SPM355 Markedsføringsledelse (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeSPM355
EmnenavnMarkedsføringsledelse
Studiepoeng10 sp
AnsvarligB. Seguine
TidspunktVår
Innledning

Emnet gir en innføring i praktisk arbeid med fagområdene markedsføringsledelse og økonomi knyttet til dette. Det legges spesiell vekt på sponsing som finansieringskilde og budsjettering som styringsverktøy. Det vil gis grunnleggende kjennskap til de viktigste modeller og teorier på fagfeltet, samt markedsføringsloven. Disse modellene vil anvendes i praktisk arbeid med markedsføring av idrett og andre helsefremmende tiltak, tjenester og produkter.

Mål

Studenten skal:

  • Vise grunnleggende forståelse for markedsorientert tenkning.
  • Kjenne sentrale teorier og modeller innenfor fagområdet, samt kunne anvende disse i praktisk arbeid.
  • Kunne utarbeide budsjett.
  • Kunne utarbeide markedsplaner for markedsføring av idrett og andre helsefremmende tiltak, tjenester og produkter med tilhørende budsjetter.
  • Kjenne til juridiske rammebetingelser som er av spesiell betydning for markedsføring.
  • Kjenne teorier og verktøy for dekningspunkt analyser og prissetting.
  • Kunne utarbeide lønnsomhetsanalyser med dekningspunktberegninger basert på markedsplan og budsjett.
  • Kjenne de tilgjengelige konkurransemidlene innenfor markedsstrategi, og basisteorier for anvendelsen av disse.
  • Forstå mekanismene knyttet til sponsing, og kunne utarbeide en sponsorstrategi
  • Kunne utarbeide strategier og planer for arbeid med PR.
  • Kjenne sentrale fremgangsmåter ved samfunnskontakt og lobbyisme.
  • Vise forståelse for sentrale sammenhenger innenfor fagområdet.

 

Organisering og arbeidsformer

Sentrale teorier og modeller gjennomgås i forelesninger. Parallelt med dette arbeider studentene med gruppeoppgave fra idretten hvor teoriene skal anvendes.

Vurdering

4 timers individuell skriftlig eksamen med gradert karakter, teller 50%.
Hjelpemidler tillatt: kalkulator

Skriftlig gruppeoppgave som vurderes med gradert karakter, teller 50%.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

 

Kjernelitteratur

BØKER og KAPITLER:
Davis, J.A. (2012). Olympic sponsor case study: Coca Cola. In: J.A. Davis, The Olympic Games effect: How sponsorship builds strong brand (2nd ed.). (s. 235-244 ). Singapore: Wiley.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Davis, J.A. (2012). Olympic sponsor case study: VISA. In: J.A. Davis, The Olympic Games effect: How sponsorship builds strong brand (2nd ed.). (s. 245-259). Singapore: Wiley.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Ferrand, A., Chappelet, J.L. & Seguin, B. (2012). Olympic marketing. London: Routledge.
Nelson Education.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Hoff, K.G. (2010). Bedriftens økonomi (7. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Kap.14, 18 og 19 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

O'Reilly, N. & Seguin, B. (2009). Sport marketing: A Canadian perspective. Toronto: Nelson Education.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Apostolopoulou, A. & Papadimitriou, D. (2004). Welcome home: Motivations objectives of the 2004 Grand National Olympic sponsors. Sport Marketing Quarterly, 13(4), 180-192.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Ellis,D., Scassa, T. & Seguin, B. (2011). Framing ambush marketing as legal issue: An Olympic perspective. Sport Management Review, 14(3), 297-308.
Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken.

Giannoulakis, C., Stotlar, D. & Chatziefstathiou, D. (2008). Olympic sponsorship: Evolution, challenges and impact on the Olympic movement. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 9(4), 256-270.
Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken.

Hambrick., M.E., Mahoney T. & Calabrese, R. (2012). Clicking for a good cause: Using social media campaigns to drive awareness for golf tournaments and charitable organizations. Case Studies in Sport Management. Volume 1, case study 1, 1-6.
Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken.

Huggins, M.H. (1992). Marketing research: A must for every sport organization. Sport Marketing Quarterly, 1(1), 38-40.
Biblioteket har ikke denne.
Biblioteket kan bestille artikkelen gratis for deg.
Send inn din bestilling herfra:
BIBSYS Ask

Marber, A., Wellen, P. & Posluszny, S. (2005). The Merging of marketing and sports: A case study. Marketing Management Journal, 15(1), 162-171.
Biblioteket har ikke denne.
Biblioteket kan bestille artikkelen gratis for deg.
Send inn din bestilling herfra:
BIBSYS Ask

Olberding, D. & Jisha, J. (2005). The flying pig: Building brand equity in a major urban marathon. Sport Marketing Quarterly, 14(3), 191-196.
Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken.

Olejniczak, M. & Aicher, T. (2012). Leveraging sponsorship to meet organizational objectives: A case study of consumer package good product with the Super Bowl. Case Studies in Sport Management, Volume 1, case study 10, 1-9.
Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken.

Vincent, J., Hill, J.S. & Lee J.W. (2009). The Multiple brand personalities of David Beckam: A case study of the Beckham Brand. Sport Marketing Quarterly, 18(3), 173-180.
Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken.