Gjelder for 2012-2013, ikke ferdig formatert og lenket pr. 25. juni 2012. I tillegg til bøker, har emnet 6 artikkelsamlinger som skal leses. I pensumlisten nedenfor er de artiklene/kapitlene som finnes i disse artikkelsamlingene merket med "...finnes i artikkelsamling ...". Det som ikke finnes i artikkelsamlingene må du enten kjøpe eller låne i biblioteket. Om biblioteket har boka, er den lenket til BIBSYS Ask slik at du ser hvor i biblioteket den står. - Artikkelsamlingene fås ved studiestart og er inkludert i studieavgiften
Becker, P. (2008). The unfamiliar is all around us - always: About the necessity of the element of unfamiliarity in the education process and its relationship to adventure. I: P. Becker & J. Schirp (Eds.), Other ways of learning. (s. 155-180). Marburg: BSJ Marburg. Dette kapitlet står i artikkelsamling 10 - Samling 10 (25 s) Dahlgren, L. O. & Szczepanski, A. (2004). Rum för lärande: Några reflexioner om utomhusdidaktikens särart. I: I. Lundegård, P-.O. Wickman & A.Wohlin (Red.), Utomhusdidaktik. (s. 9-24). Lund: Studentlitteratur. Dette kapitlet står i artikkelsamling 9 - Samling 9 (15 s) Dickson, T.J. (2005). Risk management: A "whole-of-organisation" approach. I: T.J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 111-122). Dunedin, N.Z.: Otago University Print. Dette kapitlet står i artikkelsamling 13 - Samling 13 (11 s)
Direktoratet for sikkerhet og beredskap (2007). Temaveiledning i risikoanalyse for risikofylte forbrukertjenester. Hentet 21.juni 2012 fra: http://www.innovativeopplevelser.no/article.php?id=70 Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken - Samling 11 (13 s)
Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s.35-50). Trondheim: Tapir. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11 - Samling 11 (15 s)
Fredston, J., Fesler, D. & Tremper, B. (1994). The human factor: Lessons for avalanche education. Hentet 11. august 2010 fra: http://www.sunrockice.com/docs/the_human_factor.pdf Denne er gratis tilgjngelig online, her: Klikk på denne lenken - Samling 11 (15 s)
Frisak, N. & Reusch, C. (2008). Ansvar etter ulykker i fjellet. I: S. Aasheim & M. Reusch. Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 106-117). Oslo: Flux forlag. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11 - Samling 11 (12 s)
Graham, J. (1997). Communicating effectively. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 85-95). Seattle, Wash.: Mountaineers. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 10 (10 s)
Graham, J. (1997). Courage. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 96-107). Seattle, Wash.: Mountaineers. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 10 (11 s)
Graham, J. (1997). Making good decisions. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 53-65). Seattle, Wash.: Mountaineers. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 9 (12 s) Graham, J. (1997). Resolving conflicts . I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 122-135). Seattle, Wash.: Mountaineers. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 13 (13 s) Graham, J. (1997). Taking responsibility. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 76-84). Seattle, Wash.: Mountaineers Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask. - Samling 10 (8 s) Graham, J. (1997). Teambuilding visionary leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 108-121). Seattle, Wash.: Mountaineers. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 13 (13 s) Graham, J. (1997). Woman in Leadership. I: J. Graham, Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. (s. 40-52). Seattle, Wash.: Mountaineers. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 10 (12 s)
Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Kommunikasjon. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (Ny, rev. utg.). (s. 7-14). Oslo: Damm. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 8 - Samling 8 (8 s) Handland, G. (2006). Kritiske venner. I: H. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 233-250). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 8 - Samling 8 (17 s) Imsen, G. (2009). Organisering av læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4.utg). (s. 299-341).Oslo:Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 10 (42 s) Jordet, A.N.(2010). Hva er uteskole? I: A.N. Jordet, Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom.(s. 31-54). Cappelen Akademisk forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 10 (23 s) Jordet, A.N.