IS205 Sosiologiske perspektiver på idrett (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS205
EmnenavnSosiologiske perspektiver på idrett
Studiepoeng10 sp
AnsvarligMari Kristin Sisjord
TidspunktVår
Innledning
Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiv. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte.
Mål

Studentene skal:

- tilegne seg kunnskap om sentrale perspektiver i sosiologisk teori.
- utvikle en grunnleggende forståelse for idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen, med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet.
- tilegne seg kunnskap og idrett som fritids- og sosialiseringsarena.
- utvikle evne til kritisk refleksjon rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn.

Organisering og arbeidsformer

Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning. I tillegg forusettes studentene å gjennomføre gruppearbeid med forberedelse til studentframlegg.

Vurdering

En individuell skriftlig eksamen på 4 timer. Gradert karakter (vekting 2/3).
Tillatte hjelpemidler: Ingen

En selvvalgt skriftlig gruppeoppgave, max 10s med 1,5 linjeavstand. Gradert karakter (vekting 1/3).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur
Coakley, J. J. (2009). Sports in society: Issues and controversies (10th ed.). Boston: McGraw-Hill.
Kapitel 1, 2, 4-10 og 16 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Giddens, A. (2009). Sociology (6th ed.). Cambridge: Polity.
Kapitel 1-3, 7, 11, 14 og 15 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Biblioteket har også den nyste utgaven til utlån (7. utg., 2013): BIBSYS Ask