han samtidig veileder for idrettshøgskolestudenter som har praksis ved Morellbakken skole. Han mener veilederjobben gir han mulighet til å utvikle seg både faglig og personlig.

- Som veileder for praksisstudenter er det rom for faglige diskusjoner, refleksjoner rundt egen praksis og oppdateringer fra NIH. Jeg er i tillegg med i et utvalg som skriver en håndbok for praksisveiledere. I tillegg utvikler jeg meg gjennom å lese tidsskrifter, annen faglitteratur og relevant forskning. Jeg synes også det er spennende å delta på ulike disputaser og faglige konferanser.

Refleksjoner rundt studier og jobb

Etter å ha valgt feil studieretning og yrkeskarriere en gang, er han nå klokkeklar på at yrket som lærer er et yrke han kan bli gammel i.

Gloppen hjelper
Foto; Tobias Olsen 

- Det beste med læreryrket er elevene – det å vite at jeg betyr noe for noen og at jeg kan utgjøre en forskjell - at jeg kan faktisk kan bidra til deres utvikling. Jeg er heldig – jeg valgte å starte på nytt da jeg fant ut at jobben som IT-konsulent ikke var noe for meg. Utdanning jeg tok og yrket jeg til slutt valgte gjør at jeg hver dag gleder meg til å dra på jobb. Livet er langt, det har oppturer og nedturer. Det kan være tøft å stå opp mandag morgen dersom du har en jobb du ikke trives med, avslutter han.

Interessert i studier ved NIH?

Bli kjent med våre studenter og få et innblikk i hvorfor de valgte å satse på lidenskapen. Få samtidig et innblikk i deres studiehverdag, og hør hvorfor idrettstudier kan være noe for nettopp deg. Se ulike videoklipp og filmer her.