FIT826/846/856/866/876 Treningsveileder (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFIT826/846/856/866/876
EmnenavnTreningsveileder
Studiepoeng10 sp
AnsvarligTorbjørn Skåleskog Jacobsen
ForkravGrunnkurs eller Fitness Basis
Innledning

En treningsveileder jobber med individuell rådgivning og oppfølging av kunder. Treningsveilederens hovedoppgave er å hjelpe kundene til å trene på en effektiv, trygg og motiverende måte. Ofte har veilederen også en sentral rolle i arbeidet med å skape god trivsel for kundene på et treningssenter.

Mål

Studenten skal:

  • kunne gjøre rede for og benytte grunnleggende forskningsbasert kunnskap om treningslære innen utholdenhet, styrke og bevegelighet i rollen som treningsveileder.
  • kunne sette sammen individuelle treningsprogram/planer for kunder med ulike forutsetninger, ønsker, behov og mål.
  • kunne bruke instruksjon og veiledning som undervisningsmetode, samt kunne kommunisere, motivere og stimulere til trivsel hos kundene.
  • ha gode grunnleggende praktiske ferdigheter i styrke- og bevegelighetstrening for å kunne vise øvingsbilder.
  • kunne beskrive og analysere enkle øvelser med bakgrunn i funksjonell anatomi og biomekanikk, og på bakgrunn av det kunne veilede kunder på en god måte.

 

Organisering og arbeidsformer

To undervisningssamlinger torsdag til søndag. Emnet starter med e-læring i forkant av første undervisningssamling. Det anbefales at progresjonen i e-læringen følges før oppmøte til undervisningen. Felles undervisning og praktisk trening i mindre grupper. Selvstendig læring utover undervisningssamlingene må påregnes.

Vurdering

3-timers skriftlig skoleeksamen med åpne spørsmål, etterfulgt av praktisk metodisk eksamen (25 min) samme dag. Skoleeksamen vurderes med gradert karakter (A-F); praktisk-metodisk eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Kjernelitteratur

Kapitler i 1 bok:
Raastad, R., Paulsen, G., Refsnes, P. E, Rønnestad, B. R. & Wisnes, A. R. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Kapitel 3, 7, 10, 11, 12, 18 og side 353-363 i kap. 19 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i bibliteket her: BIBSYS Ask


Kompendium:
Husnes, S. O. (Red.), (2005). Styrketrening: Øvelsesbok. (Kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket ved NIH har ikke denne.


Artikkelsamling:
Jacobsen, T.S. (Red). (2012). Treningsveileder: FIT826/836/846/856/866/876: 2012-2013.(Artikkelsamling). Oslo: Norge idrettshøgskole.
- Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Artikkelsamlingen/kompendiet kan også bestilles fra Fitnessavdelingen mot et administrasjonsgebyr og porto i tillegg til prisen for heftet.

Litteraturliste for artikkelsamlingen ovenfor:
Gjerset, A., Haugen, K. & Holmstad. P. (2009). Doping. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære. (s. 560-566). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Gjerset, A., Haugen, K. & Holmstad. P. (2009). Treningslære 2: Mer om treningsplanlegging. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære. (s. 387-447). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Gjerset, A., Haugen, K. & Holmstad. P. (2009). Treningsmetoder. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære. (s. 70-89). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Hallén, J. (2002). Fysiologisk adaptasjon til utholdenhetstrening. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Hallén, J. (2002). Hva bestemmer prestasjonen i utholdenhetsaktiviteter? Oslo: Norges idrettshøgskole.

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Hva bestemmer en idrettspretasjon? I: J. Hallén & L. T. Ronglan, Treningslære for idrettene. (s. 33-42). Oslo: Akilles

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Trening av kondisjon og utholdenhet. I: J. Hallén & L. T. Ronglan, Treningslære for idrettene. (s. 98-137). Oslo: Akilles.

Helgerud, J., Høydal, K. L., Wang, E., Karlsen T., Berg P., Berkaas M. et al. (2007). Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39, 665-671.

Marcus, B. H. & Forsyth, L. A. H. (2003). The stages of motivational readiness for change model. I: B. H. Marcus & L. A. H. Forsyth, Motivating people to be physically active. (s. 12-24). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Markland, D. & Ingledew, D. K. (2007). Exercise participation motives: A self-Determination theory perspective. I: M. Hagger & N. L. D. Chatzisaranti, Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. (s. 23-33). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Markland, D. & Vansteenkiste, M. (2007). Self-determination theory and motivational interviewing in exercise. I: M. Hagger & N. L. D. Chatzisarantis, Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. (s. 87-99). Champaing, Ill.: Human Kinetics.

Ryan. R. M. & Deci, E. L. (2007). Active human nature: Self-determination theory and the promotion and maintenance of sport, exercise and health. I: M. Hagger & N. L. D. Chatzisarantis, Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (s. 1-17). Champaing, Ill.: Human Kinetics.

Østerås, H. & Stensdotter, A-K. (2011). Bevegelighetstrening. I: H. Østerås & A-K. Stensdotter, Medisinsk treningslære (2. utg.). (s. 95-116). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
 
NB! I tillegg er også forelesningspresentasjoner pensum.

Anbefalt litteratur

Bahr, R. (Red.). (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner i du biblioteket her: BIBSYS Ask
Denne finnes også gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken

Delavier, F. (2010). Strength training anatomy (3rd ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Manocchia, P. (2007). Anatomi og styrketrening: Din personlige treningsguide. Oslo: Exlibriz.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

McArdle, W.D., Katch, F. I. & Katch, V. l. (2010). Exercise physiology: Nutrition, energy and human performance (7th ed.). Philadelphia: Lippincott.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask