MAS401 Kvantitative metoder  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMAS401
EmnenavnKvantitative metoder
Studiepoeng5 sp
AnsvarligKari Bø
TidspunktHøst
Forkrav Fullført og bestått 180 studiepoeng (hvorav minst 120 studiepoeng er innenfor fagområdet idrett), hvor den idrettsfaglige fordypningen minst har et karaktersnitt på C (evt. 2,7)
Innledning
Gjennom emnet vil studentene få innføring i de mest brukte kvantitative metodene innen ulike forskningstradisjoner i naturvitenskap, medisin/ helsefag og samfunnsvitenskap. Emnet skal kvalifisere for veiledet forskningsarbeid med idrettsfaglige problemstillinger, og gi studentene redskaper for kritisk å vurdere og anvende ulike metoder og design.
Mål

Studentene skal:

  • Kunne forstå de ulike begrepene innen deskriptiv og analytisk epidemiologi.
  • Lære om årsak-virkning (kausalitet).
  • Kunne forstå styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign som tverrsnittstudier, kohort, case-control, kasustikker, single case experimental design, kryss over design og randomiserte kontrollerte studier.
  • Bli i stand til å velge riktig design og metode for egen problemstilling.
  • Bli i stand til å forstå usikkerhet i målinger med hensyn til sensitivitet, reliabilitet og validitet.
  • Få kjennskap til utforming av spørreskjema for postal survey og personlig intervju.
  • Få en innføring i kvantitative metoder innen observasjon.
  • Bli kjent med terminologien og metodikken bak kunnskapsbasert praksis og forskningsbasert kunnskap, og hierarkiet for "best evidence".
  • Få en innføring i søknadsprosedyrer for Regional komite for medisinsk forskningsetikk, Datatilsynet og Helsinkideklarasjonen.
Organisering og arbeidsformer
Studiet er organisert som fellesforelesninger. Det forventes at studentene gjennomfører omfattende selvstudier i de ulike temaene.
Vurdering

Individuell skriftlig 3 timer eksamen som vurderes med gradert karakter.

Tillatte hjelpemidler: Ingen

Kjernelitteratur

Jamtvedt, G., Hagen, K. B. & Bjørndal, A. (2003). Kunnskapsbasert fysioterapi: Metoder og arbeidsmåter. Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Thomas, J. R.  & Nelson, J. N. (2001). Research methods in physical activity (4th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Disse kapitlene skal leses:
-  Introduction to research in physical activity
-  Developing the problem and using the literature
-  Presenting the problem
-  Formulating the method
-  Ethical issues in research and scholarship
-  Research synthesis (Meta-analysis)
-  Descriptive research
-  Experimental and quasi-experimental research
-  Writing the research report 
-  The research proposal
-  Results and discussion
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
 

Forelesningsnotater og artikler som deles ut underveis i undervisningen er også pensum.

Anbefalt litteratur

Magnus, P. & Bakketeig, L. S. (2003). Epidemiologi (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Montoye, H. J. (1996). Measuring physical activity and energy expenditure. Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask