Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget 
(Hovedemneansvarlig: Petter Erik Leirhaug )
Tittel
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget
Innledning
Emnet utforsker skolen, kroppsøvingsfaget og læreren i dagens samfunn. Emnet belyser ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøving og idrettsfaget i forskjellige historiske, politiske og sosiale kontekster og tar for seg ulike teorier om profesjonell utvikling av lærere. Emnet kontekstualiserer kravene til den profesjonelle læreren i dagens skole og samfunn, og retter spesielt fokus på yrkesetisk kompetanse. Emnet skal også bidra til den enkelte lærerstudentens bevissthet om hvordan ulike verdier påvirker hvem man er som lærer, og gjøre henne/ham i stand til å være kritisk-analytisk i forhold til hvordan ulike verdier skaper ulike læringsmiljø. I forhold til å kunne være en aktiv bidragsytrer i elevenes og skolens kontinuerlig utvikling, vil emnet rette fokus på hvordan man kan bli forsker i eget "klasserom". Emnet belyser hvordan vurdering gjennomsyrer alle nivåer i skolesystemet.
Mål

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og idrettsfagets plass i skolen før og nå
  • kunne gjøre rede for hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen kan påvirke kroppsøvingsfaget og idrettsfagets innhold, form og læringsutbyttet i den lokale skolen
  • kunne drøfte ulike teorier om profesjonalitet i læreryrket generelt, og om kroppsøvingslæreren spesielt
  • kunne gi uttrykk for sin egen profesjonelle identitet og gjøre rede for hvordan den kan utvikles fremover
  • kunne gjøre rede for begrepet praksisteori og reflektere over hvordan utvikle sin egen praksisteori
  • kunne gi uttrykk for og reflektere over profesjonsetiske krav og dilemma
  • kunne gjøre rede for hvordan dagens skole er et produkt av historiske, sosiokulturelle og politiske prosesser
  • kunne bidra til forskning og utviklingsarbeidknyttet til egen lærerkompetanse og den lokale skolen
  • ha kunnskap om ulike former for vurdering i forhold til elever, lærere og skole
  • kunne gjøre rede for lover og forskrifter som gjelder for elevvurdering og kunne praktisere vurdering i kroppsøvingsfaget og/eller i idrettsfag med og uten karakterer
Organisering og arbeidsformer

Det skal tas i bruk flere arbeidsformer som tradisjonelle forelesninger, seminar, gruppearbeid, individuelt arbeid, og studentstyrt undervisning.

Det vil gis en individuell oppgave og en gruppeoppgave i emnet, som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 442) i vårsemestret.

Vurdering
Se planer for PPU441 Mappevurdering og PPU442 Skriftlig hjemmeeksamen
Kjernelitteratur

BØKER/UTDRAG FRA BØKER:
Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes-: Skolen i historisk perspektiv (Rev. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Del II: Kapittel 8 og 9 skal leses.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Dowling, F. (2010). Fysisk aktivitet og god helse i kroppsøvingsfaget: Problematisk, ikke automatisk. I: K. P. Gurholt & K. Steinsholt (red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 205-218). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Tano Aschehoug.
Kapittel 1, 2, 6,7, 11, 12, 14 og 15 leses.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Postholm, M. B. og Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: En metodebok for lærere, studenter og forskere. Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Solenes, O. (2010). Barnekroppen og idretten: Ein historisk analyse av barneidretten i Noreg 1937 til 1976. I: K. P. Gurholt & K. Steinsholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 51-70). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rønholt, H. & Peitersen, B. (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik.  København: Institut for Idræt.
Kapittel 1, 2, 3, 5, 6, 9,10, 11, 12, 13 og 14 leses.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask


ARTIKKELSAMLING:

Leirhaug, P. E. (Red.). (2012). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2012-2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Biblioteket har det meste av det som står i artikkelsamlingen til utlån.
- Noe av innholdet er også gratis tilgjengelig online.

Litteraturlista til artikkelsamlingen ovenfor:

Andrews, T. & Johansen, V. (2005). "Gym er det faget jeg hater mest". Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Brown, T. & Payne, P. (2009). Conceptualizing the phenomenology of movement in physical ducation: Implications for pedagogical inquiry and development. Quest, 61(4), 418-441.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. (Notat). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Du finner denne i biblioteket her: BIBSYS Ask

Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Dowling, F. (2002). Kroppsøvingslærerens fysiske identitet: Ven eller fiende? I: M. Krogh Christensen (Red.), Aldring og bevægelse i idræt. (s. 91-104). Århus: Klim.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Dowling, F. (2011). "Are PE teacher identities fit for postmodern schools or are they clinging to modernist notions of professionalism?" A case study of Norwegian PE teacher students' emerging professional identities. Sport, Education and Society, 16(2), 201-222.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Evans, J., Davies, B. & Penney, D. (1999). The Social construction of teaching and learning: The politics of pedagogy. I: C. Hardy & M. Maweer (Eds.), Learning and teaching in physical education. (s. 9-19). London: Falmer Press.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Frapwell, A. (2010). Assessment for learning. I: R. Bailey (Ed.), Physical education for learning: A guide for secondary schools. (s. 104-117). London, New York: Continuum.
Biblioteket har ikke denne.

Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 447-479.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås og A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83(2-3), 201-210.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Loland, S. (2006). Morality, medicine, and meaning: Toward an integrated justification of physical education. Quest, 58(1), 60-70.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Redelius, K. (2007). Betygsätting i idrott och hälsa: En didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser. I: H. Larsson og J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (217-231). Stockholm: Liber.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.
Biblioteket har dette tidsskrifte i papirutgave her: BIBSYS Ask


HENTES PÅ NETTET/BLIR LAGT PÅ FRONTER:

Amade-Escot, C. & O´Sullivan, M. (2007). Research on content in physical education: Theoretical perspectives and current debates. Physical Education and Sport Pedagogy, 13(3), 185-205.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Arnesen, T.E., Leirhaug, P.E. & Nilsen, A.K. (2010). Kristin Halvorsen og vi om innsats, testing og karaktervurdering, Kroppsøving, 60(6), 22-23.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave her: BIBSYS Ask

Brown, L. & Grinesky, S. (1992). Competition in physical education: An educational contradiction? Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 63(1), 17-19,77.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her:  BIBSYS Ask

Christiansen, M. G. (2004). Idræt er også et skal-fag. Focus: Tidsskrift for Idræt, 4, 34-35.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.

Dowling, F. (2011). "Are PE tacher identities fit for postmodern schools or are they Ccinging to modernist notions of professionalism?" A case study of Norwegian PE teacher students' emerging professional identities. Sport, Education and Society, 16(2), 201-222.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Flagestad, L. (2012). Kroppsøvingsfaget er ute på høring! Kroppsøving, 62(1), 16-17.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave her: BIBSYS Ask

Fretland, R. N. (2006). Ny læreplan i kroppsøving: Vegen fram og vegen vidare. Kroppsøving, 56(2), 22-25.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave her: BIBSYS Ask

Jacobsen, E. B. (2003). "Dans i skolen": Ønsket eller uønsket? Kroppsøving, 53(6), 6-11.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave her: BIBSYS Ask

Næss, F. D. (2000). Kroppsøving: Et fag på guttenes premisser? Kroppsøving, 50(6),10-13.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave her: BIBSYS Ask

Utdanningsdirektoratet (2012). Veiledning til læreplan i kroppsøving.
Klikk på denne lenken:.Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2009). Vurdering. I: Utdanningsdirektoratet, Veiledning til læreplan i kroppsøving. Hentet 3. april 2011 fra: http://www.skolenettet.no/Web/Veiledninger/Templates/Pages/Article.aspx?id=60086&epslanguage=NO
Denne finnes gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2009). Bruk av fysiske og tekniske testar i kroppsøving. I: Utdanningsdirektoratet, Veiledning til læreplan i kroppsøving. Hentet 3. april 2011 fra: http://www.skolenettet.no/Web/Veiledninger/Templates/Pages/Article.aspx?id=59404&epslanguage=NO
Denne finnes gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.