FKI265 Dans, lek og læring (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI265
EmnenavnDans, lek og læring
Studiepoeng10 sp
AnsvarligMia Keinenen
TidspunktHøst
Innledning

Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike opplegg i dans og allsidig lekende bevegelsesaktivitet for barn og unge i grunnskolen og i videregående opplæring. Kreative prosesser og læring i, om, og gjennom bevegelse er sentralt i emnet. Viktige begreper i dette tema er: erfaring, deltagelse, selvbestemmelse og sosial tilhørighet. I emnet inngår ulike dansetradisjoners kulturelle betydning, samt at relasjoner mellom dans, lek og idrett problematiseres.
Ytterligere ett tema i kurset er kunnskap om motorisk utvikling og læring av bevegelser. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap om kroppens betydning for læring allment, samt spesifikt hvordan læring av bevegelser forstås som dynamisk, kulturell og individuell.

Mål

Etter avsluttet emne skal studentene kunne: 

  • gjøre rede for hva som kjennetegner ulike danseformer, kreativ dans og koreografi, samt hvilken funksjon bruk av musikk kan ha i undervisning i dans.
  • gjøre rede for ulike perspektiver på lek som fenomen.
  • anvende lek og dans slik at det skaper mening for barn og unge i ulike sosiale kontekster.
  • planlegge, tilrettelegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning i lek og dans i grunnskolen og videregående opplæring.
  • bidra til at elever lærer om egen kreativitet, ekspressivitet gjennom varierte opplevelser.
  • ha innsikt i hvordan kroppen og bevegelsesmåter forstås i nye teorier, og kunne anvende denne kunnskapen i undervisning i kroppsøving. 
  • legge til rette for stadig ny motorisk stimulering, sammensatt bevegelseslæring og tilpassing til et mangfoldig læringsmiljø.
  • benytte IKT som metode for læring.
Organisering og arbeidsformer

Det gis en blanding av lærerstyrt og studentstyrt undervisning, der studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen utvikling som lærer i dans og lek. Studentene skal arbeide individuelt, i små og store grupper, samt som en hel gruppe. Studiet bygger både på forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap.

Arbeidskrav:
Digital innlevering av 6 oppgaver, som samlet utgjør en mappe.

  • Refleksjonsnotat basert på studentens tanker om sin rolle som lærer i dans og lek. Innlevering før kursstart.
  • Solodans som filmes av en medstudent (varighet: 1/2-1 minutt).
  • Gruppedans som filmes av en medstudent (varighet 3-4 minutter).
  • Undervisningsopplegg i dans og lek. 
  • Refleksjonsnotat etter å ha observert en medstudent undervise i praksisperioden.
  • Planlegging, gjennomføring og refleksjon over flashmob. 

 

 

Vurdering

Mappe: Selvevaluering basert på oppgavene fra mappen. Bestått/ikke bestått.

Vurderingskriterier:
a) evne til å beskrive egen læringsprosess
b) evne til å se muligheter og utfordringer i egen undervisningspraksis.
c) evne til å knytte praktisk erfaring til relevant teori.

Kjernelitteratur

Antall sider obligatorisk pensum: 291

Antall sider selvvalgt pensum: ca 200, samt dvder og youtube-linker som deles underveis i undervisningen.

ARTIKKELSAMLING:
Ørbæk, T. S. (Red.). (2012). FKI238: Dans, lek og læring: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt hos servicetorget.
- Biblioteket har noe av det som står i artikkelsamlingen.
- Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/


Litteraturlista til artikkelsamlingen ovenfor:
Anttila, E. (2007). Mind the body: Unearthing the affiliation between the conscious body and the reflective mind. I: L. Rouhiainen (Ed.), Ways of knowing in dance and art. (s.
79-99). Theatre Academy.
Biblioteket har ikke denne.

Davenport, D. (2006). Building a dance composition course: An act of creativity. Journal of Dance Education, 6(1), 25-32.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Davenport, D. (2006). Expanding thinking on teaching dance composition. Journal of Dance Education, 6(1), 4-5.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Eggen, J. (2008). Labans analyseverktøy. I: T.Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk. (s.
165-183). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s.
35-50). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Gard, M.  (2004). Movement, art and culture: problem-solving and critical inquiry in dance. I: W.D. MacDonald & L. Burrows (Eds.), Critical inguiry and problem-solving in physical education. (s. 93-105). London: Rutledge.
Biblioteket har ikke denne. 


Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk. (s. 89-106). Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Hämäläinen, S. (2007). The meaning of bodily knowledge in a creative dance-making process. I: L. Rouhiainen (Ed.), Ways of knowing in dance and art. (s. 56-78). Theatre Academy.
Biblioteket har ikke denne. 

Hämäläinen, S. (2002). Evaluation in choreographic pedagogy. Research in Dance Education, 3(1), 35-45.
Biblioteket har ikke dette nummeret.

Hämäläinen, S. (2006). Two different approaches in teaching choreography: Effects on movement exploration and composition. I: P. Pakkanen & A. Sarje (Eds.), Finnish dance research at the crossroads: Practical and theoretical challenges. (s. 14-21). Tampere: Tampere University Press.
Boka kapitlet står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kauppuila, H. (2007). Becoming an active agent in dance and through dancing: A teacher´s approach. I: L. Rouhiainen (Ed.). Ways of knowing in dance and art. (s. 133-143). Theatre Academy.
Biblioteket har ikke denne.

Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse? Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-153). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Minton, S. (2003). Parallels between Alma Hawkis´approach to the creative process and contemporary learning theory. Journal of Dance Education, 3(2), 74-78.
Biblioteket har ikke dette nummeret.

Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Purcell Cone, T (2009). Following their lead: Supporting children´s ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89.
Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. (1999). Lek som tilfeldighetens spill? I: K. Steinholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. (s. 13-44). Trondheim: Tapir forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask
                                                          
Steinsholt, K. (2010). Lek, erfaring og danning hos Hans-Geirg Gadamer. I: K. Steinsholt & K.P.  Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-120). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Sætre, J. H. (2006). Barns musikkskaping. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Østern, T. P. (2006). Dansens uutholdelige letthet: Om improvisasjon som tyngde i dansekunsten. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 189-213). Oslo: Damm.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Østern, A.-L. (2008). Pedagogisk teori for estetiske fag: Om kunstneriske læringsprosesser og om å undervise på estetisk nivå. I: T.S. Ørbæk (Red.), Dans og didaktikk. (s.
19-37). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask