| Emnekode | FAH385 | Emnenavn | Idrettsmedisin | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Thor Einar Andersen | Tidspunkt | Høst |
|
| | |
| Idrettsskader utgjør om lag en sjettedel av alle personskader i Norge, og representerer følgelig et betydelig problem - for idretten, for den enkelte som rammes og i samfunnsøkonomisk perspektiv. Skader påvirker trenings- og prestasjonsevne, og kan føre til fremtidige helseproblemer. Trenere og idrettsledere kan bidra til å forebygge skader, til å gi akuttbehandling dersom skaden skulle være ute, og til - i samarbeid med helsepersonell - å forberede idrettsutøvere på å komme tilbake til sin idrett etter en skade. Dette emnet har som formål å sette treneren i stand til å fylle disse tre rollene. |
| |
| Studenten skal kunne: - Gjøre rede for hva som kjennetegner og forårsaker de viktigste skadetypene - muskelskader, leddbåndskader, bruskskader, skjelettskader og seneskader.
- Gjøre rede for virkningsmekanismene for RICE-prinsippet og kunne benytte dette i behandlingen av akutte idrettsskader.
- Identifisere og analysere årsaker til belastningsskader og kunne tilrettelegge et tilpasset treningsprogram for utøvere med slike skader.
- Gjøre rede for hvordan treningsevnen påvirkes av sykdom og skader.
- Beskrive skade- og sykdomspanoramaet (forekomst, alvorlighetsgrad, skade/sykdomstyper) i sin fordypningsidrett/gren.
- Analysere sin fordypningsidrett med tanke på å beskrive årsakene (risikofaktorer og skademekanismer) til de vanligste skadetypene, samt forhold ved treningsplanen som bidrar til ulike skadetyper.
- Kjenne til ulike metoder for å forebygge skader generelt, og kunne utnytte denne kunnskapen og informasjon om skadeårsaker til å forebygge skader og sykdom i sin fordypningsidrett/gren.
|
| | |
| Emnet vil innledes med en forelesningsrekke om forekomst og betydning av idrettsskader, skadetyper og -årsaker, enkelte vanlige skader, prinsipper for akuttbehandling og rehabilitering av idrettsskader, prinsipper for forebygging av idrettsskader og skadeforebyggende tiltak. Studentene vil arbeide i smågrupper (to eller tre studenter med samme fordypningsidrett) med oppgaver knyttet til egen fordypningsidrett med vekt på epidemiologi, skadeårsaker og forebyggende tiltak. |
| | |
| Vurderingen vil skje på grunnlag av en presentasjon på grunnlag av case, samt innlevering av fordypningsoppgave (oppgavetekst vil bli gitt). Det gis én samlet, gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus. |
| | |
| Bahr, R. & Mæhlum, S. (Red.). (2002). Idrettsskader: En illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet. Oslo: Gazette bok. Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Bahr, R. & Engebretsen, L. (2009). Sports injury prevention. (Handbook of sports medicine and science). Chichester: Wiley-Blackwell. Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask
I tillegg blir artikler og handouts utdelt i undervisningen også pensum. Tilsammen ca. 200 s. |
| |
|