FKI220 Fagdidaktikk (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI220
EmnenavnFagdidaktikk
Studiepoeng10 sp
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktHøst og vår
Innledning

Fagdidaktikk omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksisopplæring. Innholdet i fagdidaktikk er dette året rettet mot opplæring i grunnskolen. Arbeidet i fagdidaktikk vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon.

Mål

Studentene skal:

  • Kunne vurdere kroppsøvingsfagets egenart med bakgrunn i ulike pedagogiske grunnsynkunne.
  • Kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i kroppsøving med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i kroppsøving i grunnskolen.
  • Kunne analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving.
  • Kunne analysere og vurdere fagets plass og muligheter i en helhetlig skoleutvikling i forhold til barn og unges totale oppvekstsituasjon.
  • Være i stand til å arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget ut fra aktuelle lover, forskrifter og læreplaner.
  • Kunne utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan og periodeplaner med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget og i samarbeid med andre fag.
Organisering og arbeidsformer

Fagdidaktikk er fordelt over hele studieåret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Vurdering
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. Gruppeoppgave. Gradert karakter.
  • Instruktørkurs i Hjerte- og lungeredning skal bestås.
  • FKI250 Skolepraksis må være bestått før studenten oppnår/tildeles studiepoeng i emnet.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

ARTIKKELSAMLING:
By, I.-Å. (Red.). (2013). FKI220: Fagdidaktikk: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt ved NIH.
- Biblioteket har alt som står i artikkelsamlingen.
- Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.

NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen.

LÆREPLANARBEID:
Annerstedt, C. (2007). Att planera. I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 95-111). Göteborg: Multicare Förlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Annerstedt, C. (2007). Syfte och mål med idrott och hälsa. I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 25-49). Göteborg: Multicare Förlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Arnold, P. J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papir-utgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å les/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås og A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Tano Aschehoug.
Kap. 2, 7, 8 og 13 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving: Et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(2), 155-166.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Artikkelen finnes online her:
Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2011). Kunnskapsløftet: Generell del av læreplanen. Hentet 31. mai 2013 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Kunnskapsløftet: Læreplan i kroppsøving: Gjeld frå 01.08.12. Hentet 31. mai 2013 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Prinsipp for opplæringa: Prinsipp for opplæringa blei fastset av Kunnskapsdepartementet juni 2006. Hentet 31. mai 2013 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Prinsipp-for-opplaringa/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Til bruk for lærerplangrupper oppnevnt av utdanningsdirektoratet. Hentet 4. juni 2013 fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

ARBEIDSMÅTER:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB.
Kap. 4, 6, 7 og 8 skal leses:
Boka kapitlene står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole.
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nesheim, R. (2006). Notater: Svømme- og livredningsmetodikk. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne.

Norsk førstehjelpsråd. (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp (6. utg.). [Stavanger]: Lærdal Medical.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Peitersen, B. (2008). Metode i det pædagogiske univers. I: H. Rønholt & B. Peitersen, (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 111-133.). København: Institut for idræt.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Stene, F.  (1973). Instruksjon. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-101). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

Stene, F.  (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

VURDERING:
Annerstedt, C. (2007). Att utvärdera, bedöma och betygssätta. I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 183-207). Göteborg: Multicare Förlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask 

By, I.-Å. (2013). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet: 8.-10. trinn. Oslo: Norgesidrettshøgskole.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Engh, R. (2011). Vurdering for læring. I: Engh, R., Vurdering for læring i skolen: å vei mot en bærekraftig vurderingskultur. (s. 55-71). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i,
finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Vurdering av elevenes læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 345-375). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask