FAF313 Fysisk aktivitet i psykisk helsevern (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAF313
EmnenavnFysisk aktivitet i psykisk helsevern
Studiepoeng10 sp
AnsvarligAnders Farholm
TidspunktVår
Innledning

Dette emnet skal kvalifisere studentene til å bruke fysisk aktivitet i psykisk helsearbeid. Psykisk helsearbeid består av å fremme psykisk helse og å redusere konsekvensene av psykiske lidelser. Studenten skal gjennom kurset utvikle sin forståelse for og evne til å hjelpe mennesker med ulike typer psykiske problemer, og styrke individets evne til å bygge egne ressurser og mestre sin livssituasjon ved hjelp av fysisk aktivitet.

Mål

Studentene skal

  • tilegne seg kunnskaper om sentrale begreper, lovverk, modeller og teorier knyttet til psykisk helsearbeid
  • ha kunnskap om menneskets psykososiale utvikling, forståelse for menneskelig mangfold og risiko for utvikling av psykiske lidelser
  • ha kunnskap om ulike perspektiver på psykisk helse og hvordan disse vil påvirke arbeidet med fysisk aktivitet
  • kjenne til forskningsgrunnlaget for bruk av fysisk aktivitet i psykisk helsevern
  • kunne planlegge og gjennomføre ulike typer fysisk aktivitet for forskjellige brukergrupper
  • utvikle evnen til kritisk og etisk refleksjon i psykisk helsearbeid
Organisering og arbeidsformer
Undervisninga vil skje ved praktisk-metodisk arbeid og arbeid med teori, både enkeltvis og i grupper. Studentene skal presentere arbeider og erfaringer fra praksis for hverandre og gi hverandre tilbakemeldinger i plenum.
Vurdering
Skriftlig gruppeeksamen med praktisk framlegging med tilbakemelding ca. 1 uke før innlevering av det. Bestått/ ikke-bestått. Individuell kortsvarseksamen, 2 timer. Bestått/ikke-bestått
Kjernelitteratur

Bahr, R. (Red.). (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Disse sidene skal leses: 8-142, 204-224, 275-284, 561-570 og side 602-609:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken

Folkehelseinstituttet (2003). Psykiske plager og lidelser. (Faktaark). Hentet 16. mars 2010 fra: http://www.fhi.no/eway/default.aspxpid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:42699::1:5647:51:::0:0
Denne finnes gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.

Martinsen, E. W. (2004). Kropp og sinn: Fysisk aktivitet og psykisk helse. Bergen: Fagbokforlaget.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Simonsen, I.-E. (2007). Kognitiv miljøterapi i et erfaringslæringsperspektiv. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44, 1340-1349.
Biblioteket har dette tidsskriftet elektronisk her: BIBSYS Ask

Sosial- og helsedirektoratet (2007). Psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunene. (Veileder / Sosial- og helsedirektoratet). Oslo: Sosial- og helsedirektoratet.
Denne finnes gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 25 (1996-1997). Psykiske lidelser: Diagnoser, forekomst og behandling. I: St.meld. nr 25 (1996-1997), Åpenhet og helhet: Om psykiske lidelser og tjenestetilbudene. (s. 142-152). Oslo: Sosial- og helsedepartementet.
Denne finnes gratis tilgjengelig online, her:. Klikk på denne lenken.

Säfvenbom, R. (Red.). (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: Grunnbok i aktivitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget.
Kapitell 1, 2, 4 og 6 skal leses.
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Sørensen, M. (1994). Hvordan kan fysisk aktivitet utnyttes bedre som pedagogisk ressurs? Kroppsøving, 44, 2-7.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave, her: BIBSYS Ask

Vaglum, P. (2004). Revisjonen: En annerledes lærebok i psykiatri. Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Aasen, P., Nortug, B., Ertesvåg, S. K. & Leirvik, B. (2002). Atferdsproblemer: Innføring i pedagogisk analyse. Oslo: Cappelen.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask