IDR140 Samfunnsvitenskapelige perspektiver (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR140
EmnenavnSamfunnsvitenskapelige perspektiver
Studiepoeng10 sp
AnsvarligMari Kristin Sisjord
TidspunktHøst
Innledning

I dette emnet introduseres idrettsvitenskap som begrep og kunnskapsområde, og blir belyst fra ulike samfunnsvitenskaplige perspektiver med bakgrunn i vitenskapsteori og idrettsfilosofi. Begrepene idrett og idrettsvitenskap omfatter i denne planen alle former for menneskelig bevegelse, det vil si både organisert idrett, kroppsøving, friluftsliv, dans, samt uorganiserte former for trening og fysisk aktivitet. Det legges stor vekt på forståelse av idrett som samfunnsfenomen, og dette problematiseres i lys av ulike samfunnsforhold (for eksempel sosial klasse, kjønn og etnisitet). Sentrale begreper og ulike idrettslige tema behandles med utgangspunkt i idrettshistorie, idrettspedagogikk, idrettspsykologi og idrettssosiologi.

Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for filosofiske, etiske og vitenskapsteoretiske perspektiver på
    idrett
  • Kunne gjøre rede for sentrale trekk ved idrettens historiske utvikling
  • Kunne gjøre rede for idrettens institusjonalisering og organisering
  • Kunne gjøre rede for idrettens utbredelse og idrettsaktivitet relatert til sentrale
    sosiologiske perspektiver
  • Kunne gjøre rede for sentrale idrettspsykologiske begreper og betydningen av
    idrettspsykologi som fagfelt
  • Kunne gjøre rede for begreper som undervisning og læring i relasjon til idrett som
    pedagogisk arena
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen vil foregå som fellesundervisning.
Vurdering

4 timers individuell skriftlig eksamen. Det gis gradert karakter.

Kjernelitteratur
VITENSKAPSTEORI OG FILOSOFI:
Hassmén, N. & Hassmén, P. (2008). Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder. Stockholm: SISU.
Side18-62 skal leses:

Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nagel, T. (2003). Hva er meningen? En kort innføring i filosofi. Oslo: Libro:
Side 14-92 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


IDRETTSHISTORIE:
:
Goksøyr, M. (2008). Historien om norsk idrett. Oslo: Abstrakt.
Side 39-173 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


IDRETTSPSYKOLOGI:
Hassmen, P., Hassmen, N. & Plate, J. (2003). Idrottspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.
Disse sidene skal leses: 332-359 og 364-391:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Weinberg, R. S. & Gould, D. (2011). Foundations of sport and exercise psychology (5th ed.). Champaign Ill.: Human Kinetics.
Disse sidene skal leses: 3-23, 27-47, 51-73, 415-444 og 447-460:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


IDRETTSSOSIOLOGI:
ARTIKKELSAMLING:
Sisjord, M. K. (Red.). (2013). IDR140: Et vitenskapsteoretisk og samfunnsvitenskapelig grunnlag: Idrettssosiologi: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i servicetorget.
- Biblioteket har ALT som står i artikkelsamlingen.
- Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.

Litteraturlista til artikkelsamlingen ovenfor:
Ingebrigtsen, J. E. (1998). Barn og idrett. I: E. M. Skaalvik & Ø. Kvello (Red.), Barn og miljø. (s. 193-215). Oslo: Tano Aschehoug.
Biblioteket har ikke denne i papir-utgave.
Boka finnes online/elektronisk:
BIBSYS Ask

Larsen, A. K. (2006). Barn i et flerkulturelt samfunn. I: R. Haugen (Red.), Barn og unges læringsmiljø. (s. 97-113). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Lesjø, J. H. (2008). Den kjønnede idretten. I: J. H. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunnet. (s. 137-157). Oslo: Abstrakt Forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Lesjø, J. H. (2008). Sosial ulikhet: Klasse, status, etnisitet. I: J. H. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunnet. (s. 159-176). Oslo: Abstrakt Forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Sisjord, M-K. (2005). Snowboard: En kjønnet ungdomskultur. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(2), 65-82.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å les/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Skirstad, B. (2002). Norske idrettslag: Oversikt og utfordringer. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn. (s. 229-254). Oslo: Novus Forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Walseth, K. (2011). Minoritetsjenter i idretten: Status og utfordringer. I: D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press. (s. 355-370). Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


IDRETTSPEDAGOGIKK:
ARTIKKELSAMLING:
Dowling, F. (Red.). (2013). IDR140: Et vitenskapsteoretisk og samfunnsvitenskapelig grunnlag: Idrettssosiologi: Idrettspedagogikk: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Biblioteket har alt av det som står i artikkelsamlingen.
- Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.

Litteraturlista til artikkelsamlingen ovenfor:
Annerstedt, C. (2007). Syfte och mål med Idrott och hälsa I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara läare i idrott och hälsa. (s. 25-49). Göteborg: Multicare AB.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2011). Sentrale temaer i pedagogikk. I: G. Imsen, Hva er pedagogikk? (Hva er; 39). (s. 31-58). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Solerød, E. (2012). Valg av undervisningsmetode. I: E. Solerød, Pedagogiske grunntanker: I et dannelsesperspektiv. (s. 185-214). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask

Tinning, R. (2010). Sites of Pedagogy for physical activity. I: R. Tinning, Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. (s. 23-41). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Tinning, R. (2010). Pedagogy and the body in HMS I: R. Tinning, Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. (s. 83-109). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask