Kroppsøving deltid, del 1 (30 sp) 
Studieprogram
Kroppsøving deltid, del 1 (30 sp)
Programansvarlig
Inger-Åshild By
Innledning

Kroppsøving del 1 skal særlig kvalifisere studentene for å legge til rette slik at Kroppsøving blir en positiv opplevelse for alle elever og er tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger. Elevene skal gis mulighet til varierte opplevelser ved å bevege seg og drive med lek, dans, idrett og friluftsliv som har rot både i vår egen kultur og i andre kulturer. Bevegelse er en vesentlig forutsetning for barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling. Skolemiljøet må derfor gi inspirasjon til en fysisk aktiv skolehverdag.
Mange lærere har i sin lærerutdanning liten eller ingen utdanning i kroppsøving. For å utvikle lærernes kompetanse i tråd med skolens intensjoner og planer tilbyr Norges idrettshøgskole 30 studiepoeng kroppsøving rettet mot grunnskolen. Studiet kan påbygges med 30 studiepoeng rettet mer mot ungdomstrinn og videregående skole.
Studiet er på totalt 30 studiepoeng og er kompetansegivende videreutdanning i kroppsøving.

Målgruppe
Studiet retter seg hovedsakelig mot lærere som underviser i grunnskolen. Lærere i videregående skole, fysioterapeuter, barnehageansatte og ansatte i skolefritidsordningen vil også kunne ha utbytte av studiet.

Læringsmål

Etter studiet skal studentene kunne:

  • Gjøre rede for innhold og struktur i gjeldende læreplan og kunne analysere og vurdere læreplan i kroppsøving
  • Gjøre rede for ulike begrunnelser for kroppsøvingsfagets plass i skolen før og nå.
  • Arbeide reflektert med kroppsøving .
  • Praktisere og vurdere kritisk ulike undervisningsprinsipper og metoder.
  • Planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring i kroppsøving.
  • Gjøre rede for aktivitetenes egenart.
  • Gjøre rede for lover og forskrifter som gjelder for elevvurdering og kunne praktisere elevvurdering i kroppsøving med og uten karakter.

 

Fagområder, emner og studiepoengfordeling

Kroppsøving fagdidaktikk
Fagdidaktikkstudiet i kroppsøving skal sammen med studier av lek, idrett, dans, friluftsliv og annen fysisk aktivitet bidra til å utvikle studentene til profesjonelle kroppsøvingslærere i grunnskolen. Denne delen av studiet tilsvarer om lag 1/3 av det totale omfang.

Undervisningen i kroppsøving fagdidaktikk vil omfatte:

  • Kroppsøvingsfagets samfunnmessioge og faglige legitimering.
  • Bakgrunn for mål, innhold og struktur i gjeldende læreplan
  • Planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av egen undervisning.
  • Grunnleggende ferdigheter og kroppsøvingsfaget
  • Fysisk aktivitet som en del av skolehverdagen
  • Kroppsøving i et tverrfaglig perspektiv
  • Analyse av bevegelser som grunnlag for allsidig kroppsøving
  • Tilpasset opplæring

Lek, idrett, dans, friluftsliv og annen fysisk aktivitet
Aktivitetene tilsvarer om lag 2/3 av det totalt omfang. De består av følgende delemner:

  • Ballskole
  • Dans og turnaktiviteter
  • Friluftsliv/nærmiljøaktiviteter
  • Innebandy/skøyteidrett
  • Leker
  • Svømming og livberging


I aktivitetene som inngår i studiet skal det legges vekt på at studentene skal tilegne seg kunnskap om aktivitetene og hvordan de kan anvendes i skolen. Det skal legges vekt på metodisk innføring i de ulike teknikkene og taktikkene som inngår i aktivitetene og hvordan skape glede i bevegelse med kreative og ekspressive tilnærminger til aktivitet. Læreplan for Kroppsøving i Kunnskapsløftet vil være retningsgivende for innholdet.

Organisering og arbeidsformer
Studiet er tilrettelagt med én tre dagers samling per måned, noe som gjør at det er mulig å jobbe og studere samtidig. Studiet er praksisrelatert, så mellom og i løpet av samlingene vil lærerne få krav om utarbeidelse av undervisningsopplegg, utprøving av opplegg, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving. Noe av undervisningen vil bli lagt opp via Fronter og studentene må derfor ha tilgang til datamaskin og internett. Emnene vil ha forskjellige arbeidsformer. I tillegg til deltakelse vil det bli gitt oppgaver som for eksempel forberedende lesing av pensum, utprøving av opplegg i egen klasse, skriftlig hjemmearbeid og lignende. Det vil bli en avsluttende skriftlig eksamen som dekker hele pensum (ca. 1500 sider).


Vurdering

Det er krav om minimum 80 % fremmøte i fagdidaktikk og hver av aktivitetene.

Arbeidskrav: For å gå opp til eksamen må fremmøte og pålagte oppgaver i minimum 2/3 av studiet være godkjent.

Avsluttende 6 timers individuell skriftlig eksamen. Graderte karakterer.


PENSUM:

By. I.-Å. (Red.). (2012). Fagdidaktikk: KRD 1: Deltid: 2012-2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i servicetorget.

Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen/kompendiet er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under Fagdidaktikk, sammen med resten av pensumlitteraturen.

Fagdidaktikk
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Arnold, P. J. (1980).  Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her:
BIBSYS Ask

By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her:
BIBSYS Ask

By, I.-Å.(1998). Utvikling av læreplaner i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997: Forelesningsnotat. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Dette notatet finnes i artikkelsamlingen.
Notatet finner du i biblioteket her:
BIBSYS Ask

By, I.-Å. (2010). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet: 8.-10. trinn. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Læreplaner og læreplanteori. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk. (s. 191-224). Oslo: Tano Aschehoug.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her:
BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Mål og målstyring av undervisning. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk. (s. 227-258). Oslo: Tano Aschehoug.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitelet står i, finner du i biblioteket her:
BIBSYS Ask

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Hentet 2. april 2012 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/kunnskapsloeftet.html?id=1411
Denne finnes gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.

Lyngstad, I., Flagestad, L., Leirhaug, P. E. & Nelvik, I. (2011). Kroppsøving i skolen: Rapport fra arbeidsgruppe i kroppsøving: 06.06.2011. Hentet 25. juli 2011 fra: http://www.udir.no/Rapporter/Kroppsoving-i-skolen
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.

Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Stene, F. (1973). Instruksjon. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-101). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her:
BIBSYS Ask

Stene, F. (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her:
BIBSYS Ask

Tangen, D. (1999). Lek i småskolen: Hva er nå det da? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 82(1), 24-32.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her:
BIBSYS Ask 

Utdanningsdirektoratet (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Hentet 28. mars 2012 fra:
http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no
Denne finnes gratis tilgjengelig online, her: BIBSYS Ask


Ballspill:
Enoksen, E., Brunes, A. O. & Sletten, S.-H. (Red.). (2006). Aktivitetslære (2. utg.). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Kapitel 3, 4 og 5 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Fosnæs, O. (1997). Ballspill: En innføring i grunnleggende ferdigheter i ballspill for undervisning i skolen (4. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Side 5-53 og 90-128 skal leses:
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Minivolleyball.
Her finner dere alt om det nye spillet: www.minivolleyball.no  

Dans
Eggen, J. (2008). Labans analyseverktøy. I: T.S. Ørbæk (Red.), Dans og didaktikk. (s. 165-183.). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse? Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt, K. & K. P. Gulholt (Red.), Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-153.). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: Pape, S. (Red). Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Purcell Cone, T (2009). Following their lead: Lupporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.

Sætre, J. H. (2006). Barn og musikkskaping. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Østern, T. P. (2006). Dansens uutholdelige letthet: Om improvisasjon som tyngde i dansekunsten.I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 189-213.). Oslo: Damm.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

I tillegg kommer dansebeskrivelser og annet materiale som blir delt ut i timene.

Friluftsliv:
Solenes, O. (Red.). (2008). Friluftsliv og nærmiljøaktivitet: KRD 1: Deltid: 2012-2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i servicetorget.

Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen/kompendiet er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen.

Bischoff, A. (u.å.). Mellom veiledning og undervisning. Bø: Høgskolen i Telemark.
Denne finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har ikke denne.

Fasting, M. L. (1997). Friluftsliv og mestringsopplevelser for barn. Kroppsøving, 47(4), 5-11.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her:
BIBSYS Ask

Jacobsen, E. B. (2004). Erfaringer med friluftsliv i kjølvannet av L97. Kroppsøving, 54(2),6-11.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her:
BIBSYS Ask

Jordet, A. N. (1998). Nærmiljøet som klasserom: Uteskole i teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk forl.
Side 49 og ut boka, skal leses, men ikke side 76-89:
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Mytting, I. (Upublisert). Aktivitetsdagen: Noen refleksjoner over metode. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har ikke denne.

Innebandy:
Florin, P. (2001). Innebandyledare för barn och ungdomar. Farsta: Svenska Innebandyförbundet.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask 

Innebandykalenderen 2006-2007. Spilleregler.
Biblioteket har ikke denne. 

Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Oslo: Akilles.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kroppsøving og funksjonhemning:
Bredahl, A.-M. & Downs, P. (2002). Spil mig: Inklusion af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter
Kapitel 1, 2 og 3 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kunsten å være i bevegelse:
Oftedal. B. M. (2007). Art of movement: A movement revolution? I: I. Martinková & M. Pelis (eds.), Movement: The art of life: III. (s. 77-86). Praha: Charles University in Prague.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Skard, H. (2004). Kunsten å være i bevegelse (Ny rev. utg.). Oslo: Skapende livsstil.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Salaktiviteter:
Norges gymnastikk og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Oslo: Forbundet.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Sansemotorikk:

Moser, T. & Dudas, B. (1996). Psykomotorikk: Kompendium: En innføring i psykomotorisk teori og praksis. Tønsberg: T. Moser.
Kompendiet  finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Skøyter:
Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Svømming, livredning og HRL:
Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Fås ved studiestart.
Denne finnes i biblitoeket her: BIBSYS Ask

Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nesheim, R. & Nettum, L.  (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole.
DVD-en finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Norsk førstehjelpsråd (2001). Norsk grunnkurs i førstehjelp (3. utg.). Stavanger: Åsmund S. Lærdal A/S, 2001.
Fås ved studiestart

STØTTELITTERATUR:

Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Oslo: Norges svømmeskole.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Madsen, Ø. & Blixt, T. (2005). Livredning. I: Ø. Madsen & T. Blixt, Svømmeaktiviteter for viderekommende. (s. 263-293). Bergen: Bodoni Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nesheim, R. & Kjendlie, P.-L. (2006). Svømming og livredning. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (2. utg.). (s. 253-294). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Biblioteket har også 2012-utgaven av denne, her: BIBSYS Ask