FIT828/848/858/868/878 Personlig trener (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFIT828/848/858/868/878
EmnenavnPersonlig trener
Studiepoeng15 sp
AnsvarligTorbjørn Skåleskog Jacobsen
ForkravGrunnkurs eller Fitness Basis, og Treningsveileder
Innledning
Personlig trener gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som Personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. Undervisningen vil hovedsakelig fokusere på oppdatert, forskningsbasert og praktisk kunnskap innen treningslære, PT-rollen og oppfølging av kunder gjennom høy kvalitet på service, treningsplanlegging og praktisk gjennomføring. Emnet omhandler også trening rettet mot vår tids mest vanlige livsstilssykdommer, samt trening under og etter graviditet.
Mål

Studenten skal:

  • kjenne og være bevisst rollen som PT i forhold til etikk, markedsføring, salg, service, lover, regler og forsikring
  • kunne gjennomføre god vurdering av kunder gjennom anamnese, observasjon og holdningsanalyse
  • kunne teste kunder med hensyn til kroppssammensetning, utholdenhet, styrke og bevegelighet
  • kunne formulere gode målsetninger for kunder
  • kunne lage individuelt tilpassede treningsplaner basert på forskningsbasert kunnskap innen treningslære
  • vise motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis, herunder god "spottingteknikk"
  • gi enkle råd om kosthold, ernæring og vektregulering
  • ha evne til å bruke teknikker fra coaching i arbeidet med kunder
  • kunne gjennomføre personlig trening uten bruk av tradisjonelle apparater og vekter
  • kjenne til forskning og fagutvikling, samt ha evne til kritisk vurdering av fagstoff innen fitnessfeltet
  • kjenne til egne begrensninger og grenseoppgang mot andre faggrupper og vite når de skal henvise kunder til helsepersonell
  • kunne tilpasse treningsprinsipper til kunder med vår tids mest vanlige livsstilssykdommer
  • kunne tilpasse treningsprinsipper til kunder under og etter graviditet
Organisering og arbeidsformer
Tre undervisningssamlinger torsdag til søndag. Undervisningen på kurset vil være basert på teoriundervisning og praktisk undervisning, i tillegg til problembasert læring i mindre grupper. Studentene skal øve på praktiske ferdigheter, som for eksempel "spotting" og manuelle tøyingsteknikker, samt planlegge og gjennomføre treningsøkter, og samtidig evaluere hverandre som personlige trenere. Selvstendig læring utover undervisningssamlingene må påregnes.
Vurdering

80% fremmøte.

Individuell praktisk-metodisk eksamen med gradert karakter (A-F). Eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før praktisk-metodisk eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca 25 min.) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering fra den praktiske gjennomføringen i ca 25 minutter som avslutter eksamen.

Alle studenter må stille som eksamensobjekt for andre kandidater i inntil to timer i løpet av en eksamensdag.

Tillatte hjelpemidler: ingen.

 

Kjernelitteratur

Kapitler i 2 bøker:
Bahr, R. (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Kapitel 23, 25, 31 og 35 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Denne finnes også gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken

Raastad, R., Paulsen, G., Refsnes, P. E, Rønnestad, B. R. & Wisnes, A. R. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Kapitel 4, 8, 13, 14, 16 og side 364-414 i kap. 19 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

ARTIKKELSAMLING 1:
Jacobsen, T. S. (Red). (2012). Personlig trener FIT828/848/858/868: Del 1: Høst 2012. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
- Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Artikkelsamlingen/kompendiet kan også bestilles fra Fitnessavdelingen mot et administrasjonsgebyr og porto i tillegg til prisen for heftet.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
Gjerset, A., Haugen, K. & Holmestad, P. (2006). Treningsplanlegging. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære (3. utg.) (s. 353-356, 369-370). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Husnes, S. O. (2005). Bevegelighet, manuell tøyning og testing av bevegelighet. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Husnes, S. O. (2005). Spotting med arbeidshefte. Oslo: Norges idrettshøgskole.

NIH Fitness (u.å.). Eksempel på periodeplan og øktplan. Oslo: Norges Idrettshøgskole, Fitness.

NIH Fitness (u.å.). Screening skjema. Oslo: Norges Idrettshøgskole, Fitness.

Rustaden, A. M. (2005). Personlig trener: Testing. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Solbakken, E. & Edvardsen, E. (2009). Testing av utholdenhet for personlige trenere. Oslo: Norges idrettshøgskole.


ARTIKKELSAMLING 2:
Jacobsen, T. S. (Red). (2012). Personlig trener FIT828/848/858/868: Del 2: Høst 2012. (Artikkelsamling). Oslo: Norge idrettshøgskole.
- Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Artikkelsamlingen/kompendiet kan også bestilles fra Fitnessavdelingen mot et administrasjonsgebyr og porto i tillegg til prisen for heftet.


Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Appropriate physical activity intervention strategies for weight loss and prevention of weight regain for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41 (2), 459-471.

American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Nutrition and athletic performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41 (3), 703-731.

Artal, R. & O´Toole, M. (2003). Guidelines of the American College of Obstetricians and Gynecologists for exercise during pregnancy and the postpartum period. British Journal of Sports Medicine, 37, 6-12.

Bahr, R. & Mæhlum, S. (2006). Skadetyper. I: R. Bahr & S. Mæhlum (Red.), Idrettsskader: En illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet (2. utg). (s. 7-25). Oslo: Gazette bok.

Basset, D.R. & Howley, E.T. (2000). Limiting factors for maximum oxygen uptake and determinants of endurance performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(1), 70-84.

Feltz, D. L., Short, S. E. & Sullivan, P. J. (2008). Enhancing efficacy beliefs of athletes. I: D. L. Feltz, S. E. Short & P. J. Sullivan, Self-Efficacy in Sport: Research and strategies for working with athletes, teams, and coaches. (s. 180-198). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Feltz, D. L., Short, S. E., & Sullivan, P. J. (2008). Self-Efficacy theory in sport. I: D. L. Feltz, S. E. Short & P. J. Sullivan, Self-Efficacy in Sport: Research and strategies for working with athletes, teams, and coaches. (s. 4-24). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Frøyd, C., Madsen, Ø., Sæterdal, R., Tønnesen, E., Wisnes, A.R. & Aasen, S.B. (Red.) (2005). Utholdenhet: Trening som gir resultater. Oslo: Akilles.
Sammendrag av boka.

Laursen, P. B. & Jenkins, D. G. (2002). The scientific basis for high-intensity interval traning. Optimising traning programmes and maximising performance in highly trained endurance athletes. Sports Medicine, 32 (1), 53-73.

Marcus, B. H. & Forsyth, L. A. H. (2003). Using the stages model in individual counseling. I: B. H. Marcus & L.A. H. Forsyth, Motivating people to be physically active. (s.108-137). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Midgley, A.W., McNaughton, L.R. & Wilkinson, M. (2006). Is there an optimal training intensity for enhancing the maximal oxygen uptake of distance runners? Empirical research findings, current opinions, physiological rationale and practical recommendations. Sports Medicine,36(2), 117-132.

Nelson, T. R. & Bandy, W. D. (2005). An update on flexibility. Strength and Conditioning Journal, 27, 10-16.

Olsen, O. E., Myklebust, G., Engebretsen, L., Holme, I. & Bahr, R. (2005). Exercises to prevent lower limb injuries in youth sports: Cluster randomised controlled trial. British Medical Journal, 330(7489), 449.

Pollock, M. L., Geasser, G. A., Butcher, J., Després, J. P., Dishman, R. K., Franklin, B. A. et al. (1998). ACSM Position stand: The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness, and flexibility in healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 30, 975-991.

Ratamess, N.A., Faigenbaum, A.D., Hoffman, J.R. & Kang, J. (2008). Self-selected resistance training intensity in healthy women: the influence of a personal trainer. The Journal of Strength and Conditioning Research, 22(1), 103-111.

Soligard, T., Myklebust, G., Steffen, K., Holme, I., Silvers, H., Bizzini, M., Junge, A., Dvorak, J., Bahr, R. & Andersen, T. E. (2008). Comprehensive warm-up programme to prevent injuries in young female footballers: Cluster randomised controlled trial. British Medical Journal, 337, a2469.

Sundgot-Borgen, J., Torstveit, M.K. & Skårderud, F. (2004). Spiseforstyrrelser i idretten. Tidsskriftet for den Norske Lægeforening, 124(16), 2126-2129.

NB! I tillegg er også forelesningspresentasjoner pensum.

Anbefalt litteratur

American College of Sports Medicine (2007). ACSM's resources for the personal trainer (2nd ed). Philadelphia: Lippincott.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Progression models in resistance training for healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3),687-708.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Bahr, R. (Red.). (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Denne finnes også gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

McArdle, W.D., Katch, F. I. & Katch, V. l. (2010). Exercise physiology: Nutrition, energy and human performance (7th ed). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask