IDR145 Læring og ledelse i idrett ( 5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR145
EmnenavnLæring og ledelse i idrett
Studiepoeng 5 sp
AnsvarligSvein Kårhus
TidspunktVår
Innledning
I dette emnet skal studentene kunne anvende ulike samfunnsvitenskaplige perspektiver på læring og ledelse i idrett. Temaene belyses med eksempler fra coaching, kroppsøving og Sport Management.
Mål

Studentene skal:

  • Kunne drøfte læring og ledelse fra ulike samfunnsvitenskaplige perspektiver
  • Kunne gjøre rede for læring, formidling og ledelse i ulike idrettslige kontekster
  • Kunne gjøre rede for ledelse i forhold til mål for aktivitet og ulike individers og
    gruppers behov
  • Forstå gruppeprosesser og kommunikasjon i forhold til læring og ledelse
  • Vise evne til samarbeid og kunne formulere kritiske samfunnsvitenskaplige
    spørsmål
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen vil foregå som fellesundervisning og gruppearbeid, samt deltakelse i et
avsluttende faglig debattforum.

Vurdering

Skriftlig gruppeeksamen. 4-5 studenter pr. gruppe. Det gis karakter bestått/ikke bestått.

Pensum












 

 

Kjernelitteratur

Bredal, A.-M. (2010). Om funksjonshemning og kroppsöving. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 71-84.). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009). Developing'athletes. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 85-92). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk her: BIBSYS Ask

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009). Instructional methods and pedagogical strategies. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 30-45). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk her: BIBSYS Ask

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009)Learning and development. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 65-84). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk her: BIBSYS Ask

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009). Quality in coaching. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 46-54). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk her: BIBSYS Ask

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009)Understanding athletes' identities. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 93-112). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk her: BIBSYS Ask

Coyle, D. (2009). Introduction. I: D. Coyle, The talent code: Greatness isn´t born, it´s grown. (s. 1-9). London: Arrow Books.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Coyle, D. (2009). The sweet pot. I: D. Coyle, The talent code: Greatness isn´t born, it´s grown. (s. 11-29). London: Arrow Books.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Coyle, D. (2009). The three rules of deep practice. I: D. Coyle, The talent code: Greatness isn´t born, it´s grown. (s. 74-94). London: Arrow Books.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Dowling, F. (2010). Fysisk aktivitet og god helse i kroppsovingsfaget: Problematisk, ikke automatisk. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 205-218.). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Hansen, P.Ø. (2011) Står Norges Skiforbunds monopol på eliteutøvere for fall. I: D.V. Hanstad, G. Breivik, M.K. Sisjord & H. B. Skaset (Red.), Norsk idrett: Indre spenning, ytre press. (s. 241-259). Oslo: Akilles.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Likestillings- og diskrimineringsombudet. (2008). Likestilling og mangfold i norsk idrett: Bedre med flere på banen. Oslo: Likestillings- og diskrimineringsombudet.
Kap. 4, 5 og 6 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Ommundsen, Y. (2011). Spesialisere tidlig og plukke talenter - er det så lurt? I: D.V. Hanstad, G. Breivik, M.K. Sisjord & H.B. Skaset (Red.), Norsk idrett: Indre spenning, ytre press. (s. 53-68). Oslo: Akilles.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask