IDR105 Aktivitetslære 2 (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR105
EmnenavnAktivitetslære 2
Studiepoeng5 sp
AnsvarligPer Midthaugen
TidspunktVår
Innledning

I aktivitetslære 2 skal studentene arbeide med et utvalg aktiviteter på snø, i vann og i sal. Både tilegnelse av grunnleggende praktisk ferdighet og grunnleggende teoretisk kunnskap om aktivitetene er inkludert i emnet. Utvalget av aktiviteter er gjort for å gi studentene praktisk og teoretisk kunnskap både i tradisjonelle konkurranseidretter og i nyere aktivitetsformer med utspring i dagens ungdomskultur. Emnet tar også sikte på å gi studentene erfaring med og kunnskap om tilpasset opplæring i idrett. Forskjellige kvaliteter ved aktivitetene vektlegges i undervisningen; både opplevelsesaspekter, ferdighetsaspekter og didaktiske prinsipper. Undervisningen integrerer praksis og teori med sikte på at studentene skal utvikle en helhetlig kompetanse i aktivitetsfagene. Intensjonen er å oppnå faglig integrering mellom aktivitetsfag, naturvitenskapelige fag og samfunnsvitenskapelige fag ved å fokusere på spesifikke koplinger mellom delemner (aktiviteter) og relevante fag fra de andre hovedemnene.

Mål

Studenten skal:

  • Kunne vise grunnleggende praktiske ferdigheter i et utvalg aktiviteter
  • Forstå og gjøre rede for sentrale begreper i de aktuelle aktivitetene
  • Kjenne til grunnleggende trenings- og bevegelsesprinsipper i aktivitetene og kunne foreta enkle analyser
  • Kjenne til et repertoar av øvelser med sikte på å utvikle ferdighet i idrettene
  • Kunne gjøre rede for koplinger mellom aktivitetsfag, samfunnsvitenskapelige fag og naturvitenskapelige fag
Organisering og arbeidsformer

Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerinitiert undervisning og læring og egenstudier der studentene arbeider med ulike oppgaver. Enkelte oppgaver skal legges frem for de andre studentene. Det vil bli satt av tid på timeplanen for studentinitiert læring (oppgavetimer), herunder gruppearbeid. Ansvaret ligger hos studentene, men gruppene har tilgang på veiledning.

I Aktivitetslære 2 vil det bli undervist i langrenn, gymnastikk og turn, lek og nye aktiviteter og livredning. Deltakelse på Ridderuka inngår også.

 

Vurdering
  • Deltakelse på Ridderuka og rapport. Bestått/ikke bestått.
  • Fremmøte: 80% fremmøte i alle delemnene/aktivitetene.
  • Arbeidskrav: Studenten skal gjennomføre livredningsprøve og dokumentere grunnleggende egenferdighet i de ulike aktivitetsformene. Godkjent/ikke godkjent.
  • Ferdighetsevaluering. Alle arbeidskrav skal være bestått.
  • 2 timers individuell skriftlig eksamen. Alle aktiviteter vil kunne inngå som en del av eksamen. Gradert karakter (A-F). Ingen hjelpemidler tillatt.
Pensum



 

 

 

 

 

Kjernelitteratur

GYMNATIKK OG TURN
Obligatorisk delemne:
Jørgensen, H. T. (2010).  Redskabsgymnastik. Århus: Viasystime.
Side 73-186 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Støttelitteratur til delemne:
Norges gymnastikk- og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Oslo: Forbundet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Norges gymnastikk- og turnforbund (2011). Trampett i skolen: Kurs for lærere: Trinn 1 og trinn 2. Oslo: Norges gymnastikk- og turnforbund.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


LEK OG NYE AKTIVITETER:

ARTIKKELSAMLING:
Langnes, T.F. (Red.). (2013). IDR105: Aktivitetslære 2: Lek og nye aktiviteter: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt ved NIH
- Biblioteket har ALT
som står i artikkelsamlingen.
- Noe av innholdet finnes også online
/elektronisk.

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Litteraturlista til artikkelsamlingen ovenfor:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Larsen, S. H. (2009). Hvad er parkour. Hentet 2. juni 2013 fra: http://www.teamjiyo.com/wp-content/uploads/2012/08/Team_JiYo_-_Hvad_er_Parkour.pdf
Denne er online her: Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. (1999). Lek som tilfeldighetens spill? I: K. Steinsholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. (s. 13-19). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Winther, H. (2008). Kropsbasis: Bevægelsesundervisningens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 227-240). København: Institut for Idræt.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205). Oslo: Cappelen Damm.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask


NB! I tillegg til artikkelsamlingen skal dette leses:

Fjogstad, T. (2012). Turn og gymnastikk. I: A.O. Brunes, E. Enoksen & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære. (s. 340-343). Oslo: Gyldendal.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

 

LIVREDNING/HLR:
Kjendlie, P.-L. (2007). Livredning. I: P.-L. Kjendlie, Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). (s. 55-66) Oslo: Norges idrettshøgskole.
Kompendiet kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og ivredning. I: A. O. Brunes, E. Enoksen & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 204-215). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Madsen, Ø. & Blixt, T. (2005). Livredning. I: Ø. Madsen & T. Blixt, Svømmeaktiviteter for viderekommende (8. oppl. 2008). (s. 263-293). Bergen: Bodoni Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid. [DVD-plate]. Oslo: Norges idrettshøgskole.
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Norsk Førstehjelpsråd (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


RIDDERRENNET:
Bredahl, A. M. (2010). Sitte og se på de andre aktive: Om funksjonshemning og kroppsøving. I: K. G. Pedersen (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s.71-83). Trondheim: Tapir akademisk.
Boken finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kultur- og kirkedepartementet (2003). Vinteraktiviteter for funksjonshemmede. Oslo: Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen.
Side 6-67 skal leses:
Denne finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Norges funksjonshemmedes idrettsforbund (2008). Ledsaging av synshemmede i idrett og fysisk aktivitet. Oslo: Norges funksjonshemmedes idrettsforbund.
Side 3-14 og 20-25 skal leses:
Denne finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Sosial- og helsedirektoratet (2004). Fysisk aktivitet for mennesker med funksjonsnedsettelser: Anbefalinger. Oslo: Sosial- og Helsedirektoratet.
Side 9-28, 38-51 og 100-111 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket herBIBSYS Ask


SKI (LANGRENN):
Andersen, I. & Nymoen, P. (1991). Langrennsteknikk. I: I. Andersen & P. Nymoen, Langrenn: Trening, teknikk, taktikk. (s. 90-127). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rise, P. (2006). Langrenn. I: E. Enoksen, A. O. Brunes, S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (2. utg.). (s. 295-328). Oslo: Gyldendal Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Biblioteket har også den nyeste utgaven av boka her (3. utg., 2012): BIBSYS Ask

Swix Sport (2005). Ski and snowboard preparation: Racing 2005. [S.l.]: Swix Sport.
Side 2-8, 14 og 30-35 skal leses.
Biblioteket har ikke denne.

Ure, J. & Kvamme, B. (2008). Langrenn: 1BA. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir lagt ut i PDF-format på Fronter.
Biblioteket har ikke denne.