Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Reidar Säfvenbom )
Tittel
Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring
Innledning
Emnet tar for seg teorier omkring barn og unges oppvekst, utvikling og læring i det moderne samfunn, og hvilke roller kroppsøvingsfaget kan spille med tanke på den enkelte unges utvikling. Emnet legger spesielt opp til problemstillinger knyttet til sosial bakgrunn: Hvordan sosiale ulikheter oppstår og hvordan disse kan forsterkes eller utjevnes i skolen og i kroppsøvingsfaget. Emnet tar utgangspunkt i at vi er alle flerkulturelle og at kjønn, etnisitet, sosial klasse og alle former for annerledeshet og fremmedhet må betraktes som et verdifullt ressursgrunnlag for kroppsøvingsfaget - og som et pedagogisk potensial for å fremme kroppslig vekst og utvikling hos elever i skolen.
Mål

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for og diskutere noen sentrale idéhistoriske retninger innenfor pedagogikken
  • kunne gjøre rede for og diskutere ulike erkjennelsesmodeller (kategorier av teorier) som finnes i pedagogikken idag
  • kunne diskutere styrker og svakheter i kontekstorienterte og sosiokulturelle teorier i pedagogikken
  • kunne gjøre rede for hvordan samfunnet utvikler og reproduserer sosiale ulikheter og reflektere over hvordan ulike grupper erfarer kroppsøvingsfaget
  • kunne gjøre rede for hva som særpreger det moderne/postmoderne samfunn, analysere kroppsøvingsfaget i lys av dette og diskutere hvilke roller kroppsøvingsfaget og idrettsfaget kan ha i det moderne
  • kunne analysere og vurdere eget syn på faget, fagets muligheter og egen rolle i forbindelse med å skape et positivt læringsmiljø for alle
Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gruppearbeid, selvstendig arbeid med pensum og studentframlegging i plenum vil bli vektlagt.

Det skal leveres to individuelle bidrag fra emnet som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Begge disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 442) i vårsemestret.

Vurdering
Se planer for PPU441 Mappevurdering og PPU442 Skriftlig hjemmeeksamen
Kjernelitteratur

BØKER / KAPITLER I BØKER:
Sigmundson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. Oslo: SEBU Forlag.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Sundli, L. (2007). Endringer i syn på skole, læring og kunnskap. I: L. Sundli, Lærer i det senmoderne: Lære- og idébok for lærerstudenter og lærere. (s. 29-61). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Steinsholt, K. (1997). Postmodernisme og pedagogisk refleksjon. I: K. Steinsholt, Refleksjon og ettertanke. (s. 81-157) Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka er også gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget.
Disse sidene skal leses: 9-51, 114-125, 156-185, 232-274, 497-511, 634-653 og 669- 684.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. (Samfundstænkere). Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask


ARTIKKELSAMLING:

Säfvenbom, R. (Red.). (2012). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2012-2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Biblioteket har det meste av det som står i artikkelsamlingen til utlån.
- Noe av innholdet er også gratis tilgjengelig online.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
Borge, A. I. H. (2007). Introduksjon. I: A. I. H. Borge (Red.), Resiliens i praksis: Teori og empiri I et norsk perspektiv. (s. 13-27). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Eriksen, T. H. (2003). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen og T. A. Sørheim (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge. (s. 33-55). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Biblioteket har også 2011-utgaven av denne boka her: BIBSYS Ask

Flintoff, A. & Scraton, S. (2005). Gender and physical education. I: K. Green & K. Hardman (Eds.), Physical education: Essential issues. (s. 161-180). London: Sage.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Flintoff, A., Fitzgerald, H. & Scaton, S. (2008). The challenge of intersectionality: Researching difference in physical education. International Studies in Sociology of Education, 18(3), 73-85.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Kvello, Ø. (2008). Transaksjonsmodellen: Mennesker og miljø utvikler hverandre. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 203-232). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Larsson, H., Redelius, K. & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy,16(1), 67-81.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Lerner, R., Lewin-Bizan, S. & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development. (s. ?-? ). NY: Psychology Press.
Biblioteket har ikke denne.

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nygren , P. & Skårderud, F. (2008). Mentalisering som sosial kompetanse hos barn og unge. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 197-210). Oslo: Universitetsforlaget.
Biblioteket har ikke denne.

Ogden, T. (2009). Atferdsproblemner blant barn og unge. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (s. 13-46). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Ogden, T. (2009). Undervisnings- og læringsledelse. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (s. 123-166). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I: B. Rogoff, The cultural nature of human development. (s. 3-37). NY: Oxford University Press.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Skårderud, F. (2008). Kropp, kompleksitet og kompetanse. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 211-219). Oslo: Universitetsforlaget.
Biblioteket har ikke denne.

Sollesnes, T. (2005). Relasjonelt perspektiv på problematferd. Spesialpedagogikk, 70(3), 4-13.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave her: BIBSYS Ask

Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø.Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask