Det er krav om minimum 80 % fremmøte i fagdidaktikk og hver av aktivitetene. Arbeidskrav: For å gå opp til eksamen må fremmøte og pålagte oppgaver i minimum 2/3 av studiet være godkjent. Avsluttende 6 timers individuell skriftlig eksamen. Graderte karakterer.
PENSUM:
By. I.-Å. (Red.). (2012). Fagdidaktikk: KRD 1: Deltid: 2012-2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i servicetorget.
Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen/kompendiet er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under Fagdidaktikk, sammen med resten av pensumlitteraturen. Fagdidaktikk Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Arnold, P. J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17. Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen. Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her: BIBSYS Ask
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58. Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen. Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her: BIBSYS Ask
By, I.-Å.(1998). Utvikling av læreplaner i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997: Forelesningsnotat. Oslo: Norges idrettshøgskole. Dette notatet finnes i artikkelsamlingen. Notatet finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
By, I.-Å. (2010). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet: 8.-10. trinn. Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Imsen, G. (2009). Læreplaner og læreplanteori. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk. (s. 191-224). Oslo: Tano Aschehoug. Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Imsen, G. (2009). Mål og målstyring av undervisning. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk. (s. 227-258). Oslo: Tano Aschehoug. Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen. Boka kapitelet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Hentet 2. april 2012 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/kunnskapsloeftet.html?id=1411 Denne finnes gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
Lyngstad, I., Flagestad, L., Leirhaug, P. E. & Nelvik, I. (2011). Kroppsøving i skolen: Rapport fra arbeidsgruppe i kroppsøving: 06.06.2011. Hentet 25. juli 2011 fra: http://www.udir.no/Rapporter/Kroppsoving-i-skolen Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen. Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl. Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Stene, F. (1973). Instruksjon. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-101). Oslo: Universitetsforlaget. Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Stene, F. (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget. Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Tangen, D. (1999). Lek i småskolen: Hva er nå det da? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 82(1), 24-32. Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen. Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her: BIBSYS Ask
Utdanningsdirektoratet (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Hentet 28. mars 2012 fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no Denne finnes gratis tilgjengelig online, her: BIBSYS Ask
Ballspill: Enoksen, E., Brunes, A. O. & Sletten, S.-H. (Red.). (2006). Aktivitetslære (2. utg.). Oslo: Gyldendal Undervisning. Kapitel 3, 4 og 5 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Fosnæs, O. (1997). Ballspill: En innføring i grunnleggende ferdigheter i ballspill for undervisning i skolen (4. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole. Side 5-53 og 90-128 skal leses: Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Minivolleyball. Her finner dere alt om det nye spillet: www.minivolleyball.no Dans Eggen, J. (2008). Labans analyseverktøy. I: T.S. Ørbæk (Red.), Dans og didaktikk. (s. 165-183.). Trondheim: Tapir. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse? Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt, K. & K. P. Gulholt (Red.), Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-153.). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: Pape, S. (Red). Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Purcell Cone, T (2009). Following their lead: Lupporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89. Biblioteket har ikke dette tidsskriftet. Sætre, J. H. (2006). Barn og musikkskaping. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Østern, T. P. (2006). Dansens uutholdelige letthet: Om improvisasjon som tyngde i dansekunsten.I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 189-213.). Oslo: Damm. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask I tillegg kommer dansebeskrivelser og annet materiale som blir delt ut i timene. Friluftsliv: Solenes, O. (Red.). (2008). Friluftsliv og nærmiljøaktivitet: KRD 1: Deltid: 2012-2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i servicetorget.
Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen/kompendiet er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen.
Bischoff, A. (u.å.). Mellom veiledning og undervisning. Bø: Høgskolen i Telemark. Denne finnes i artikkelsamlingen. Biblioteket har ikke denne. Fasting, M. L. (1997). Friluftsliv og mestringsopplevelser for barn. Kroppsøving, 47(4), 5-11. Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen. Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her: BIBSYS Ask Jacobsen, E. B. (2004). Erfaringer med friluftsliv i kjølvannet av L97. Kroppsøving, 54(2),6-11. Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen. Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave her: BIBSYS Ask Jordet, A. N. (1998). Nærmiljøet som klasserom: Uteskole i teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk forl. Side 49 og ut boka, skal leses, men ikke side 76-89: Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Mytting, I. (Upublisert). Aktivitetsdagen: Noen refleksjoner over metode. Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne finnes i artikkelsamlingen. Biblioteket har ikke denne. Innebandy: Florin, P. (2001). Innebandyledare för barn och ungdomar. Farsta: Svenska Innebandyförbundet. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Innebandykalenderen 2006-2007. Spilleregler. Biblioteket har ikke denne. Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Oslo: Akilles. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Kroppsøving og funksjonhemning: Bredahl, A.-M. & Downs, P. (2002). Spil mig: Inklusion af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter Kapitel 1, 2 og 3 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Kunsten å være i bevegelse: Oftedal. B. M. (2007). Art of movement: A movement revolution? I: I. Martinková & M. Pelis (eds.), Movement: The art of life: III. (s. 77-86). Praha: Charles University in Prague. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Skard, H. (2004). Kunsten å være i bevegelse (Ny rev. utg.). Oslo: Skapende livsstil. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Salaktiviteter: Norges gymnastikk og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Oslo: Forbundet. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Sansemotorikk: Moser, T. & Dudas, B. (1996). Psykomotorikk: Kompendium: En innføring i psykomotorisk teori og praksis. Tønsberg: T. Moser. Kompendiet finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Skøyter: Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Svømming, livredning og HRL: Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole. Fås ved studiestart. Denne finnes i biblitoeket her: BIBSYS Ask
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole. DVD-en finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Norsk førstehjelpsråd (2001). Norsk grunnkurs i førstehjelp (3. utg.). Stavanger: Åsmund S. Lærdal A/S, 2001. Fås ved studiestart
STØTTELITTERATUR: Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Oslo: Norges svømmeskole. Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Madsen, Ø. & Blixt, T. (2005). Livredning. I: Ø. Madsen & T. Blixt, Svømmeaktiviteter for viderekommende. (s. 263-293). Bergen: Bodoni Forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Nesheim, R. & Kjendlie, P.-L. (2006). Svømming og livredning. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (2. utg.). (s. 253-294). Oslo: Gyldendal Undervisning. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask Biblioteket har også 2012-utgaven av denne, her: BIBSYS Ask
|