FKI320 Fagdidaktikk (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI320
EmnenavnFagdidaktikk
Studiepoeng20 sp
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktHøst og vår
Forkrav FKI220 Fagdidatikk (10 sp)
Innledning

Fagdidaktikk omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksisopplæring. Innholdet i fagdidaktikk er dette året rettet mot opplæring i videregående skole. Arbeidet i fagdidaktikk vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon.

Mål

Studentene skal kunne:

  • utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan, periodeplaner og individuelle opplæringsplaner med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget og idrettsfaget i videregående opplæring. 
  • analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger for å delta i undervisningen i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving.
  • planlegge opplæring for enkeltelever og elevgrupper med behov for særskilt tilrettelagt opplæring. 
  • legge til rette et inkluderende læringsmiljø for alle, også for barn med funksjonsnedsettelser
  • diskutere og analysere grunnleggende didaktiske spørsmål knyttet til sosialt og kulturelt mangfold. 
  • bidra til å identifisere og avhjelpe lærevansker.
  • i samarbeid med kolleger gi omsorg og hjelp til barn i krise og kritisk vurdere og gjennomføre tiltak i forbindelse med atferdsproblem som for eksempel mobbing.
  • kommunisere med elever, hjemmene, kolleger, ledelse og andre som har ansvar for barns oppvekstmiljø, og kunne bruke disse ferdighetene til å legge til rette for et konstruktivt læringsmiljø. 
  • analysere faget i et samfunnsmessig og flerkulturelt perspektiv og på dette grunnlaget utvikle egen lærerrolle og planlegge opplæring.
  • kjenne til ulike former for forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøvingsfaget og hvilken betydning disse arbeidene kan ha for opplæring i og utvikling av faget. 
  • benytte IKT i kroppsøvingsfaget og vurdere bruken i forhold til fagets egenart
  • kunne planlegge og å gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet opp mot fagdidaktiske problemstillinger.
  • ha oversikt over og kunne gjøre rede for kroppsøvingsfagets historiske utvikling.
Organisering og arbeidsformer

Fagdidaktikk er fordelt over hele studieåret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.

Vurdering

Krav om 80 % frammøte.
Mappevurdering. Bestått/ikke bestått.
Individuell muntlig eksamen med gradert karakter. FKI350 Skolepraksis og mappe må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

Læreplanarbeid:

ARTIKKELSAMLING:
By, I.-Å. (Red.). (2013). FKI320: Læreplanarbeid, vurdering og skoleutvikling: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt hos servicetorget.
- Biblioteket har alt som står i artikkelsamlingen.
- Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.


NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen/kompendiet er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen.


Imsen, G. (2009). Hvilken kunnskap skal skolen formidle? I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 261-296). Oslo: Universitetsforlaget.

Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Organisering av læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 299-342). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2012). Hentet 4. juni 2013 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Moe, V. M. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V.F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-173 ). Trondheim: Tapir forlag.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Idrettsfag: Studiekompetanse. Hentet 22. mai 20013 fra http://www.udir.no/kl06/ID/
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


Sosial og kulturelt mangfold som pedagogisk kontekst for opplevelse og læring i kroppsøving og idrettsfag:

ARTIKKELSAMLING:
Rustad, M. C. (Red.). (2013). FKI320: Sosialt og kulturelt mangfold som pedagogisk kontekst for opplevelse og læring i kroppsøving og idrettsfag: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Biblioteket har alt som står i artikkelsamlingen.
- Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.

NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/


Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen/kompendiet er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen.

Bakken, A. (2004). Nye tall om ungdom: Økt sosial ulikhet i skolen. Tidsskrift for ungdomsforskning, 4(1), 83-91.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dowling, F. (2001). Narratives about young men and masculinities in organised sport in Norway. Sport, Education and Society, 6(2), 125-142.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.

Eriksen, T. H. (2003). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen & T. A. Sørheim (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (3. utg.). (s. 33-55). Oslo: Gyldendal akademisk.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Biblioteket har også den nyeste utgaven av boka til utlån (5.utg., 2011): BIBSYS Ask

Flintoff, A., Fitzgerald, H. & Scaton, S. (2008). The challenge of intersectionality: Researching difference in physical education. International Studies in Sociology of Education, 18(2), 73-85.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gjeldsvik, B. (2007). Forebygging resiliens. I: B.A.I. Helmen (Red), Resiliens i praksis: Teori og empiri i et norsk perspektiv. (s. 27-39). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2000). Perspektiver på kjønn og likestilling. I: G. Imsen (Red.), Kjønn og likestilling i grunnskolen. (s. 11-34). Oslo: Gyldendal akademisk.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Skolens oppgave og funksjon i samfunnet. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 119-161). Oslo: Universitetsforl.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I: I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer. (s. 33-50). Oslo: Cappelen akademiske forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Lorentzen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforl.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask.

Ogden, T. (2009). Atferdsproblemer blant barn og unge. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). (s. 13-46). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Ogden, T. (2009). Undervisnings- og læringsledelse. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). (s. 123-166 ). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Steinberg, L. (2011). Identity. I: L. Steinberg (Ed.), Adolescence (14th ed.). (243-277). Boston: McGraw-Hill.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid :
Aarnes, A. (2003). IOP i praksis: Håndbok om individuelle opplæringsplaner. Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Bachke, C.C. (2011). Individuelle opplæringsplaner: Mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, 10, 4-17.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Berg, G. D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
Samlingen finnes online: Klikk på denne lenken.

Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt forl.
Side 101-131 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.
Artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Håstein, H. & Werner, S. (2004). Men de er jo så forskjellige: Tilpasset opplæring i
vanlig undervisning.
(2. utg.). Oslo: Abstrakt forlag.
Side 27-81 og side 220-228 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask

Kissow, A-M. (2002). Spil mig: Inklusjon af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole
NB! Internt anvendt kursmateriell, ikke publisert. Vil bli utdelt under forelesning.

Vurdering:
Arnesen, T.E., Leirhaug, P.E. & Nilsen, A.K. (2010). Kristin Halvorsen og vi om innsats, testing og karaktervurdering, Kroppsøving, 60(6), 22-23.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

By, I.-Å. (2013). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i videregående opplæring: Vg1, Vg2 og Vg3. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Veiledningen finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Imsen, G. (2009). Vurdering av elevenes læring. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 345-375). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Holst, A.V. & Anderson, A. (1992). Feedback: An important teaching function. International Journal of Physical Education, 29, 18-25.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Leirhaug, P. E. (2008). Høgt karakternivå: Del av fagets eigenart? Kroppsøving, 58(2),16-19.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Lied, R. (2007). Elevvurdering i kroppsøving i vidaregåande opplæring: Kunnskapsløftet med nye læreplanar, har også gitt oss nye føringar for vurdering av elevane. Kroppsøving, 57(5), 16-17.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Prøitz, T. S. & Borgen, J.S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. Hentet 14. mai 2013 fra: http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Throndsen, I., Hopfenbeck, T. N., Lie, S. & Dale, E. L. (2009). Bedre vurdering for læring: Rapport fra "Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag." (s. 17-48). Oslo: Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
Disse kapitlene finnes i artikkelsamlingen.
Rapporten finnes også online/elektronisk:
Klikk på denne lenken.


Kroppsøvings- og idrettsfagets utvikling:
By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Dette notatet finnes i artikkelsamlingen.
Notatet finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask

Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 06, 447-479.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 bruker samtidig! Husk å lukke siden når du er ferdig!

Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2-3), 201-210.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
BIBSYS Ask

Lyngstad, I., Flagestad, L., Leirhaug, P. E. & Nelvik, I. (2011). Kroppsøving i skolen: Rapport fra arbeidsgruppe i kroppsøving: 06.06.2011. Hentet 15. mai 2013 fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/forsok/Kroppsoving_i_skolen_rapport_060611.pdf
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.




 

Anbefalt litteratur