Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Reidar Säfvenbom )
Tittel
Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring
Innledning
Emnet tar for seg teorier omkring barn og unges oppvekst, utvikling og læring i det moderne samfunn, og hvilke roller kroppsøvingsfaget kan spille med tanke på den enkelte unges utvikling. Emnet legger spesielt opp til problemstillinger knyttet til sosial bakgrunn: Hvordan sosiale ulikheter oppstår og hvordan disse kan forsterkes eller utjevnes i skolen og i kroppsøvingsfaget. Emnet tar utgangspunkt i at vi er alle flerkulturelle og at kjønn, etnisitet, sosial klasse og alle former for annerledeshet og fremmedhet må betraktes som et verdifullt ressursgrunnlag for kroppsøvingsfaget - og som et pedagogisk potensial for å fremme kroppslig vekst og utvikling hos elever i skolen.
Mål

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for og diskutere noen sentrale idéhistoriske retninger innenfor pedagogikken
  • kunne gjøre rede for og diskutere ulike erkjennelsesmodeller (kategorier av teorier) som finnes i pedagogikken idag
  • kunne diskutere styrker og svakheter i kontekstorienterte og sosiokulturelle teorier i pedagogikken
  • kunne gjøre rede for hvordan samfunnet utvikler og reproduserer sosiale ulikheter og reflektere over hvordan ulike grupper erfarer kroppsøvingsfaget
  • kunne gjøre rede for hva som særpreger det moderne/postmoderne samfunn, analysere kroppsøvingsfaget i lys av dette og diskutere hvilke roller kroppsøvingsfaget og idrettsfaget kan ha i det moderne
  • kunne analysere og vurdere eget syn på faget, fagets muligheter og egen rolle i forbindelse med å skape et positivt læringsmiljø for alle
Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gruppearbeid, selvstendig arbeid med pensum og studentframlegging i plenum vil bli vektlagt.

Det skal leveres to individuelle bidrag fra emnet som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Begge disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 442) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 Mappevurdering og PPU442 Skriftlig hjemmeeksamen

Pensum

 

 

 

 

 

 



 

Kjernelitteratur

BØKER / KAPITLER I BØKER:
Sigmundson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. Oslo: SEBU Forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Sundli, L. (2007). Endringer i syn på skole, læring og kunnskap. I: L. Sundli, Lærer i det senmoderne: Lære- og idébok for lærerstudenter og lærere. (s. 29-61). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Steinsholt, S. (1997). Refleksjon og ettertanke.Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget.
Disse sidene skal leses: 9-51, 114-125, 156-185, 232-274, 497-511, 634-653 og 669- 684.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. (Samfundstænkere). Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


ARTIKKELSAMLING:

Säfvenbom, R. (Red.). (2013). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Du vil få tak i alt som står i artikkelsamlingen i biblioteket.
- Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.

NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
Borge, A. I. H. (2007). Introduksjon. I: A. I. H. Borge (Red.), Resiliens i praksis: Teori og empiri I et norsk perspektiv. (s. 13-27). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Eccles, S. & Roeser, R.W. (2011). School and community influences on human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 361-434). NY: Psychology Press.

Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

 

 

Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Haugen, R. (2000). Introduksjon. I: R. Haugen (Red), Barn og unges læringsmiljø. Fra enkeltindivid til medlem av et flerkulturelt fellesskap. (s. 17- 50). Oslo: Høyskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kvello, Ø. (2008). Transaksjonsmodellen: Mennesker og miljø utvikler hverandre. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 203-232). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Lerner, R., Lewin-Bizan, S. & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 19-66 ). New York: Psychology Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Lerner, R.M. & Steinberg, L. (2009). The scientific study of adolescent development: Historical and contemporary perspectives. I: R.M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology. (s. 3-15). New York: John Wiley & Sons.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I: B. Rogoff, The cultural nature of human development. (s. 3-37). NY: Oxford University Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Silbereisen, R. K. & Lerner, R.M. (2007). Approaches to positive Youth development: A view of the issues. I: R.K. Silbereisen & R.M. Lerner (Ed.), Approaches to positive youth development. (s. 3-30). London: Sage.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Vansteenkiste, M. Niemiec, C.P. & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and further directions. I: T.C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement. (Advances in motivation and achievement; Vol. 16A). (s. 105-166). Bingley, U.K. : Emerald Group Pub. Ltd.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Walker, R., Pressick-Kilborn, K., Sainsbury, E. & MacCallum, J. (2010). A sociocultural approach to motivation: A long time coming but here at last. I: T.C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Applications and context of motivation and achievement. (Advances in motivation and achievement; Vol. 16B). (s. 1-42). Bingley, U.K. : Emerald Group Pub. Ltd.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken