Coaching og ledelse deltid 
Studieprogram
Coaching og ledelse deltid
Programansvarlig
Dag Vidar Hanstad
Innledning

Coaching og ledelse er et utdanningstilbud for yngre ledere i norsk idrett. Studiet er et samarbeid mellom Norges idrettshøgskole og Norges idrettsforbund. Studieplanen er utviklet av Seksjon for coaching og psykologi og Seksjon for Kultur og samfunn ved NIH i samarbeid med NIF. Studiet skal gi yngre ledere i idretten en god lederutdanning som de kan bruke videre i sitt verv/arbeid i norsk idrett. Utdanningen er praktisk og teoretisk. Studentene vil få økt kompetanse innen ledelse, coaching og forståelse av norsk idrett som organisasjon.

Studiets opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse, samt tilleggskrav satt av Norges idrettsforbund (gjeldende regler finnes på studiets omtaleside på www.nih.no).

Læringsmål

Studenten skal:

  • ha kompetanse til å utøve praktisk ledelse, politisk og/eller administrativt, i norsk idrett
  • kunne fremme utvikling og læring på alle nivåer i norsk idrett, med coaching som strategi
  • ha etisk kunnskap pg forståelse for sin rolle som leder i norsk idrett

 

Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengTidspunktAnsvarlig
CLD101Ledelse10 spHøstDag Vidar Hanstad
CLD102Coaching for ledere10 spVårIde K. Birkeland
Obligatoriske emner
EmnekodeEmnenavnInnledning
CLD101LedelseEmnet gir en innføring i generelle perspektiver på praktisk lederskap, inkludert teorier om lederskap, makt og endring. Ledelse i idrettsorganisasjoner behandles spesielt, blant annet ved å fokusere på styrets rolle, strategisk planlegging, evaluering og på forholdet mellom frivillige og ansatte. Emnet har også et element av praktisk ledelse, bl.a. må studentene presentere fagstoff og oppsummering av diskusjoner for hverandre.
CLD102Coaching for ledereEmnet har en tverrfaglig tilnærming, som gir en innføring og et grunnlag for en kunnskapsbasert coachiingpraksis som leder. Her defineres coaching som veiledning og tilrettelegging i idrettssammenheng. Kurset innhenter kunnskap og eksempler fra flere felter som blant annet ledelse, pedagogikk, organisasjon og idrettspsykologi. Emnet tar utgangspunkt i norsk idrettskontekst. Denne kunnskapen gir grunnlag for å være en effektiv leder i norsk idrett.
Vurdering
EmnekodeEmnenavnVurdering
CLD101Ledelse

Det kreves 100% oppmøte på samlingene.

En gruppeoppgave vurderes til bestått / ikke bestått.

14 dagers hjemmeeksamen med gradert karakter (A-F), maksimum 4000 ord i halvannen linjeavstand eksklusive innholdsfortegnelse, vedlegg og referanseliste.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt igjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

CLD102Coaching for ledere

Det kreves 100% oppmøte på samlingene.

Muntlig presentasjon i gruppe vurderes til bestått / ikke bestått.

Praksisrapport vurderes til bestått / ikke bestått.

14-dagers hjemmeeksamen (med trekking av oppgaven), vurdert med gradert karakter (A-F), maksimum 4000 ord i halvannen linjeavstand eksklusive innholdsfortegnelse, vedlegg og referanseliste.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.