| Emnekode | MAS401 | Emnenavn | Kvantitative metoder | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Kari Bø | Tidspunkt | Høst | Forkrav | Fullført og bestått 180 studiepoeng (hvorav minst 120 studiepoeng er innenfor fagområdet idrett), hvor den idrettsfaglige fordypningen minst har et karaktersnitt på C (evt. 2,7) |
|
| | |
| Gjennom emnet vil studentene få innføring i de mest brukte kvantitative metodene innen ulike forskningstradisjoner i naturvitenskap, medisin/ helsefag og samfunnsvitenskap. Emnet skal kvalifisere for veiledet forskningsarbeid med idrettsfaglige problemstillinger, og gi studentene redskaper for kritisk å vurdere og anvende ulike metoder og design. |
| |
| Studentene skal: - Kunne forstå de ulike begrepene innen deskriptiv og analytisk epidemiologi.
- Lære om årsak-virkning (kausalitet).
- Kunne forstå styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign som tverrsnittstudier, kohort, case-control, kasustikker, single case experimental design, kryss over design og randomiserte kontrollerte studier.
- Bli i stand til å velge riktig design og metode for egen problemstilling.
- Bli i stand til å forstå usikkerhet i målinger med hensyn til sensitivitet, reliabilitet og validitet.
- Få kjennskap til utforming av spørreskjema for postal survey og personlig intervju.
- Få en innføring i kvantitative metoder innen observasjon.
- Bli kjent med terminologien og metodikken bak kunnskapsbasert praksis og forskningsbasert kunnskap, og hierarkiet for "best evidence".
- Få en innføring i søknadsprosedyrer for Regional komite for medisinsk forskningsetikk, Datatilsynet og Helsinkideklarasjonen.
|
| | |
| Studiet er organisert som fellesforelesninger. Det forventes at studentene gjennomfører omfattende selvstudier i de ulike temaene. |
| | |
| Individuell skriftlig 3 timer eksamen som vurderes med gradert karakter. Tillatte hjelpemidler: Ingen |
| | |
| Jamtvedt, G., Hagen, K. B. & Bjørndal, A. (2003). Kunnskapsbasert fysioterapi: Metoder og arbeidsmåter. Oslo: Gyldendal akademisk. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Thomas, J. R. & Nelson, J. N. (2001). Research methods in physical activity (4th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics. Disse kapitlene skal leses: - Introduction to research in physical activity - Developing the problem and using the literature - Presenting the problem - Formulating the method - Ethical issues in research and scholarship - Research synthesis (Meta-analysis) - Descriptive research - Experimental and quasi-experimental research - Writing the research report - The research proposal - Results and discussion Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Forelesningsnotater og artikler som deles ut underveis i undervisningen er også pensum. |
| | |
| Magnus, P. & Bakketeig, L. S. (2003). Epidemiologi (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Montoye, H. J. (1996). Measuring physical activity and energy expenditure. Champaign, Ill.: Human Kinetics. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask |
| |
|