FAH235 Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH235
EmnenavnHelsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi
Studiepoeng10 sp
AnsvarligYngvar Ommundsen
TidspunktVår
Innledning
Emnet bygger på aktuelle perspektiver, teorier og modeller innen samfunnsmedisin, pedagogikk, helsesosiologi og helsepsykologi. Det gir en innføring i ulike perspektiver på helsefremmende arbeid og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet. Emnet berører skjæringspunktet mellom samfunnsansvar og individuelt ansvar for helse, og tar opp muligheter og begrensninger vedrørende bruk av fysisk aktivitet i lys av dette skjæringspunktet. Helsepsykologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av fysisk aktivitet for mental helse, og hvordan man kan arbeide med individ-, gruppe- og befolkningsbaserte tiltak for økt fysisk aktivitet i befolkningen.
Mål

Studenten skal:

  • ha innsikt i helsefremmende arbeid som teoretisk og praktisk fagfelt, og kjenne til ulike tilnærminger i slikt arbeid.
  • kjenne til sentrale trekk ved norsk folkehelsearbeid, og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet.
  • forstå betydningen av fysisk aktivitet som bidrag til å fremme mental helse i befolkningen.
  • kunne gjøre rede for sentrale helsepsykologiske modeller og teorier til bruk ved tiltak og strategier for å påvirke folk til økt fysisk aktivitet.
  • kjenne til effekten av forskningsbaserte tiltak med sikte på økt fysisk aktivitet blant barn, voksne og eldre i befolkningen.
  • kunne vurdere hvordan man kan planlegge, implementere og evaluere tiltak for økt fysisk aktivitet på ulike arenaer.
Organisering og arbeidsformer

Emnet vil bli organisert som fellesforelesninger og studentbaserte arbeidsmåter i form av en poster som legges fram for medstudenter i plenum. Studentene setter selv sammen gruppene og velger tema for posteren. Frist for innmelding av grupper på 4-5 personer vil bli gitt sammen med retningslinjer for presentasjon av posteren.  For å framstille seg til avsluttende vurdering (gruppeeksamen) må gruppene ha fått godkjent sitt framlegg av posteren.

Vurdering

Gruppeeksamen:
En gruppe på 4-5 studenter velger et helsefremmende prosjekt for økt fysisk aktivitet i en fritt valgt gruppe i befolkningen (barn/unge, voksne, eldre). Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppesammensetning fra arbeidet med postere anvendes. Gradert karakter.

Oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Arntzen, A. & Hauger, B. (2003). Utfordringer i arbeid med barn og unge på skolen. I: Hauge, H. A. & Mittelmark, M. B. (Red.), Helsefremmende arbeid i en brytningstid: Fra monolog til dialog? (s.193-203). Bergen: Fagbokforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Biddle, S. & Mutrie, N. (2008). Psychological well-being: Does physical activity make us feel good? I: S. Biddle & N. Mutrie (Eds.), Psychology of physical activity: Determinants, well-being and interventions (2nd ed.). (s. 163-198). London: Routledge.
Boka kapitlet står i,  finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Conner, M. & Norman, P. (2005). Implementation intentions and health behaviours. I: M. Connor & P. Norman (Eds.), Predicting health behaviour: Research and practice with social cognitionmodels (2nd ed.). (s. 276-323). Maidenhead: Open University Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Conner, M. & Norman, P. (2005). Social cognitive theory. I: M. Connor & P. Norman (Eds.), Predicting health behaviour: Research and practice with social cognitionmodels (2nd ed.). (s. 127-169). Maidenhead: Open University Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Conner, M. & Norman, P. (2005). Stage theories of health behavior. I: M. Connor & P. Norman (Eds.), Predicting health behaviour: Research and practice with social cognitionmodels (2nd ed.). (s. 223-275). Maidenhead: Open University Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Conner, M. & Norman, P. (2005). Theory of planned behaviour and health behavior. I: M. Connor & P. Norman (Eds.), Predicting health behaviour: Research and practice with social cognitionmodels (2nd ed.). (s. 170-222). Maidenhead: Open University Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Djupvik, J. J. (2000). Folkehelsearbeid: Kommunal ressurskopling med vekt på bruk av fysisk aktivitet. Oslo: Kommuneforl.
Kapittel 1-3 og 5-6 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Helsedirektoratet. (2013). Veileder for kommunale frisklivssentraler: Etablering og organisering (Rev. utg.). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk. Klikk på denne lenken.

Ivarsson, B. H. & Prescott, P. (2009). Motiverende samtaler om
fysisk aktivitet. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 103-116). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Klepp, K-I. (Red.). (2010). Folkehelsearbeidet: Veien til god helse for alle. (Rapport 2010). Oslo: Helsedirektoratet.
Kapittel 2, 5, 6, 8 og 9 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Nutbeam, D. & Bauman, A. (2006). Evaluation in a nutshell: A practical guide to the evaluation of health promotion programs. North Ryde, NSW.: McGraw-Hill.
(113s.)
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Ommundsen, Y. (2008). Tiltak for økt fysisk aktivitet blant barn og ungdom: En systematisk itteraturgjennomgang med utgangspunkt i oversiktsstudier og et utvalg nyere enkeltstudier. Oslo: Helsedirektoratet.
Rapporten finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Rapporten finnes også online/elektronisk:Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y. & Aaadland, A. A. (2009). Fysisk inaktive voksne i Norge: Hvem er inaktive - og hva motiverer til økt fysisk aktivitet. (Forskningsrapport). Oslo: Helsedirektoratet.
Rapporten finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Rapporten finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Sørensen, M. & Graff-Iversen, S. (2001). Hvordan stimulere til helsefremmende atferd? Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 121, 720-24.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sørensen, M., Graff-Iversen, S., Haugstvedt, K-T., Enger-Karlsen, T., Narum, I. G., Nybø, A. (2002). "Empowerment" i helsefremmende arbeid. Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 122, 2379-2383.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Trost, S., Owen, N., Bauman, A. E., Sallis, J. F. & Brown, W. (2002). Correlates of adults? Participation in physical activity: Review and update. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(12), 1996-2001.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wilhelmsen, B. U. & Holthe, A. (2011). Profesjonsidentitet i folkehelsearbeidet. I: R. Høigaard, N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 23-39). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Øverby,N. C., Torstveit, M. K. & Høigaard, R. (2011). Hva er folkehelse og folkehelsearbeid? I: N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 11-22). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Boka finner du til utlån  i biblioteket her: BIBSYS Ask