Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Reidar Säfvenbom )
Tittel
Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring
Innledning
Planlegging for elevens utvikling og læring er et sentralt emne i fagdidaktikken. Emnet omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksislæring. Emnet tar for seg planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av undervising samt vurdering av læringsmiljø og elevens læring. Emnet fokuserer på studentens evne til å analysere og vurdere pedagogisk og fagdidaktisk teori og egne erfaringer fra skolepraksis I dette emnet relateres kunnskap fra de andre emnene til praktisk lærerarbeid med kroppsøvingsfaget i grunnskolen, og kroppsøving idrettsfag i den videregående skole. 
Mål

Studenten skal

  • kunne kritisk vurdere politiske, pedagogiske og fagdidaktiske styringsdokumenter for kroppsøvingsfaget/idrettsfaget i skolen
  • kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre opplæring i kroppsøving/idrettsfag med utgangspunkt i nasjonale læreplaner, og kritisk vurdere valg av mål, innhold, arbeidsmåter og elevenes læringsutbytte.
  • kunne redegjøre for hvordan en inkluderende skole uttrykkes som politisk ambisjon og kritisk vurdere forhold som fremmer og hemmer inkludering i praktisk kroppsøvingsundervisning
  • kunne drøfte hvordan hensynet til inkludering kan gjenspeiles i fagdidaktisk refleksjon i valg av læringsaktiviteter, undervisningsprinsipper og arbeidsmåter
  • kunne redegjøre for tilpasset opplæring som utdanningspolitisk og pedagogisk prinsipp, og kritisk drøfte hvordan tilpasset opplæring kan praktiseres i kroppsøvingsundervisning for elever med ulike forutsetninger
  • kunne analysere og drøfte politiske, pedagogiske og faglige føringer for elevvurderingens plass og funksjon i skolen generelt og i kroppsøving/idrettsfag spesielt
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktisk arbeid og framlegg av oppgaver studentene forbereder individuelt og i grupper.

Det skal leveres to bidrag fra emnet (et individuelt og et gruppearbeid) som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene kan velge mellom i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 442) i vårsemestret.

Vurdering
Se planer for PPU441 Mappevurdering og PPU442 Skriftlig hjemmeeksamen



Kjernelitteratur
HOVEDBØKER:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Tano Aschehoug.
Kapittel 5, 8, 9, 10 og 13 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rønholt, H. & Peitersen, B. (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. Köbenhavn: Museum Tusculanums forlag.
Kap. 4, 6, 7 og 8 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask


UTDRAG FRA BØKER / VEILEDNINGER:

Aarnes, A. (2003). IOP i praksis: Individuelle planer og tilpasset opplæring. Oslo: Pedlex norsk skoleinformasjon.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Annerstedt, C. (2010). Karaktersetting i kroppsøving: Problematisk, urettferdig og neppe likeverdig. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 233-254 ). Oslo: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Berg, G. D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
Side 4-68 skal leses:
Samlingen finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Samlingen finnes også gratis tilgjengelig på nettet. Klikk på denne lenken.

By, I.-Å. (2010). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i
videregående opplæring: Vg1, Vg2 og Vg3
(2. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne veiledningen finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Green, K. (2010). Aktiv livsstil, helse og kroppsøving: utfordringer og begrensninger. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 219-232). Oslo: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt forl.
Side 101-131 skal leses:
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Hentet 7. juli 2010 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/kunnskapsloeftet.html?id=1411

Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole
NB! Internt anvendt kursmateriell, ikke publisert. Vil bli utdelt under forelesning.

Whitehead, M. (2010). Physical literacy throughout the lifecourse. London: Routledge.
Kapittel 2, 3 og 5 skal leses:
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask


ARTIKKELSAMLING:

Midthaugen, P. (Red.). (2011). Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring: 2011-2012. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
Bailey, R.  (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: An academic review. Research Papers in Education, 24(1), 1-27.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.

Byra, M. (2006). Teaching styles and inclusive pedagogies. I: D. Kirk, D. Macdonald & M. O'Sullivan (Eds.), The handbook of physical education. (s. 449-466). London: Sage.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Fitzgerald, H. (2005). Still feeling like a spare piece of luggage? Embodied experiences of (dis)ability in physical education and school sport. Physical Education and Sport Pedagogy, 10, 41-59.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave her: BIBSYS Ask

Jakobsson, B. T.  (2007). Att undervisa i hälsa. I: H. Larsson & J. Meckback (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (s. 176-192). Stockholm: Liber.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
 
Larsson, H. (2007). Skolans rörelseuppdrag. I: H. Larsson & J. Meckback (Red.). Idrottsdidaktiska utmaningar. (s. 36-53). Stockholm: Liber.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
 
Penney, D. (2002). Equality, equity and inclusion in physical education and school sport. I: A. Laker (Ed.), The Sociology of sport and physical education: An introductory reader. (s. 110-128). London: Routledge/Falmer.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa: Är det frågan? Utbildning & Demokrati,16(2), 37-56.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.

Skär, L. & Tam, M. (2001). My Assistant and I: disabled children's and adolescents' roles and relationships to their assistants. Disability and Society, 16, 917-932.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask