MAS402 Statistikk (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMAS402
EmnenavnStatistikk
Studiepoeng5 sp
AnsvarligAre Hugo Pripp
TidspunktHøst
ForkravFullført og bestått 180 studiepoeng (hvorav minst 120 studiepoeng er innenfor fagområdet idrett), hvor den idrettsfaglige fordypningen minst har et karaktersnitt på C (evt. 2,7)
Innledning

Emnet skal gi studentene kunnskap, forståelse og innsikt i bruk av tradisjonelle og noen moderne statistiske metoder innenfor idrettsforskning. Både hypotesetesting og effektbasert analyse vil bli inkludert.

På dette grunnlaget skal studentene styrke sin evne til å kritisk vurdere metode og statistikk brukt i ulike rapporter og planlagte forskningsprosjekter.

NB! Det forutsettes at studentene er kjent med grunnleggende metode og beskrivende statistikk når de starter på masterstudiet. Studenter med svake grunnleggende kunnskaper, bør lese:

W. J. Vincent : Statistics in Kinesiology kap 1-7 eller tilsvarende (se referanseliste)

For å gi støtte til studenter som ikke har hatt grunnleggende opplæring i statistikk og metode, vil det holdes tre forelesninger som vil gi en rask oversikt over sentrale emner i grunnleggende statistisk behandling før emnet starter. De studenter som ønsker å delta i disse ekstraforelesningene, må melde fra til Studieavdelingen.

 

English version

The course aims to provide students with knowledge, understanding and insight into the use of traditional and some modern statistical methods in sports research. Both hypothesis testing and effect based analyzes will be included.

On this basis students should enhance their ability to critically evaluate the methodology and statistics used in various reports and planned research projects.

NB! It is assumed that students are familiar with basic methods and descriptive statistics when they enter the Master program. Students with poor basic skills, should read:

WJ Vincent: Statistics in Kinesiology, Chapter 1-7, or equivalent

Before classes start, there will be three lectures providing support for students who have not had basic training in statistics and methodology. The students who wish to participate in these supplementary classes, must notify the Study department.

 

Mål

Studenten skal:

  • kunne formulere en statistisk hypotese på bakgrunn av en problemstilling
  • kunne foreta elementære statistisk metodiske valg i forhold til en aktuell hypotese
  • ha kunnskap om ulike datanivå og hvordan man analyserer på grunnlag av dette
  • ha grunnleggende kunnskap i bruk av SPSS (PASW)
  • ha innblikk i enkelte former for nyere statistisk behandling 

 

English version

The goal of this course, is that the student shall:

  • be able to formulate a statistical hypothesis on the basis of a problem
  • be able to perform basic statistical methodological choices in relation to a current hypothesis
  • have knowledge of the different data levels and how to analyze on the basis of this
  • have basic knowledge in the use of the SPSS (PASW)
  • have insight into the current statistical treatment
Organisering og arbeidsformer
Undervisning vil bestå av forelesninger og gruppeundervisning der oppgavene løses ved bruk av SPSS (PASW).
Vurdering

Gruppebesvarelse i statistikk (SPSS) i tilknytning til et utlevert case. Bestått/ikke bestått.
To timers individuell skriftlig eksamen i statistikk. Gradert karakter (A-F).

Tillatte hjelpemidler skriftlig eksamen: Kalkulator

 

Kjernelitteratur

Tomten, S. E. (2010). Innføring i bruk av PASW-18: (SPSS 19). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Vincent, W. J. (2012). Statistics in kinesiology (4th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics. Kap. 1-10 og kap. 13 skal leses:
Boka finner du i biblioteket her BIBSYS Ask

 

Anbefalt litteratur

Altman, D. G. (1991). Practical statistics for medical research. London: Chapman and Hall.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Forventes utgitt en ny utgave, men vet ikke når.

Finch, E. (2002). Physical rehabilitation outcome measures: A guide to enhanced clinical decicion-making (2nd ed.). Baltimore, MD: Lippincott Williams & Wilkins.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Hartvigsen, G. (1998). Forskerhåndboken. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Hassmén, N. & Hassmén, P. (2008). Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder. Stockholm: SISU.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kinnear, P. R.  & Gray, C. D. (2000). SPSS for Windows made simple: Release 10. Hove: Psychology Press.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Laake, P., Olsen, B. R. & Benestad, H. B. (Red.). (2008). Forskning i medisin og biofag (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Montoye, H. J. (1996). Measuring physical activity and energy expenditure. Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Thomas, J. R. & Nelson, J. K. (2011). Research methods in physical activity (6th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Aalen, O. O. (1998). Innføring i statistikk: Med medisinske eksempler (2. utg.). Oslo: Ad notam Gyldendal.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask