MAS400 Vitenskapsteori ( 5 sp) 
Faktaboks
Emnekode MAS400
EmnenavnVitenskapsteori
Studiepoeng 5 sp
AnsvarligGunnar Breivik
TidspunktHøst
Forkrav Fullført og bestått 180 studiepoeng (hvorav minst 120 studiepoeng er innenfor fagområdet idrett), hvor den idrettsfaglige fordypningen minst har et karaktersnitt på C (evt. 2,7)
Innledning

Emnet gir en fordypning i

- vitenskapsteori som fagområde 
- aktuelle vitenskapsteoretiske teorier og posisjoner 
- spesielle vitenskapsteoretiske utfordringer for idrettsforskning

Emnet skal gjøre studentene i stand til å reflektere kritisk i forhold til egne faglige interesseområder.

Mål

Prosessmål

  • Å utvikle innsikt i vitenskapsteoretiske teorier og posisjoner.
  • Å kunne reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske utfordringer i idrettsforskning generelt og i egne faglige interesseområder spesielt.

Produktmål

  • Å kunne gjøre rede for aktuelle vitenskapsteoretiske teorier og posisjoner og deres relevans for idrettsforskning generelt og for egne faglige interesseområder spesielt.
Organisering og arbeidsformer
Forelesninger, studentaktive læringsformer.
Vurdering

En skriftlig redegjørelse over vitenskapsteoretiske utfordringer knyttet til en idrettsfaglig problemstilling. Redegjørelsen skal bearbeides i løpet av emnet og leveres inn etter nærmere angitt tidsfrist. Omfang: maks 5 sider med 1 1/2 linjeavstand. Redegjørelsen vurderes med gradert karakter.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

ARTIKKELSAMLING:
Breivik, G. (Red.). (2009). Vitenskapsteori: MAS 400: 2012-2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Biblioteket har alt som står i artikkelsamlingen til utlån.
- Noe av innholdet er også gratis tilgjengelig online.


Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
Annerstedt, C. (upublisert). Idrottsvetenskap(-er)? Ett sökande efter akademisk identitet? Innledning till en diskussion kring begreppet idrottsvetenskap vid RHIN-möte på NIH i Oslo 26-27. mars 1999.

Bondevik, H. & Rustad, L. (2006). Feministisk vitenskapskritikk og feministisk vitenskapsteori. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 77-92). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Krogh, T. (2003). Debatten om de ulike typer vitenskaper? I: T. Krogh, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter (4. utg.). (s. 100-118). Oslo: Ad notam Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Loland, S. (2000). Idrett som akademisk fag: Fra grunnlagsproblemer til praktisk politikk. (Rapport). Karlstad universitetet, Karlstad.
Biblioteket har ikke denne.

Lorentsen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 119-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Markussen, T. & Lotherington, A. T. (2000). Kritisk kunnskapspraksis: En introduksjon. I: A. T. Lotherington & T. Markussen (Red.), Kritisk kunnskapspraksis: Bidrag til feministisk vitenskapsteori. (s. 9-37). Oslo: Spartacus.
Boka finnes gratis tilgjengelig online, her: BIBSYS Ask
Biblioteket har ikke boka i papir-utgave.

Nielsen, H. B. (1995). Kvinneforskning som et kritisk korrektiv. Kvinneforskning, 19(4), 40-48.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her: BIBSYS Ask

Olsen, A. M. (2000). Idrettsvitenskapens organisering: Spørsmål om hvorfor og hvordan. Foredrag ved Nordisk forskningskonferanse, Lillehammer 13.-14. november 2000.
Biblioteket har ikke denne.

Renson, R. (1990). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. International Journal of Physical Education, 27, 10-23.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Søbye, I. K. (1996). Om kjønnsforståelser i medisin: En kristisk betraktning? Kvinneforskning, 20(2), 2-14.
Blioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her: BIBSYS Ask

Wormnæs, O. (1996). Vitenskap og etikk. I: O. Wormnæs, Vitenskap: Enhet og mangfold. (s. ?-?). Oslo: Ad notam Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask


I tillegg til artikkelsamlingen, skal dette leses:
Chalmers, A. F. (1995). Hvad er videnskab? En indføring i moderne videnskabsteori. København: Gyldendal.
Kapitel 1-8 og 12 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Føllesdal, Da. & Walløe, L.  (2002). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi (7. utg., 2. oppl.). Oslo: Universitetsforl.
Kapitel 3, 4 og 9 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

McNamee, M. (Ed.). (2005). Philosophy and the sciences of exercise, health and sport. London: Routledge.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Tranøy, K. E. (1986). Vitenskapen: Samfunnsmakt og livsform.Oslo: Universitetsforlaget.
Kapitel 1 og 5 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Anbefalt litteratur

For naturvitenskapelig orienterte prosjekt:
Fjelland, R. (1995). Vitenskapsteori: Med spesiell vekt på naturvitenskapene (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nerheim, H. (1996). Vitenskap og kommunikasjon: Paradigmer, modeller og kommunikative strategier i helsefagenes vitenskapsteori (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

For samfunnsvitenskapelig og humanistisk orienterte prosjekt:


Gilje, N. & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi (3. prøveutg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Krogh, T. (2003). Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask