FAH385 Idrettsmedisin (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH385
EmnenavnIdrettsmedisin
Studiepoeng10 sp
AnsvarligThor Einar Andersen
TidspunktHøst
Innledning
Idrettsskader utgjør om lag en sjettedel av alle personskader i Norge, og representerer følgelig et betydelig problem - for idretten, for den enkelte som rammes og i samfunnsøkonomisk perspektiv. Skader påvirker trenings- og prestasjonsevne, og kan føre til fremtidige helseproblemer. Trenere og idrettsledere kan bidra til å forebygge skader, til å gi akuttbehandling dersom skaden skulle være ute, og til - i samarbeid med helsepersonell - å forberede idrettsutøvere på å komme tilbake til sin idrett etter en skade. Dette emnet har som formål å sette treneren i stand til å fylle disse tre rollene.
Mål

Studenten skal kunne:

  • Gjøre rede for hva som kjennetegner og forårsaker de viktigste skadetypene - muskelskader, leddbåndskader, bruskskader, skjelettskader og seneskader.
  • Gjøre rede for virkningsmekanismene for RICE-prinsippet og kunne benytte dette i behandlingen av akutte idrettsskader.
  • Identifisere og analysere årsaker til belastningsskader og kunne tilrettelegge et tilpasset treningsprogram for utøvere med slike skader.
  • Gjøre rede for hvordan treningsevnen påvirkes av sykdom og skader.
  • Beskrive skade- og sykdomspanoramaet (forekomst, alvorlighetsgrad, skade/sykdomstyper) i sin fordypningsidrett/gren.
  • Analysere sin fordypningsidrett med tanke på å beskrive årsakene (risikofaktorer og skademekanismer) til de vanligste skadetypene, samt forhold ved treningsplanen som bidrar til ulike skadetyper.
  • Kjenne til ulike metoder for å forebygge skader generelt, og kunne utnytte denne kunnskapen og informasjon om skadeårsaker til å forebygge skader og sykdom i sin fordypningsidrett/gren.
Organisering og arbeidsformer
Emnet vil innledes med en forelesningsrekke om forekomst og betydning av idrettsskader, skadetyper og -årsaker, enkelte vanlige skader, prinsipper for akuttbehandling og rehabilitering av idrettsskader, prinsipper for forebygging av idrettsskader og skadeforebyggende tiltak. Studentene vil arbeide i smågrupper (to eller tre studenter med samme fordypningsidrett) med oppgaver knyttet til egen fordypningsidrett med vekt på epidemiologi, skadeårsaker og forebyggende tiltak.
Vurdering

Vurderingen vil skje på grunnlag av en presentasjon på grunnlag av case, samt innlevering av fordypningsoppgave (oppgavetekst vil bli gitt).

Det gis én samlet, gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

 

Kjernelitteratur

Bahr, R. & Mæhlum, S. (Red.). (2002). Idrettsskader: En illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet. Oslo: Gazette bok.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Bahr, R. & Engebretsen, L. (2009). Sports injury prevention. (Handbook of sports medicine and science). Chichester: Wiley-Blackwell.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

I tillegg blir artikler og handouts utdelt i undervisningen også pensum.
Tilsammen ca. 200 s.