Antall sider obligatorisk pensum: 291 Antall sider selvvalgt pensum: ca 200, samt dvder og youtube-linker som deles underveis i undervisningen.
ARTIKKELSAMLING: Ørbæk, T. S. (Red.). (2012). FKI238: Dans, lek og læring: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt hos servicetorget. - Biblioteket har noe av det som står i artikkelsamlingen. - Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/
Litteraturlista til artikkelsamlingen ovenfor: Anttila, E. (2007). Mind the body: Unearthing the affiliation between the conscious body and the reflective mind. I: L. Rouhiainen (Ed.), Ways of knowing in dance and art. (s. 79-99). Theatre Academy. Biblioteket har ikke denne.
Davenport, D. (2006). Building a dance composition course: An act of creativity. Journal of Dance Education, 6(1), 25-32. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Davenport, D. (2006). Expanding thinking on teaching dance composition. Journal of Dance Education, 6(1), 4-5. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Eggen, J. (2008). Labans analyseverktøy. I: T.Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk. (s. 165-183). Trondheim: Tapir. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 35-50). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Gard, M. (2004). Movement, art and culture: problem-solving and critical inquiry in dance. I: W.D. MacDonald & L. Burrows (Eds.), Critical inguiry and problem-solving in physical education. (s. 93-105). London: Rutledge. Biblioteket har ikke denne.
Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk. (s. 89-106). Trondheim: Tapir akademisk forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Hämäläinen, S. (2007). The meaning of bodily knowledge in a creative dance-making process. I: L. Rouhiainen (Ed.), Ways of knowing in dance and art. (s. 56-78). Theatre Academy. Biblioteket har ikke denne.
Hämäläinen, S. (2002). Evaluation in choreographic pedagogy. Research in Dance Education, 3(1), 35-45. Biblioteket har ikke dette nummeret.
Hämäläinen, S. (2006). Two different approaches in teaching choreography: Effects on movement exploration and composition. I: P. Pakkanen & A. Sarje (Eds.), Finnish dance research at the crossroads: Practical and theoretical challenges. (s. 14-21). Tampere: Tampere University Press. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Kauppuila, H. (2007). Becoming an active agent in dance and through dancing: A teacher´s approach. I: L. Rouhiainen (Ed.). Ways of knowing in dance and art. (s. 133-143). Theatre Academy. Biblioteket har ikke denne.
Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse? Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-153). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Minton, S. (2003). Parallels between Alma Hawkis´approach to the creative process and contemporary learning theory. Journal of Dance Education, 3(2), 74-78. Biblioteket har ikke dette nummeret.
Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Purcell Cone, T (2009). Following their lead: Supporting children´s ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89. Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken. Steinsholt, K. (1999). Lek som tilfeldighetens spill? I: K. Steinholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. (s. 13-44). Trondheim: Tapir forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask Steinsholt, K. (2010). Lek, erfaring og danning hos Hans-Geirg Gadamer. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-120). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Sætre, J. H. (2006). Barns musikkskaping. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask Østern, T. P. (2006). Dansens uutholdelige letthet: Om improvisasjon som tyngde i dansekunsten. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 189-213). Oslo: Damm. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Østern, A.-L. (2008). Pedagogisk teori for estetiske fag: Om kunstneriske læringsprosesser og om å undervise på estetisk nivå. I: T.S. Ørbæk (Red.), Dans og didaktikk. (s. 19-37). Trondheim: Tapir. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
|