(2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. Et kroppslig grunnlag for læring. I: A.N. Jordet, Klasserommet utenfor: Tilpasset opplæring i et utvidet klasserom.(s. 64-82). Cappelen Akademisk forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask - Samling 10 (18 s) Kolb, D. A. (1984). Den erfaringsbaserede læreproces. I: K. Illeris (Red.), Tekster om læring. (s. 47-66). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11 - Samling 11 (19 s) Kvello, Ø. (2008). Sentrale dimensjoner i læringsprosessen. I: H. Sigmundsson (Red.), Læring og ferdighetsutvikling. (s.81-118). Trondheim:Tapir akademisk forlag. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 8 - Samling 8 (37 s) Lauvås, P. & Handal, G. (2000). Veiledningstradisjoner. I: P. Lauvås & G. Handal, Veiledning og praktisk yrkesteori. (s. 57-84). Oslo: Cappelens forlag Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 10. - Samling 10 (27 s) Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breuning, M. (2006). Values and ethics. I: B. Martin, C. Cashel, M. Wagstaff & M. Breuning, Outdoor leadership: Theory and practice. (s. 87-100). Champaigne, Ill.: Human Kinetics. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 13 - Samling 13 (13 s) Pettersen, R. C. (2005). Casemetoden. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 169-182). Oslo: Universitetsforlaget. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11 - Samling 11 (13 s) Pettersen, R. C. (2005). Didaktiske modeller og verktøy. I: R.C. Pettersen, Kvalitetslæring i høgere utdanning: Innføring i problem- og praksisbasert didaktikk. (s. 35-50). Oslo: Universitetsforlaget. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11 - Samling 11 (16 s)
Priest, S. & Grass, M. (1997). Individual behavior and motivation. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 41-59). Champaigne, Ill.: Human Kinetics. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 11 - Samling 11 (18 s)
Rognhaug, B. (1997). Kunnskapssyn og yrkesutøvelse: Refleksjoner over kunnskapsbegrepet. I: J.C. Jacobsen (Red.), Refleksive læreprocesser: En antologi om pædagogik og tænkning (s. 110-135). København: Forlaget politisk revy. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 13 - Samling 13 (25 s)
Rander, H. (2007). Underviserens som leder: Ledelse af voksne i læreprocesser. I: M-B. H. Petersen & S.P. Sørensen (Red.), Ledelse: I pædagogiske kontekster. (s.25-53). København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 10 - Samling 10 (18 s) Saugstad, T. (2000). Pædagogik mellem talesprogs- skriftsprogskultur. (Working papers / Aarhus University, Department of Philosophy, Network for Non-scholastic Learning; 2000/2). Aarhus: Aarhus University. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 10 - Samling 10 (20 s) Schön, D. (1987). Udvikling af ekspertise gennem refleksion-i-handling. I: Illeris, K. (Red.), Tekster om læring. (s. 254-269). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 8 - Samling 8 (15 s) Seaman, J. & Coppens, A. D. (2006). Repertoire and practice: Reconceptualizing instructor competency in contemporary adventure education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 6(1), 25-38. Artikkelen finnes i artikkelsamling 13 - Samling 13 (18 s)
Sinnes, A. (2008). Skal elever bare lære om hvordan verden er? Eller skal de også lære om hvordan den kan bli? Hører temaet bærekraftig utvikling hjemme i naturfagundervisningen? I: S. Aasheim & M. Reusch (Red.), Vandrer med verdenskart: Festskrift til Øystein Dahle 70 år. (s. 72-77). Oslo: Flux. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 10 - Samling 10 (6 s)
Vigane, Å. (2010). Friluftsliv, selvdannelse og dannelse av fellesskap i et kystlandskap. Kroppsøving, 60(2), 10-12. Artikkelen finnes i artikkelsamling 13 - Samling 13 (3 s) Wahlgren, B., Høyrup, S., Pedersen, K. & Rattleff, P. (2006). Sammenfattende om handling, refleksion og læring. I: B. Wahlgren, S. Høyrup, K. Pedersen & P. Rattleff, Refleksion og læring: Kompetenceudvikling i arbejdslivet. (s. 183-202). København: Samfundslitteratur. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 12 - Samling 12 (19 s) Warrchow, B. (2005). "Belonging to proper country": Australian outdoor education as experiencing relationships in place. I: T.J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 13-27). Dunedin, N.Z.: Otago University Print. Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 12 - Samling 12 (14 s)
|