| Emnekode | IS205 | Emnenavn | Sosiologiske perspektiver på idrett | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Mari Kristin Sisjord | Tidspunkt | Vår |
|
|
|
|
| Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiv. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte. |
|
|
| Studentene skal: - tilegne seg kunnskap om sentrale perspektiver i sosiologisk teori. - utvikle en grunnleggende forståelse for idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen, med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet. - tilegne seg kunnskap og idrett som fritids- og sosialiseringsarena. - utvikle evne til kritisk refleksjon rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn.
|
|
|
|
| Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning. I tillegg forusettes studentene å gjennomføre gruppearbeid med forberedelse til studentframlegg. |
|
|
|
| En individuell skriftlig eksamen på 4 timer. Gradert karakter (vekting 2/3). Tillatte hjelpemidler: Ingen En selvvalgt skriftlig gruppeoppgave, max 10s med 1,5 linjeavstand. Gradert karakter (vekting 1/3). Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus. |
|
|
|
| Coakley, J. J. (2009). Sports in society: Issues and controversies (10th ed.). Boston: McGraw-Hill. Kapitel 1, 2, 4-10 og 16 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Giddens, A. (2009). Sociology (6th ed.). Cambridge: Polity. Kapitel 1-3, 7, 11, 14 og 15 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask Biblioteket har også den nyste utgaven til utlån (7. utg., 2013): BIBSYS Ask
|
|
|