FKI260 Friluftsliv i skolen (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI260
EmnenavnFriluftsliv i skolen
Studiepoeng10 sp
AnsvarligKristian Abelsen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Emnet rammes inn av en idéhistorisk oversikt over friluftsliv som tradisjon, samtidskultur og pedagogisk virkefelt. Friluftsliv belyses utfra ulike forskningsbaserte perspektiver med det erfaringsbaserte friluftslivet i sentrum. Uterommet i skolens nærmiljø anvendes med et helhetlig pedagogisk siktemål.
Emnet behandler ansvar, ledelse, pedagogikk og didaktikk i og for friluftsliv, og videre om hvordan studenter kan tilegne seg forståelse for miljøspørsmål, samt hvordan slik kunnskap kan relateres til lærerens yrkesutøvelse der perspektiver på bærekraftig utvikling trekkes inn. Under kurset integreres teori og praksis i den hensikt å bidra til studentenes profesjonelle utvikling.

Mål

Etter avsluttet emne skal studenten kunne: 

  • gjennomføre ulike former for friluftsliv; i skog og på vann til forskjellige årstider.
  • analysere og diskutere motiver for friluftsliv fra et helse-, miljø-, og erfaringsperspektiv.
  • undervise i, om og gjennom friluftsliv i skolen.
  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever og til alle årstider og tverrfaglige perspektiver.
  • analysere naturrommet/stedets betydning for studentens læring utfra ulike perspektiv.
  • gi førstehjelp, kameratredning og HLR under varierte forhold.
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen foregår høst, vinter og vår i 2. året. Det legges vekt på studentaktive, grupperelaterte og problembaserte læringsformer. Studenten må være forberedt på døgnkontinuerlig virksomhet utenfor NIH, med kortere (hele dager) eller lenger varighet (inntil fire dager). I dette inngår også planlegging og gjennomføring av egenferd. Studenten må påregne noe ekstra utgifter til innkjøp av turutstyr til bruk i undervisning, og til utgifter i forbindelse med turer.
Vurdering

Mappe: I mappen inngår 2 skriftlige arbeider; refleksjonsnotat og plan for selvutvikling/rapport og 1 praktisk-metodisk opplegg (gradert karakter, A-F).

Krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.

Kjernelitteratur

Gurholdt, K. P. (2008). Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an "educated man". Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 8(1), 55-70.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/


Gurholt, K. P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 175-203). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Tordsson, B. (2006). Perspektiv på friluftslivets pædagogik. Haderslev: CVU Sønderjylland.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

REFERANSELITTERATUR:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Oslo: Gyldendal.
Boka finner du til utlån  i biblioteket her: BIBSYS Ask

St.meld. nr. 39 (2000-2001). Friluftsliv: Ein veg til høgare livskvalitet. Oslo: Miljøverndepartementet.
Denne finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære: Felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/kompetansemål.
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv: Valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/ kompetansemål.
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (u.å.). Læreplan for kroppsøving: Kompetansemål: Etter 4. årssteget. Utdanningsdirektoratet for alle trinn i det 13 årige skoleløp.
Denne finnes online/elektronisk:  Klikk på denne lenken.