| Emnekode | TCI230 | Emnenavn | Coaching 1 | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Frank Abrahamsen | Tidspunkt | Høst |
|
|
|
|
| Coaching 1 skal gi studentene et grunnlag for å kunne utøve bevisst lederskap i sin trenerrolle. Emnet gir innsikt i ledelsesteori og læringsteori med særlig relevans for idrettsfeltet. Trenerens rolle som del av gruppedynamikken i et praksisfellesskap er et viktig tema. |
|
|
| Kunnskap Studenten: - kan gjøre rede for og forstå grunnleggende teorier om ledelse og læring med særlig relevans for idrettsfeltet
- har et pedagogisk kunnskapsgrunnlag som muliggjør bevisste idrettsdidaktiske overveielser
- kjenner til hvordan man kan tilrettelegge og variere læringssituasjoner i lys av idrettens egenart og deltakernes erfaringsbakgrunn
- kan drøfte ledelsesutfordringer i barne-, ungdoms- og voksenidretten
Ferdigheter Studenten: - kan lete fram og vurdere kunnskap (teoretisk og empirisk) til bruk på idrettsfeltet
- kan benytte kunnskap og klokskap i utøvelse av lederskap i idrett, på og utenfor arenaen
- kan se flere perspektiver, for deretter å velge det perspektivet som er mest hensiktsmessig
- kan utøve kunnskapsbasert lederskap som er etisk fundert
- benytter og kjenner til ulike verktøy fra coachinglitteraturen
|
|
|
|
| Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter, med individuelt arbeid, gruppearbeid og framlegg av oppgaver. |
|
|
|
| Obligatorisk refleksjonsoppgave underveis i studiet som vurderes til bestått/ikke bestått og som må bestås for å kunne gå opp til hjemmeeksamen. Leveres i Fronter. Individuell hjemmeeksamen over én uke. Studentene trekker oppgave. Besvarelsen skal maksimalt ha 3800 ord. Øvrige retningslinjer for besvarelsen vil bli oppgitt i undervisningen. Gradert karakter. Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus. |
|
|
|
|
|
| Gjerde, S. (2010). Coaching: Hva, hvordan, hvorfor (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Jones, R. L., Hughes, M. & Kingston, K. (Eds.). (2008). An introduction to sports coaching: From science and theory to practice. London: Routledge. (150 s.) Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask
Ronglan, L. T. (2008). Lagspill, læring og ledelse: Om ballspillenes didaktikk. Oslo: Akilles Forlag. (180 s). Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
|
|
|