FIT929/949 Treningsveileder og personlig trener samlet (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFIT929/949
EmnenavnTreningsveileder og personlig trener samlet
Studiepoeng20 sp
AnsvarligTorbjørn Skåleskog Jacobsen
ForkravFitness Basis (Grunnkurs)
Innledning

Den samlede utgaven av emnene treningsveileder og personlig trener gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. Undervisningen på dette emnet vil dekke innholdet fra treningsveileder, herunder oppdatert, forskningsbasert og praktisk kunnskap innen treningslære og øvelsesanalyse. Videre vil emnet hovedsakelig fokusere på PT-rollen og oppfølging av kunder gjennom høy kvalitet på service, treningsplanlegging og praktisk gjennomføring.

Emnet omhandler også trening i forbindelse med vanlige livsstilssykdommer, samt trening under og etter graviditet.

 

Mål

Studenten:

  • kjenner til og er bevisst rollen som PT i forhold til etikk, markedsføring, salg, service, lover, regler og forsikring
  • kan vurdere kunder gjennom aktivitetsanamnese, observasjon og holdningsanalyse
  • kjenner til metoder for å kartlegge kroppssammensetning
  • kan teste styrke og bevegelighet og indirekte testing av utholdenhet
  • kan formulere hensiktsmessige målsettinger for trening
  • kan lage individuelt tilpassede treningsplaner basert på kunnskap fra forskning innen utholdenhet, styrke, bevegelighet og motorikk
  • kan vise motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis, herunder god "spottingteknikk?
  • kjenner til kostholdsråd for vektregulering og prestasjon
  • har kjennskap til hvordan teknikker fra coaching kan brukes i arbeidet med kunder
  • kan gjennomføre personlig trening uten bruk av tradisjonelle apparater og vekter
  • kan beskrive og analysere enkle øvelser med bakgrunn i funksjonell anatomi og biomekanikk, og kan veilede kunder innen området
  • kjenner til egne begrensninger og grenseoppgang mot andre faggrupper og vet når det skal henvises til helsepersonell 
  • kjenner til treningsprinsipper for kunder med vår tids vanlige livsstilssykdommer
  • kjenner til treningsprinsipper for kunder under og etter graviditet
  • kjenner til holdningsarbeid og tiltak innen antidopingarbeid
Organisering og arbeidsformer

Emnet består av seks undervisningssamlinger torsdag/fredag til søndag, hvor fire er fra torsdag til søndag og to fra fredag til søndag. Emnet starter med e-læring i forkant av første undervisningssamling. Det anbefales at progresjonen i e-læringen følges før oppmøte til undervisningen. Undervisningen på emnet vil være basert på teoriundervisning og praktisk undervisning, i tillegg til problembasert læring i mindre grupper. Studentene skal øve på praktiske ferdigheter, som for eksempel "spotting" og manuelle tøyningsteknikker, samt planlegge og gjennomføre treningsøkter, og samtidig evaluere hverandre som personlige trenere. Studentene vil også bli evaluert av faglærere ved øving på praktiske ferdigheter. Selvstendig læring ut over undervisningssamlingene må påberegnes.

Arbeidskrav:
-E-læringsmodulen «Rent Senter» må være fullført og bestått for at kandidaten kan gå opp til eksamen
-Praktisk prøve avholdes midtveis i emnet og må være bestått for at kandidaten kan gå opp til eksamen.

Vurdering

80 % fremmøte.

Avsluttende individuell skriftlig eksamen (3 timer) og praktisk metodisk eksamen på undervisningsstedet. Gradert karakter (A-F) på avsluttende eksamener og de vektes likt. Begge avsluttende eksamener må være bestått. Det gis samlet en gradert karakter. Praktisk metodisk eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før praktisk metodisk eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca 25 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering fra den praktiske gjennomføringen i ca 25 minutter som avslutter eksamen.

Innlevering av skriftlig treningsplan regnes som en del av den praktiske gjennomføringen. Både praktisk gjennomføring  og muntlig eksaminasjon må bestås for at endelig karakter skal vurderes til bestått. Vi gjør oppmerksom på at eksamen vil kunne avbrytes etter praktisk gjennomføring dersom sensor vurderer denne delen til ikke bestått. Muntlig eksaminasjon vil da ikke gjennomføres.

For å gå opp til eksamen må fremmøte være bestått og arbeidskrav godkjent.

Alle studenter må stille som eksamensobjekt for andre kandidater i inntil to timer i løpet av en eksamensdag.
Tillatte hjelpemidler på skriftlig skoleeksamen: linjal og kalkulator
Tillatte hjelpemidler på praktisk metodisk eksamen: Ingen

Kjernelitteratur

Kapitler i 2 bøker:

BOK 1:
Börjesson, M., Kjeldsen, S. & Dahlöf, B. (2009). Hypertensjon. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 327-342). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Hellénius, M-L. (2009). Metabolsk syndrom. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 404-420). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Rössner, S. (2009). Overvekt og fedme. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 466-483). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Östenson, C-G., Birkeland, K. & Henriksson, J. (2009). Diabetes mellitus: Type 2. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 294-304). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

BOK 2:

Paulsen, G. & Raastad, T. (2010). Restitusjon. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 273-306). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Refsnes, P. E. (2010). Styrketreningsmetoder. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 364-415). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Refsnes, P. E. (2010). Testing av styrke. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 139-157). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Refsnes, P. E. (2010). Treningsplanlegging. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 133-138). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rønnestad, B. R. & Raastad, T. (2010). Effekt av styrketrening på akselerasjonsevne og spenst. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 225-239). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rønnestad, B. R. & Raastad, T. (2010). Effekt av styrketrening på prestasjon i utholdenhetsidretter. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 213-223). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rønnestad, B. R. & Raastad, T. (2010). Samtidig styrketrening og utholdenhetstrening. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 205-212). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Raastad, T. (2010). Styrketrening og aldring. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 175-183). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Raastad, T. & Paulsen, G. (2010). Hva er stimuli for muskelvekst ved styrketrening? I: I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 83-106). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Raastad, T. & Rønnestad B. R. (2010). Adaptasjon til styrketrening. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 37-82). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Wisnes, A. R., Paulsen, G. & Raastad, T. (2010). Helseeffekter av styrketrening. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 185-203). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Wisnes, A. R. (2010). Biomekanikk og styrketrening. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 323-352). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


KOMPENDIUM:

Husnes, S. O. (Red.). (2005). Styrketrening: Øvelsesbok. (Kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
NB! Denne er ikke pensum for 2013-2014!
En ny utgave vil komme til semesterstart, eventuelt med en ny forfatter.
(7. juni 2013)


ARTIKKELSAMLING 1:
Jacobsen, T. S. (Red). (2013). FIT827/847/857/867/877: Personlig trener: Del 1: Høst 2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Artikkelsamlingen/kompendiet kan også bestilles fra Fitnessavdelingen mot et administrasjonsgebyr og porto i tillegg til prisen for heftet
.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:

Eksempel på periodeplan og øktplan (NIH Fitness deltid):

Gjerset, A., Haugen, K. & Holmestad, P. (2006). Treningsplanlegging. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære (3. utg.) (s. 353-356, 369-370). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Husnes, S. O. (2005). Bevegelighet, manuell tøyning og testing av bevegelighet. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Husnes, S. O. (2005). Spotting med arbeidshefte. Oslo: Norges idrettshøgskole.

NIH Fitness (u.å.). Eksempel på periodeplan og øktplan. Oslo: Norges Idrettshøgskole, Fitness.

NIH Fitness (u.å.). Screening skjema. Oslo: Norges Idrettshøgskole, Fitness.

Rustaden, A. M. (2005). Personlig trener: Testing. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Solbakken, E. & Edvardsen, E. (2009). Testing av utholdenhet for personlige trenere. Oslo: Norges idrettshøgskole.


ARTIKKELSAMLING 2:
Jacobsen, T.S. (Red). (2013). FIT826/836/846/856/866/876: Treningsveileder: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norge idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Artikkelsamlingen/kompendiet kan også bestilles fra Fitnessavdelingen mot et administrasjonsgebyr og porto i tillegg til prisen for heftet.


Litteraturliste for artikkelsamlingen ovenfor:
Gjerset, A., Haugen, K. & Holmstad. P. (2009). Doping. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære. (s. 560-566). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Gjerset, A., Haugen, K. & Holmstad. P. (2009). Treningslære 2: Mer om treningsplanlegging. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære. (s. 387-447). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Gjerset, A., Haugen, K. & Holmstad. P. (2009). Treningsmetoder. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære. (s. 70-89). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Hallén, J. (2002). Fysiologisk adaptasjon til utholdenhetstrening. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Hallén, J. (2002). Hva bestemmer prestasjonen i utholdenhetsaktiviteter? Oslo: Norges idrettshøgskole.

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Hva bestemmer en idrettspretasjon? I: J. Hallén & L. T. Ronglan, Treningslære for idrettene. (s. 33-42). Oslo: Akilles

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Trening av kondisjon og utholdenhet. I: J. Hallén & L. T. Ronglan, Treningslære for idrettene. (s. 98-137). Oslo: Akilles.

Helgerud, J., Høydal, K. L., Wang, E., Karlsen T., Berg P., Berkaas M. et al. (2007). Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39, 665-671.

Marcus, B. H. & Forsyth, L. A. H. (2003). The stages of motivational readiness for change model. I: B. H. Marcus & L. A. H. Forsyth, Motivating people to be physically active. (s. 12-24). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Markland, D. & Ingledew, D. K. (2007). Exercise participation motives: A self-Determination theory perspective. I: M. Hagger & N. L. D. Chatzisaranti, Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. (s. 23-33). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.

Markland, D. & Vansteenkiste, M. (2007). Self-determination theory and motivational interviewing in exercise. I: M. Hagger & N. L. D. Chatzisarantis, Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. (s. 87-99). Champaing, Ill.: Human Kinetics.

Ryan. R. M. & Deci, E. L. (2007). Active human nature: Self-determination theory and the promotion and maintenance of sport, exercise and health. I: M. Hagger & N. L. D. Chatzisarantis, Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (s. 1-17). Champaing, Ill.: Human Kinetics.

Østerås, H. & Stensdotter, A-K. (2011). Bevegelighetstrening. I: H. Østerås & A-K. Stensdotter, Medisinsk treningslære (2. utg.). (s. 95-116). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.


ARTIKKELSAMLING 3:

Jacobsen, T. S. (Red). (2013). FIT827/847/857/867/877: Personlig trener: Del 2: Høst 2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norge idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Artikkelsamlingen/kompendiet kan også bestilles fra Fitnessavdelingen mot et administrasjonsgebyr og porto i tillegg til prisen for heftet.


Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Appropriate physical activity intervention strategies for weight loss and prevention of weight regain for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(2), 459-471.

American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Nutrition and athletic performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3), 703-731.

Artal, R. & O´Toole, M. (2003). Guidelines of the American College of Obstetricians and Gynecologists for exercise during pregnancy and the postpartum period. British Journal of Sports Medicine, 37, 6-12.

Bahr, R. & Mæhlum, S. (2006). Skadetyper. I: R. Bahr & S. Mæhlum (Red.), Idrettsskader: En illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet (2. utg). (s. 7-25). Oslo: Gazette bok.

Basset, D.R. & Howley, E.T. (2000). Limiting factors for maximum oxygen uptake and determinants of endurance performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(1), 70-84.

Feltz, D. L., Short, S. E. & Sullivan, P. J. (2008). Enhancing efficacy beliefs of athletes. I: D. L. Feltz, S. E. Short & P. J. Sullivan, Self-Efficacy in Sport: Research and strategies for working with athletes, teams, and coaches. (s. 180-198). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Feltz, D. L., Short, S. E., & Sullivan, P. J. (2008). Self-Efficacy theory in sport. I: D. L. Feltz, S. E. Short & P. J. Sullivan, Self-Efficacy in Sport: Research and strategies for working with athletes, teams, and coaches. (s. 4-24). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Frøyd, C., Madsen, Ø., Sæterdal, R., Tønnesen, E., Wisnes, A.R. & Aasen, S.B. (Red.) (2005). Utholdenhet: Trening som gir resultater. Oslo: Akilles.
Sammendrag av boka.

Laursen, P. B. & Jenkins, D. G. (2002). The scientific basis for high-intensity interval traning. Optimising traning programmes and maximising performance in highly trained endurance athletes. Sports Medicine, 32(1), 53-73.

Marcus, B. H. & Forsyth, L. A. H. (2003). Using the stages model in individual counseling. I: B. H. Marcus & L.A. H. Forsyth, Motivating people to be physically active. (s. 108-137). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Midgley, A.W., McNaughton, L.R. & Wilkinson, M. (2006). Is there an optimal training intensity for enhancing the maximal oxygen uptake of distance runners? Empirical research findings, current opinions, physiological rationale and practical recommendations. Sports Medicine, 36(2), 117-132.

Nelson, T. R. & Bandy, W. D. (2005). An update on flexibility. Strength and Conditioning Journal, 27, 10-16.

Olsen, O. E., Myklebust, G., Engebretsen, L., Holme, I. & Bahr, R. (2005). Exercises to prevent lower limb injuries in youth sports: Cluster randomised controlled trial. British Medical Journal, 330(7489), 449.

Pollock, M. L., Geasser, G. A., Butcher, J., Després, J. P., Dishman, R. K., Franklin, B. A. et al. (1998). ACSM Position stand: The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness, and flexibility in healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 30, 975-991.

Ratamess, N.A., Faigenbaum, A.D., Hoffman, J.R. & Kang, J. (2008). Self-selected resistance training intensity in healthy women: the influence of a personal trainer. The Journal of Strength and Conditioning Research, 22(1), 103-111.

Soligard, T., Myklebust, G., Steffen, K., Holme, I., Silvers, H., Bizzini, M., Junge, A., Dvorak, J., Bahr, R. & Andersen, T. E. (2008). Comprehensive warm-up programme to prevent injuries in young female footballers: Cluster randomised controlled trial. British Medical Journal, 337, a2469.

Sundgot-Borgen, J., Torstveit, M.K. & Skårderud, F. (2004). Spiseforstyrrelser i idretten. Tidsskriftet for den Norske Lægeforening, 124(16), 2126-2129.

NB! I tillegg er også forelesningspresentasjoner pensum

Anbefalt litteratur
American College of Sports Medicine (2013). ACSM's resources for the personal trainer (4th ed). Philadelphia: Lippincott.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask

American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Progression models in resistance training for healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3),687-708.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bahr, R. (Red.). (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Delavier, F. (2010). Strength training anatomy (3rd ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

McArdle, W.D., Katch, F. I. & Katch, V. l. (2010). Exercise physiology: Nutrition, energy and human performance (7th ed). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask