FLD229 Friluftslivsledelse II (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLD229
EmnenavnFriluftslivsledelse II
Studiepoeng10 sp
AnsvarligJannicke Høyem
TidspunktHøst og vår
ForkravEmnet forutsetter FLD1. Må tas samtidig som FLD228 Kunnskap og handling i friluftsliv II
Innledning

I dette emnet vektleggs en helhetlig forståelse av hva som ligger i lederrollen i friluftsliv, og hvordan en selv fungerer i denne rollen, er viktig for utøvelse av arbeidet. Dette læres gjennom at studentene får erfaringer i å bevege seg sammen med andre mot et felles mål, og bidra til samarbeid mellom deltakerne. Emnet vektlegger friluftsliv innen pedagogiske perspektiver, der det å kunne ta ansvar for mennesker i ulike naturmiljøer, med opplevelser, erfaring og læring, er sentralt. Pedagogikk, filosofi, fenomenologi og psykologi trekkes inn for å belyse friluftslivsfaglige tema.

Mål

Studentene skal:

  • ha faglig og fagdidaktisk kunnskap til å lede undervisning og læring i, om og gjennom friluftsliv
  • kunne beskrive, drøfte og anvende kunnskaper og ferdigheter i friluftsliv 
  • kunne drøfte og anvende pedagogikk, psykologi og filosofi i en friluftslivsfaglig sammenheng
  • kunne lede grupper i utvalgte naturmiljøer
  • ha forståelse av ulike lederroller i friluftsliv og kunne ta ansvar, samt kunne beskrive og drøfte yrkesetiske dilemma som kan oppstå i arbeid med friluftslivsfag
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen går løpende gjennom studieårets seks studiesamlinger og gjennom e-læringssystemet Fronter. Studiesamlingene tematiserer ulike områder for pedagogisk arbeid med friluftsliv.

På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt.

Det forutsettes at studentene møter forberedt til studiesamlingene.

Studentene får erfaring med ledelse i friluftsliv gjennom veiledet arbeid knyttet til studiesamlingene. Studentene skal individuelt holde en forelesning over oppgitt tema på første studiesamling. Det gis umiddelbart tilbakemelding muntlig fra faglærer og studentgruppe. Forelesningen skal i etterkant leveres i skriftlig form på Fronter. Videre skal studentene i grupper planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg i egen studentgruppe. Faglærer gir gruppa en muntlig tilbakemelding rett etter opplegget er gjennomført. Etter undervisningsopplegget leveres en skriftlig praksisrapport individuelt. Gjennomføring av forelesning, forelesningsnotat, undervisningsopplegg og praksisrapport teller samlet som vurdering av emnet Friluftslivsledelse og gis gradert karakter.

Livredningsprøve blir avlagt i sjøen og vurderes til bestått/ikke bestått.

Det er krav til 100 % oppmøte for å avlegge eksamen.

Vurdering
  • Mappe. I mappen inngår en forelesning og et undervisningsopplegg, med to rapporter (gradert karakter, A-F)
  • Det er krav til 100% oppmøte i emnet
  • Livredningsprøve (vurderes til bestått/ikke bestått) 
Kjernelitteratur

Gjelder for 2012-2013, ikke ferdig formatert og lenket pr. 25. juni 2012.
I tillegg til bøker, har emnet 6 artikkelsamlinger som skal leses. I pensumlisten nedenfor er de artiklene/kapitlene som finnes i disse artikkelsamlingene merket med "...finnes i artikkelsamling ...". Det som ikke finnes i artikkelsamlingene må du enten kjøpe eller låne i biblioteket. Om biblioteket har boka, er den lenket til BIBSYS Ask slik at du ser hvor i biblioteket den står.
- Artikkelsamlingene fås ved studiestart og er inkludert i studieavgiften


Becker, P. (2008). The unfamiliar is all around us - always: About the necessity of the element of unfamiliarity in the education process and its relationship to adventure. I: P. Becker & J. Schirp (Eds.), Other ways of learning. (s. 155-180). Marburg: BSJ Marburg.
Dette kapitlet står i artikkelsamling 10
- Samling 10

(25 s)

Dahlgren, L. O. & Szczepanski, A. (2004). Rum för lärande: Några reflexioner om utomhusdidaktikens särart. I: I. Lundegård, P-.O. Wickman & A.Wohlin (Red.), Utomhusdidaktik. (s. 9-24). Lund: Studentlitteratur.
Dette kapitlet står i artikkelsamling 9
- Samling 9
(15 s)

Dickson, T.J. (2005). Risk management: A "whole-of-organisation" approach. I: T.J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 111-122). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Dette kapitlet står i artikkelsamling 13
- Samling 13
(11 s)

Direktoratet for sikkerhet og beredskap (2007). Temaveiledning i risikoanalyse for risikofylte forbrukertjenester. Hentet 21.juni 2012 fra: http://www.innovativeopplevelser.no/article.php?id=70
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken
- Samling 11
(13 s)

Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s.35-50). Trondheim: Tapir.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11
- Samling 11

(15 s)

Fredston, J., Fesler, D. & Tremper, B. (1994). The human factor: Lessons for avalanche education. Hentet 11. august 2010 fra: http://www.sunrockice.com/docs/the_human_factor.pdf Denne er gratis tilgjngelig online, her: Klikk på denne lenken
- Samling 11
(15 s)

Frisak, N. & Reusch, C. (2008). Ansvar etter ulykker i fjellet. I: S. Aasheim & M. Reusch. Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 106-117). Oslo: Flux forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11
- Samling 11
(12 s)

Graham, J. (1997). Communicating effectively. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 85-95). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 10
(10 s)

Graham, J. (1997). Courage. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 96-107). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 10
(11 s)

Graham, J. (1997). Making good decisions. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 53-65). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 9
(12 s)

Graham, J. (1997). Resolving conflicts . I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 122-135). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 13
(13 s)

Graham, J. (1997). Taking responsibility. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 76-84). Seattle, Wash.: Mountaineers
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask.
- Samling 10
(8 s)

Graham, J. (1997). Teambuilding visionary leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 108-121). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 13
(13 s)

Graham, J. (1997). Woman in Leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 40-52). Seattle, Wash.: Mountaineers.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 10
(12 s)

Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (Ny, rev. utg.). (s. 7-14). Oslo: Damm.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 8
- Samling 8
(8 s)

Handland, G. (2006). Kritiske venner. I: H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 233-250). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 8
- Samling 8

(17 s) 

Imsen, G. (2009). Organisering av læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4.utg). (s. 299-341).Oslo:Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 10
(42 s)

Jordet, A.N.(2010). Hva er uteskole? I: A.N. Jordet, Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom.(s. 31-54). Cappelen Akademisk forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 10
(23 s)

Jordet, A.N.(2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. Et kroppslig grunnlag for læring. I: A.N. Jordet, Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom.(s. 64-82). Cappelen Akademisk forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 10
(18 s)

Kolb, D. A. (1984). Den erfaringsbaserede læreproces. I: K. Illeris (Red.), Tekster om læring. (s. 47-66). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11
- Samling 11

(19 s)

Kvello, Ø. (2008). Sentrale dimensjoner i læringsprosessen. I: H. Sigmundsson (Red.), Læring og ferdighetsutvikling. (s.81-118). Trondheim:Tapir akademisk forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 8
- Samling 8
(37 s)

Lauvås, P. & Handal, G. (2000). Veiledningstradisjoner. I: P. Lauvås & G. Handal, Veiledning og praktisk yrkesteori. (s. 57-84). Oslo: Cappelens forlag
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 10.
- Samling 10
(27 s)

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breuning, M. (2006). Values and ethics. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breuning, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 87-100). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 13
- Samling 13
(13 s) 

Pettersen, R. C. (2005). Casemetoden. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 169-182). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11
- Samling 11
(13 s)

Pettersen, R. C. (2005). Didaktiske modeller og verktøy. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 35-50). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11
- Samling 11

(16 s)

Priest, S. & Grass, M. (1997). Individual behavior and motivation. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 41-59). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11
- Samling 11

(18 s) 

Rognhaug, B. (1997). Kunnskapssyn og yrkesutøvelse: Refleksjoner over kunnskapsbegrepet. I: J.C. Jacobsen (Red.), Refleksive læreprocesser: En antologi om pædagogik og tænkning (s. 110-135). København: Forlaget politisk revy.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 13
- Samling 13
(25 s)

Rander, H. (2007). Underviserens som leder: Ledelse af voksne i læreprocesser. I: M-B. H. Petersen & S.P. Sørensen (Red.), Ledelse: I pædagogiske kontekster. (s.25-53). København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 10
- Samling 10
(18 s)

Saugstad, T. (2000). Pædagogik mellem talesprogs- skriftsprogskultur. (Working papers / Aarhus University, Department of Philosophy, Network for Non-scholastic Learning; 2000/2). Aarhus: Aarhus University.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 10
- Samling 10
(20 s)

Schön, D. (1987). Udvikling af ekspertise gennem refleksion-i-handling. I: Illeris, K. (Red.), Tekster om læring. (s. 254-269). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 8
- Samling 8

(15 s) 

Seaman, J. & Coppens, A. D. (2006). Repertoire and practice: Reconceptualizing instructor competency in contemporary adventure education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 6(1), 25-38.
Artikkelen finnes i artikkelsamling 13
- Samling 13

(18 s) 

Sinnes, A. (2008). Skal elever bare lære om hvordan verden er? Eller skal de også lære om hvordan den kan bli? Hører temaet bærekraftig utvikling hjemme i naturfagundervisningen? I: S. Aasheim & M. Reusch (Red.), Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 72-77). Oslo: Flux.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 10
- Samling 10
(6 s)

Vigane, Å. (2010). Friluftsliv, selvdannelse og dannelse av fellesskap i et kystlandskap. Kroppsøving, 60(2), 10-12.
Artikkelen finnes i artikkelsamling 13
- Samling 13
(3 s)

Wahlgren, B., Høyrup, S., Pedersen, K. & Rattleff, P. (2006). Sammenfattende om handling, refleksion og læring. I: B. Wahlgren, S. Høyrup, K. Pedersen & P. Rattleff, Refleksion og læring: Kompetenceudvikling i arbejdslivet. (s. 183-202). København: Samfundslitteratur.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 12
- Samling 12

(19 s) 

Warrchow, B. (2005). "Belonging to proper country": Australian outdoor education as experiencing relationships in place. I: T.J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 13-27). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 12
- Samling 12
(14 s)