SPM355 Markedsføringsledelse (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeSPM355
EmnenavnMarkedsføringsledelse
Studiepoeng10 sp
AnsvarligRune Bjerke
TidspunktVår
Innledning

Emnet gir en innføring i praktisk arbeid med fagområdene markedsføringsledelse og økonomi knyttet til dette. Det legges spesiell vekt på sponsing som finansieringskilde og budsjettering som styringsverktøy. Det vil gis grunnleggende kjennskap til de viktigste modeller og teorier på fagfeltet, samt markedsføringsloven. Disse modellene vil anvendes i praktisk arbeid med markedsføring av idrett og andre helsefremmende tiltak, tjenester og produkter.

Mål

Studenten skal:

  • Vise grunnleggende forståelse for markedsorientert tenkning.
  • Kjenne sentrale teorier og modeller innenfor fagområdet, samt kunne anvende disse i praktisk arbeid.
  • Kunne utarbeide budsjett.
  • Kunne utarbeide markedsplaner for markedsføring av idrett og andre helsefremmende tiltak, tjenester og produkter med tilhørende budsjetter.
  • Kjenne til juridiske rammebetingelser som er av spesiell betydning for markedsføring.
  • Kjenne teorier og verktøy for dekningspunkt analyser og prissetting.
  • Kunne utarbeide lønnsomhetsanalyser med dekningspunktberegninger basert på markedsplan og budsjett.
  • Kjenne de tilgjengelige konkurransemidlene innenfor markedsstrategi, og basisteorier for anvendelsen av disse.
  • Forstå mekanismene knyttet til sponsing, og kunne utarbeide en sponsorstrategi
  • Kunne utarbeide strategier og planer for arbeid med PR.
  • Kjenne sentrale fremgangsmåter ved samfunnskontakt og lobbyisme.
  • Vise forståelse for sentrale sammenhenger innenfor fagområdet.

 

Organisering og arbeidsformer

Sentrale teorier og modeller gjennomgås i forelesninger. Parallelt med dette arbeider studentene med gruppeoppgave fra idretten hvor teoriene skal anvendes.

Vurdering

4 timers individuell skriftlig eksamen med gradert karakter, teller 50%.
Hjelpemidler tillatt: kalkulator

Skriftlig gruppeoppgave som vurderes med gradert karakter, teller 50%.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

 

Kjernelitteratur

BØKER:
Hoff, K. G. (2010). Bedriftens økonomi (7. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Kapittel 14, 18 og 19 skal leses:
Boka finner du i  biblioteket her: BIBSYS Ask

Kotler, P., Roberto, N. & Lee, N. (2002). Social marketing: Improving the quality of life (2nd ed.). London: Sage.
Biblioteket har ikke 2002-utgaven av denne boka.
Biblioteket har 2012-utgaven, samme bok, men annen undertittel.
2012-utgaven finner du i biblioteket her: 
BIBSYS Ask 

Kotler, P. (2005). Markedsføringsledelse (3. utg.). Oslo: Gyldendal.
Boka finner du i  biblioteket her:  BIBSYS Ask


ARTIKKELSAMLING:

Bjerke, R. (Red.). (2012). Markedsføringsledelse: SPM 355: 2012-2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:

Kates, S. M. (1998). Consumer research and sport marketing: Starting the conversation between two different academic discourses. Sport Marketing Quarterly, 7(2), 24-31.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her: BIBSYS Ask
 
Papadimitriou, D., Apostolopolou, A. & Theofanis, D. (2008). Event sponsorship as a value creating strategy for brands. Journal of Product and Brand Management, 17(4), 212-222.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.

Papadimitriou, D. & Apostolopoulou, A. (2009). Olympic sponsorship activation and the creation of competitive advantage. Journal of Promotion Management, 15(1-2), 90-117:
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.

Petterson, P. & Getz, D. (2009). Event experience in time and space:A study of visitors to the 2007 World Alpine Ski Championships in Åre, Sweden. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 9(2-3), 308-326.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.

Thjømøe, H. M. (2010). "Sponsing": Forretning eller lek med penger? Magma, 13(1).
Denne finnes gratis tilgengelig online, her: Klikk på denne lenken.

Tripodi, J. A. & Hirons, M. (2009). Sponsorship leveraging case studies: Sydney 2000 Olympic Games. Journal of Promotion Management, 15(1-2), 118-136.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.

Wood, E. H. (2009). Evaluating event marketing: Experience or outcome? Journal of Promotion Management, 15(1-2), 247-268.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.