IDR100 Aktivitetslære 1 (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR100
EmnenavnAktivitetslære 1
Studiepoeng10 sp
AnsvarligEystein Enoksen
TidspunktHøst
Innledning

I aktivitetslære 1 skal studentene arbeide med et utvalg aktiviteter innenfor så vel lagspill som individuelle idretter. Både tilegnelse av grunnleggende praktisk ferdighet og grunnleggende teoretisk kunnskap om idrettene er inkludert i emnet. Utvalget av aktiviteter er gjort for å gi studentene praktisk og teoretisk kunnskap i åpne og lukkede idretter som utøves i ulike omgivelser og stiller krav til ulike kompetanser. Forskjellige kvaliteter ved aktivitetene vektlegges i undervisningen; både opplevelsesaspekter, ferdighetsaspekter og didaktiske prinsipper. Undervisningen integrerer praksis og teori med sikte på at studentene skal utvikle en helhetlig kompetanse. Intensjonen er å oppnå faglig integrering mellom aktivitetsfag, naturvitenskapelige fag og samfunnsvitenskapelige fag ved å fokusere på spesifikke koplinger mellom delemner (aktiviteter) og relevante fag fra de andre hovedemnene.

Mål

Studenten skal:

  • Kunne vise grunnleggende praktiske ferdigheter i et utvalg aktiviteter
  • Forstå og gjøre rede for sentrale begreper i de aktuelle aktivitetene 
  • Kjenne til grunnleggende trenings- og bevegelsesprinsipper i aktivitetene og kunne foreta enkle analyser
  • Kjenne til et repertoar av øvelser med sikte på å utvikle ferdighet i aktivitetene 
  • Kunne gjøre rede for koplinger mellom aktivitetsfag, samfunnsvitenskapelige fag og naturvitenskapelige fag
Organisering og arbeidsformer

Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerinitiert undervisning, læring og egenstudier der studentene arbeider med ulike oppgaver. Enkelte oppgaver skal legges frem for de andre studentene. Det vil bli satt av tid på timeplanen for studentinitiert læring (oppgavetimer), herunder gruppearbeid. Ansvaret ligger hos studentene, men gruppene har tilgang på veiledning.

I Aktivitetslære 1 vil det bli undervist i ballspill, friidrett, orientering og svømming.

Arbeidskrav:

  • Studentene skal levere oppgaver i forbindelse med gjennomføring av oppgavetimer i svømming, friidrett og ballspill. Godkjent/ikke godkjent.
  • Innlevering av individuelt arbeidshefte i orientering ("Til ettertanke" og kart fra undervisningen). Godkjent/ikke godkjent.
Vurdering

Fremmøte: 80% fremmøte i alle delemnene/aktivitetene.

Alle arbeidskrav skal være godkjent
Ferdighetsevaluering: Gradert karakter(A-F). Vekting 50 %

3 timers individuell skriftlig eksamen. Alle aktiviteter vil kunne inngå som en del av eksamen. Gradert karakter (A-F). Vekting 50 %. Ingen hjelpemidler tillatt.

Kjernelitteratur

FRIIDRETT:
Enoksen, E. & Tønnessen, E. (2000). Friidrett: Fordypningsbok: Studieretning for idrettsfag. Oslo: Gyldendal undervisning.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Enoksen, E., Brunes, A. O. & Sletten, S.-H. (2012). Friidrett. I: E. Enoksen,  A. O. Brunes & S.-H. Sletten, Aktivitetslære (3. utg.). (s. 121-155 ). Oslo: Gyldendal undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


SVØMMING:

Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Side 4-54 og 70-77 skal leses:
Kompendiet finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 190-203). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask