FKI310 Pedagogikk (15 sp) 
Faktaboks
Emnekode FKI310
EmnenavnPedagogikk
Studiepoeng15 sp
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktHøst og vår
Forkrav FKI215 Pedagogikk, vitenskapsteori og forskningsmetode (15 sp)
Innledning

Pedagogikk betraktes både som praktisk og som vitenskapelig disiplin. Emnet skal bidra til studentenes profesjonsdannelse og skal fungere som en sammenbindende komponent mellom teoretisk og praktisk læring i faglærerutdanningens ulike arenaer. Undervisningen i emnet skal bidra til at studentene opparbeider kunnskap om ulike lærerroller, elevers læring og betydningen læringsmiljøet kan ha innen kroppsøving og idrettsfag. Et sentralt tema er kunnskap om relasjonen mellom samfunn, skole, lærer, elev og lærestoff.  Emnets hensikt er også å stimulere studentene til personlig utvikling, refleksjon og yrkesetikk.

Mål

Studentene skal kunne:

  • analysere og vurdere skolen som organisasjon fra ulike perspektiver og være rustet til å samarbeide med hjemmet, skoleeiere, kolleger og forskere om faglige tema og utviklingsarbeid. 
  • analysere ulike diskurser innen kroppsøving.
  • analysere hvilke rolle lærerutdanningen har for å utvikle profesjonelle lærere i kroppsøving.
  • analysere lokale og nasjonale skolekontekster med tanke på hvordan etnisitet, kjønn, sosial ulikhet og syn på kropp preger disse.
  • gjøre rede for ulike vurderingsformer, samt foreta vurderinger av sterke og svake sider som vurderingsformene kan ha for elevers læring
Organisering og arbeidsformer

Emnet er lagt opp i konsentrerte tema over hele studieåret. Det skjer en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid og studentframlegg av ulike pedagogiske tema hentet både fra undervisningen på NIH og fra erfaringer fra perioder i skolepraksis.

Vurdering

Krav om 80 % frammøte.

Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått.
Individuell skriftlig eksamen, digital, 6 timer. Gradert karakter.

FKI350 Skolepraksis må være bestått før studenten oppnår/tildeles studiepoeng i emnet.

 

Kjernelitteratur

ARTIKKELSAMLING:
Borgen, J.S. (Red.). (2013). FKI310: Pedagogikk: 2013-2014. (Artikkelsamling). Oslo: NIH.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i servicetorget.
- Biblioteket har alt som står i artikkelsamlingen.
- Noe av innholdet finnes også online/elektronisk.

NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen. 

Skolen i historisk perspektiv:
Baune, T. Aa. (2007). Fra 7-årig folkeskole til 9-årig grunnskole? I: T. Aa. Baune, Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. (s. 103-123). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Baune, T. Aa. (2007). Masseutdanning i et flerkulturelt samfunn - likhet eller ny ulikhet? 1970-2007. I: T. Aa. Baune, Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. (s. 125-222). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Lærerkvalifisering og etikk:
Bergem, T. (2011). Læreren i etikkens motlys. Oslo: Ad notam Gyldendal.
Kap. 1-7 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Moen, K.M. & Green, K. (2012). Refleksjoner over oppnåelser og utfordringer i kroppsøvingslærerutdanningen (i Norge). Kroppsøving, 62(4), 10-15.
Du kan ta kopi av artikkelen fra tidsskriftet.
Tidsskriftet "Kroppsøving"står under K i tidsskriftsavdelingen.


Redelius, K., Fagrell, B. & Larsson, H. (2009). Symbolic capital in physical education and health: To be, to do or to know? That is the gendered question. Sport, Education and Society, 14(2), 245-260.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Artikkelen er online her:
Klikk på denne lenken.

Samfunn, skole og fag:
Dale, E.L. (2001). Introduksjon til grunnlagsproblemer i didaktikk. I: Dale (Red.), Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 9-21). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:  BIBSYS Ask

Dewey, J. (2001). Barnet og læreplanen. I: Dale (Red.), Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 23-40). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Ekholm, M., Lund, T., Roald, K. & Tislevoll, B. (Red.). (2010). Utvikling av skoler: Et kunnskapsfelt i bevegelse. I: Skoleutvikling i praksis. (s. 20-31). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Fandrem, H. (2011). Den gode praksis. I: H. Fandrem, Mangfold og mestring i barnehage og skole: Migrasjon som risikofaktor og ressurs. (s. 129-160). Oslo: Høyskoleforlaget.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her:  BIBSYS Ask

Fandrem, H. (2011). Migrasjon. I: H. Fandrem, Mangfold og mestring i barnehage og skole: Migrasjon som risikofaktor og ressurs. ( s.13-48). Oslo: Høyskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Hargreaves, A. (2004). Å undervise i kunnskapssamfunnet: Utdanning til oppfinnsomhet. I: A. Hargreaves, Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet: Utdanning i en utrygg tid. (s. 28-54). Oslo: Abstrakt forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Solerød, E. (2012). Pedagogiske grunntanker i et dannelsesperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 2 og 4 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask

Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. Trondheim: Tapir .
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Østrem, S. (2010). Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
Kap. 5-9 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask


NB! I tillegg er det 200 valgfritt pensum i pedagogikk tilknytning til bacheloroppgaven

Anbefalt litteratur