FLD218 Kunnskap og handling i friluftsliv I  (20 sp) 
Faktaboks
Emnekode FLD218
EmnenavnKunnskap og handling i friluftsliv I
Studiepoeng20 sp
AnsvarligJannicke Høyem
TidspunktHøst og vår
ForkravIngen forkrav. Må tas samtidig som FLD219 Friluftslivsledelse I
Innledning
Norsk natur byr på store variasjoner, ulike naturmiljø og vekslende årstider. Dette gir gode muligheter for å utvikle kroppslig og praksisnær kunnskap i friluftslivsfaget. I friluftslivet er mennesker, natur og samspillet mellom disse sentralt, og en ser en tett sammenheng mellom kunnskaper og handlinger, noe som gjenspeiles i emnets innhold og organisering. Praktisk kunnskap og teori i friluftslivsfaget knyttes til våkne veivalg, turglede, miljøorientering, og forvaltningsmessige og kulturhistoriske rammer for friluftslivsutøvelsen.

 

Mål

Studentene skal:

  • kunne planlegge og gjennomføre ferdsel, orientering og våkne veivalg i ulike naturmiljøer
  • ha et kunnskapsbasert forhold til ferdsel og opplevelser i natur, og kunne formidle dette 
  • kunne bruke kart, kompass, ulike overnattingsformer i forskjellige naturmiljøer, bruk av ryggsekk, kunne ferdes til fots og med fjellski, kunne bruke snøspade, søkestand og ulike båter, beherske bålfyring, enkle knuter og kunne vurdere og anvende bekledning ute
  • ha forståelse av friluftsliv som fag og som fritidsaktivitet
  • kunne gjøre rede for utvalgte emner innen friluftslivet i en samfunnsfaglig sammenheng 
  • kunne drøfte problemstillinger knyttet til mennesker i natur og miljøorientering i friluftsliv
  • ha bevissthet om eget forhold til natur og evne til å formidle dette
  • ha evne til å planlegge egen læring i, gjennom og om friluftsliv og se dette i et livslangt perspektiv
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen legges til rette gjennom studieårets syv studiesamlinger og e-læringssystemet Fronter.

Undervisningen foregår på norsk, mens pensumlitteratur er både på norsk, svensk, dansk og engelsk.

På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt.

Det forutsettes at studentene møter forberedt til studiesamlingene.

I tillegg kommer arbeid mellom studiesamlingene. Sentralt i studentenes arbeid med emnet står utarbeiding av egen utviklingsplan. Dette er en personlig plan som hver enkelt student skal utarbeide med personlige mål for studiet og for hver enkelt studiesamling. Arbeidet med egen utviklingsplan (EUP) er lagt opp som en prosess som vil foregå kontinuerlig gjennom hele studieåret. Hver student leverer to versjoner av sin egen utviklingsplan og får tilbakemeldinger fra faglærer. I tillegg leveres en egen utviklingsplan knyttet til hver enkelt studiesamling før seks av studiesamlingene, og denne godkjennes av faglærer uten tilbakemelding. Innlevering av egen utviklingsplan for disse seks samlingene inngår i vurdering av aktiv og konstruktiv deltakelse på disse samlingene.

Studentenes refleksjon og læringsprosess blir i tillegg bevisstgjort gjennom arbeid med refleksjonsnotater. Et refleksjonsnotat er en skriftlig innlevering der studenten beskriver egen læring sett i forhold til studiets mål og egen utviklingsplan, og får tilbakemeldinger fra faglærer.

Studentene skal også levere to korte skriftlige oppgaver over oppgitt tema. Refleksjonsnotater, utviklingsplaner, skriftlige oppgaver ig aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene utgjør til sammen studentens mappe i emnet. Mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle arbeidene som inngår i mappen må være godkjente for at mappen skal bestås.

Livredningsprøve blir avlagt i sjøen og vurderes til bestått / ikke bestått.

Vurdering
  • Mappe. I mappen inngår seks refleksjonsnotater, to egne utviklingsplaner, aktiv og konstruktiv deltakelse på syv studiesamlinger og to skriftlige oppgaver (vurderes til bestått / ikke bestått)
  • Det er krav om 100% oppmøte i emnet
  • Livredningsprøve (vurderes til bestått / ikke bestått)




Kjernelitteratur

I tillegg til bøker, har emnet 7 artikkelsamlinger som skal leses. I pensumlisten nedenfor er de artiklene/kapitlene som finnes i disse artikkelsamlingene merket med "...finnes i artikkelsamling ...". Det som ikke finnes i artikkelsamlingene må du enten kjøpe eller låne i biblioteket. Om biblioteket har boka, er den lenket til BIBSYS Ask slik at du ser hvor i biblioteket den står.
- Artikkelsamlingene fås ved studiestart og er inkludert i studieavgiften


A) Historie, tradisjoner og samtidskultur:
Bagøien, T. E. (2003). Barn og norsk friluftslivskultur. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 125-137). SEBU forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(12 s)
- Samling 1

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Innledning. Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 13-16). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(4 s)
- Samling 2

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, historie og samfund. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 21-26). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(7 s)
- Samling 2

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, institutionalisering og pædagogisering. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 37-46). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(10 s)
- Samling 4

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og mangfoldighed. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 47-63). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(16 s)
- Samling 4

Breivik, G. (1978). To tradisjoner i norsk friluftsliv. I: G. Breivik & H. Løvmo (Red.), Friluftsliv fra Fridtjof Nansen til våre dager. (s.7-16). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(10 s)
- Samling 4

Mytting, I. & Bischoff A. (2008). Trend og Tradisjon. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv (2.utg). (s.17-29). Oslo: Gyldendal.
(14 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 1
- Samling 1

St.meld. nr. 39 (2000-2001). Friluftsliv: Ein veg til høgare livskvalitet. Oslo: Miljøverndepartementet.
Dette skal leses:
-Innledning og kapittel 1 (s. 9-13)
-Kapittel 2 (s. 14-27)
-Kapittel 3 (s. 38-55)
-Kapittel 4 (s. 30-36)
-Kapittel 5 (s. 38-50)
-Kapittel 6 (s. 52-57)
-Kapittel 7 (s. 58-78)
-Kapittel 8 (s. 79-91)
-Kapittel 9 (s. 92-105)
-Kapittel 10 (s. 106-116)
-Kapittel 11 (s. 118-119)
-Vedlegg (s. 120-131)
Meldingen finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Meldingen finnes også gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
(122 s)
- Samling 1,2,4,5,6,7

Säfvenbom, R. (2005). Fritid, hva er det? I: R. Säfvenbom (Red.), Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: Grunnbok i aktivitetsfag. (s. 27-42). Oslo: Universitetsforlaget.
(15 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 5
- Samling 5

Viken, A. (2004). Reiselivets miljøparadokser. I: A. Viken (Red.), Turisme: Miljø og utvikling. (s. 300-313). Oslo: Gyldendal Akademisk.
(14 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 6
- Samling 6

Vorkinn, M. (2001). Framtidas friluftsliv: Gammelt innhold i ny innpakning. I: M. Vorkinn & A. M. A. Hjelle (Red.), Friluftsliv: Området for miljø og utvikling: Delrapport 2. fra forskningsprogrammet. (Forskningsprogrammet Bruk og forvaltning av utmark). (s. 51-57). Oslo: Norges forskningsråd.
(6 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet. Humanioradagene 1993. (s.85-96 ). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.
(10 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 3
- Samling 3

B) Forvaltning og lovverk:
Brox, O. (2001). Allemannsretten krever vedlikehold. I:  M. Vorkinn & A. M. A. Hjelle (Red.), Friluftsliv: Området for miljø og utvikling: Delrapport 2. fra forskningsprogrammet. (Forskningsprogrammet Bruk og forvaltning av utmark). (s. 45-49). Oslo: Norges forskningsråd.
(5 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 3
- Samling 3
 
Miljøverndepartementet (2007). Rundskriv T-3/07 Om lov om friluftslivet av 28. Juni 1957 nr. 16. Hentet 18. juni 2012 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/rundskriv/2007/t-307-.html?id=475481
(50 s)
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 4

Naturmangfoldloven (2009). Lov om forvaltning av naturens mangfold: Trådt i kraft 03.april 2009. Hentet 18.juni 2012 fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/pressesenter/pressemeldinger/2009/ny-naturmangfoldlov-sikrer-all-norsk-nat.html?id=553630
(2 s)
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 3

Naturmangfoldloven (2009). Lov om forvaltning av naturens mangfold: Trådt i kraft 03.april 2009. Hentet 18.juni 2012 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/tema/naturmangfold/ny-naturmangfoldslov/omradevern.html?id=554091
(2 s)
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 3

Reusch, M. (2012). Hva er allemannsrett? I: M. Reusch, Allemannsretten:Friluftslivets rettsgrunnlag. (s. 13-35). Flux forlag
(23 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 3
- Samling 3

Tordsson, B. (2008). Friluftslivets politisk-institusjonelle marginalisering. Nytt Norsk Tidsskrift, 25(1), 42-54.
(15 s)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 5
- Samling 5

Waaler, R. (2003). Med barn på tur i naturen: Rettigheter og plikter. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 153-188). Sebu forlag.
(35 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 3

C) Friluftsliv, natur og miljø:
Dahle, Ø. (2000). Dialog med naturen. I: H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays. (s. 171-176). [S.I.]: Naturfilosofisk seminar.
(6 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Fink, H. (2002). Et mangfoldig naturbegrep. I: P. Agger (Red.), Naturens værdi: Vinkler på danskernes forhold til naturen (s. 29-37). København: Gads forlag.
(9 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Høyem, J. (2005). Avgrensing av oppgaven og problemstilling. I: J. Høyem, Aktiv utøvelse av friluftsliv: Et grunnlag for miljøbevissthet og miljørelevant adferd? (s. 20-22). Hovedfagsoppgave ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
(3 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 5
- Samling 5

Høyem, J. (2005). Friluftsliv, miljøbevissthet og miljørelevant adferd . I: J. Høyem, Aktiv utøvelse av friluftsliv: Et grunnlag for miljøbevissthet og miljørelevant adferd? (s. 107-117). Hovedfagsoppgave ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
(11 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 5
- Samling 5

Leirhaug, P. E. (). Økosofi: Helhetssyn på barns friluftsliv. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 35-59). Sebu forlag.
(25 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 3
- Samling 3

Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
(25 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 6
- Samling 6

Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-28). Oslo: Universitetsforlaget.
(18 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 3
- Samling 3

D) Friluftsliv som fag og forskningsområde:
Bischoff, A., Marcussen, J. & Reiten, T. (2007). Friluftsliv og helse: En kunnskapsoversikt. Bø: Høgskolen i Telemark.
Disse sidene skal leses:  5-12 og 55-61.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også gratis tilgjengelig online: Klikk på denne lenken.
(14 s)
- Samling 5

Raiola, E. & Sugerman, D. (1999). Outdoor leadership curricula. I: J. C. Miles  & S. Priest (Eds.), Adventure programming. (s. 241-245). State College, Penn.: Venture.
(5 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Tordsson, B. (2005). Fritid, friluftsliv og identitet. I: R. Säfvenbom (Red.), Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: Grunnbok i aktivitetsfag. (s. 162-186). Oslo: Universitetsforlaget.
(24 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Tordsson, B. (2005). Hva er friluftsliv godt for? I: S. Andkjær, Friluftsliv under forandring: En antologi om fremtidens friluftsliv. (s. 11-31). Slagelse: Bavnebanke.
(20 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

E) Ferdigheter i utøvelse av friluftsliv:
Augestad, T. (2006). Overnatting i snøen: Kantgrop i en liten snøskavl. Kroppsøving, 56(6), 14-18.
(5)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 5
- Samling 5

Augestad, T. (2008). Utendørs livredningsopplæring. Kroppsøving, 58(3), 9-13.
(4 s)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 2
- Samling 2

Augestad, T. & Høyem, J. (2011). Livredning i sjøen. Hentet 21.juni 2012 fra: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/juni/livredning-i-sjoen/
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 2

Augestad, T. & Høyem, J. (2012). Bolig i snøen: Kantgrop. Hentet 18.juni 2012 fra: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/819955/
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 5

Augestad, T. & Høyem, J. (2012). Å finne vann i vinterfjellet. Hentet 18.juni 2012 fra:
http://ut.no/artikkel/1.6931910
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 6

Brattlien, K. (2008). Den lille snøskredboka: Alt du trenger å vite om snøskred på en enkel måte. Oslo: Fri Flyt AS.
Disse sidene skal leses: 12-20, 33-48 og 64-71.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask  
(30 s)
- Samling 6

Gjærevoll, O., Lid, D. T., Jørgensen, R. & Gjærevoll, I. (2002). Fjellet og blomstene. I: O. Gjærevoll, D. T. Lid, R. Jørgensen & I. Gjærevoll, Fjellflora (12. utg.). (s 4-18). Oslo: Gyldendal fakta.
(15 s)
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3
- Samling 3

Hertz, J. (2012). Udstyr. Hentet 19.juni 2012 fra: http://www.havkajakbogen.dk/udstyr.htm
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 2

Hertz, J. (2012). Teknik. Hentet 19.juni 2012 fra: http://www.havkajakbogen.dk/teknik.htm
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 2

Hertz, J. (2012). Sikkerhed. Hentet 19.juni 2012 fra: http://www.havkajakbogen.dk/sikkerhed.htm
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 2

Horgen, A. (2009). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(15 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Horgen, A. (2009). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(11 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Horgen, A. (2009). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(6 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Horgen, A. (2010). Orientering. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 172-200). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(28 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 3

Horgen, A. (2010). Våkne veivalg. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 201-230). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(29 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 5

Horgen, A. (2010). Ly og leir. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 231-279). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(48 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 5

Horgen, A. (2010). Ferdråd og ferdplanlegging. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 77-101). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(24 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 5

Horgen, A. (2010). God turskikk på vinterferder. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 36-50). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(14 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Samling 6

Horgen, A. (2010). Mat og ernæring. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 119-135). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(16 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 6

Horgen, A. (2010). Organisering av gruppen under forflytning. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 157-171). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(14 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 6

Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Friluftslivsveiledning vinterstid. (s. 280-321). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
(41 s)
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 6

Høyem, J., Augestad, T. & Rask, C. N. (2009). Å finne vann i vinterfjellet. Kroppsøving, 59(3), 14-18.
(5 s)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 6
- Samling 6

Høyem, J. & Augestad, T. (2008). Gode førstegangsopplevelser i friluftsliv. Kroppsøving, 58(6), 10-15.
(5 s)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 2
- Samling 2

Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49, 629-637.
(8 s)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 3
- Samling 3

Landrø, M. (2007). Introduksjon. I: M. Landrø, Skredfare: Snøskred, risiko og redning. (s. 14-31). Oslo: Fri Flyt.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(17 s)
- Samling 6

Landrø, M. (2007). Faktorer. I: M. Landrø, Skredfare: Snøskred, risiko og redning. (s. 62-89). Oslo: Fri Flyt.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(27 s)
- Samling 6

Melbye, M. D. (2008). Ferdsel på is. I: M. D. Melbye, Livredning for folk flest. (s. 138-142). Lørenskog: Norges livredningsselskap.
(5 s)
Dette kapitlet står i artikkelsamling 4
- Samling 4

Melbye, M. D. (2008). Redning på is. I: M. D. Melbye, Livredning for folk flest. (s. 143-149). Lørenskog: Norges livredningsselskap.
(7 s)
Dette kapitlet står i artikkelsamling 4
- Samling 4

Melbye, M. D. (2008). Utstyr for livredning på is. I: M. D. Melbye, Livredning for folk flest. (s. 150-151). Lørenskog: Norges livredningsselskap.
(2 s)
Dette kapitlet står i artikkelsamling 4
- Samling 4

Norges geotekniske institutt (2010). Den europeiske skredfareskalaen. Hentet 18. juni 2012 fra: http://www.ngi.no/upload/Snøskred/Fareskala/skredfareskala2010-symboler.pdf
(1 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 6
- Samling 6

Nordli, Ø. (2000). Fjellet i snø, vind, sol og tåke: Handbok for fjellturen. Oslo: Samlaget.
Disse sidene skal leses:
- Kapittel 1-15 (s.10-73)
- Kapittel 17 (s.80-84)
- Kapittel 20-21 (s.91-100)
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(78 s)
- Samling 2, 3, 4

Røde Kors Hjelpekorps (u.å). Kameratredning i skred. Hentet 18. juni 2012 fra:
http://www.rodekors.no/Global/HK/Beredskap%20og%20hjelpekorpset/Dokumenter/Skred%20og%20alpin%20redning/Kameratredning2010(2).pdf
(2 s)
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 6

Strand, A. A (2011). Bålet-din beste turvenn: Kunsten å lage bål under alle forhold. (38 s). Hentet 18.juni 2012 fra: https://fronter.com/nih/links/files.phtml/138499465$810795246$/Info/Studiesamling+4/Strand+_prcent_282011_prcent_29.+B_prcent_E5let+-+din+beste+turvenn
(35 s)
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 4

Thomassen, Ø. (2005). Kullosforgiftning: En fare for det enkle friluftsliv? Hentet 11. august 2010 fra: http://www.fjellmedisin.org/005/009.htm
(1 s)
Denne finnes i artikkelsamling 6
- Samling 6

Ulseth, G. & T. Johansen (2008). På rett kurs: Komplett lærebok for båtførerprøven (6. utg.). Oslo: Cappelen.
Disse sidene skal leses:
- Vær og vind (s. 62-68)
- Flo og fjære (s. 69-73)
- Tauverk (s. 74-77)
- Navigasjon (s. 92-101)
- Merkesystemet (s. 102-108)
- Kompass (s. 109-116)
- Seiling (s. 177-180)
- Maritim ordliste (s. 248-253)
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(47 s)
- Samling 2

Vikene, O. L. (2007). Snøhulen som nødbivuakk? Kroppsøving, 57(6), 22-25.
(4 s)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 6
- Samling 6

F) Arbeid med emnet FLD 218:
Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54(6), 16-18.
(3 s)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 3
- Samling 3

Knapp, C. E. (1999). Processing the adventure experience. I: J. C. Miles & S. Priest (Eds.), Adventure programming. (s. 219-225). State College, Penn.: Venture.
(6 s)
Denne artikkelen finnes i artikkelsamling 7
- Samling 7

Knowles, M. S. (1975). The learner. I: M. S. Knowles, Self directed learning: A guide for learners and teachers. (s. 9-28). New York : Association Press.
(19 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 1
- Samling 1

Martinsen, Ø. L. (2004). Selvledelse. I: Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (2. utg.). (s. 292-317). Oslo: Gyldendal Akademisk.
(25 s)
Dette kapitlet finnes i artikkelsamling 2
- Samling 2

Anbefalt litteratur

Blekastad, H. (1979). Einer. I: H. Blekastad, Naturen som spiskammer. (s. 70-71). Oslo: Gyldendal norsk forlag.
Biblioteket har ikke denne.
Vi kan låne den inn for deg gratis. Bestill boka herfra:
 BIBSYS Ask.
(2 s)
- Samling 3

Direktorat for naturforvaltning (2007). Fiskeregler. Hentet 18. juni 2012 fra: http://www.dirnat.no/fritidsfiske/saltvann/
Denne er gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
- Samling 2

Eldjarn, G. & Godal, J. (1988). Nordlandsbåten og Åfjordsbåten. Båten i bruk. Bind 1. Båten i bruk: Segling, roing, fisking og vedlikehald. Lesja: A.Kjellands forlag.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 2

Elstad, Å. (2004). Kystkvinner i Norge. [Kristiansund]: Kom Forlag.
Biblioteket har ikke denne.
Vi kan låne den inn for deg gratis. Bestill boka herfra:
 BIBSYS Ask
- Samling 2

Gjærevoll, O., Lid, D. T., Jørgensen, R. & Gjærevoll, I. (2005). Fjellflora (13. utg.). Oslo: Gyldendal fakta.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 3

Hafslund. P. [et al.]. (1984). Fra fjell til fjære: Årsbok 1. Oslo: Aschehoug:
Side 66-72 og side 82 anbefales lest.
Biblioteket har ikke denne.
Vi kan låne den inn for deg gratis. Bestill boka herfra:
 BIBSYS Ask 
- Samling 2

Kalvig, S. (2000). Vær og uvær: Om værfenomener, værtegn og værvarsling i Norge. Oslo: Schibsted.
Biblioteket har ikke denne, utsolgt fra forlaget.
Vi kan låne den inn til deg gratis. Bestill den herfra:
 BIBSYS Ask
- Samling 5

Knowles, M. S. (1975). The learner. I: M. S. Knowles, Self directed learning: A guide for learners and teachers. (s. 29-58). New York: Association Press.
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 5

Matthews, A. & Whiting, K. (2006). Touring and sea kayaking: The essential skills and safety. Beachburg, Ont.: Heliconia Press.
Dette anbefalest lest:
- Getting in and out (s.45-47)
- Wet exit (s. 56-57)
- Three Golden Rules (s. 57-59)
- Using a rudder or a skeg (s.64-65)
- Rescues (s. 85-95)
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 2

Molaug, S. (1994). Vår gamle kystkultur I. Oslo: Grøndahl Dreyers Forlag AS.
Biblioteket har ikke denne.
Boka finnes gratis tilgjengelig online, her:
BIBSYS Ask
- Samling 2

Molaug, S. (1994). Vår gamle kystkultur II. Oslo: Grøndahl Dreyers Forlag AS.
Biblioteket har ikke denne.
Boka finnes gratis tilgjengelig online, her:
BIBSYS Ask
- Samling 2

Myrberget, S. (1990). Haren. I: R. Frislid (Seriered.) & A. Semb-Johansson (Bindred.), Norges dyr: B. 1. Pattedyrene (3. utg. s. 65-76). Oslo: Cappelen.
Biblioteket har ikke denne.
Vi kan låne den inn for deg gratis. Bestill boka herfra:
 BIBSYS Ask
(11 s)
- Samling 4

Mytting, I. & Bischoff A. (2008). På tur med kano. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv (2.utg). (s.170-191). Oslo: Gyldendal undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(21 s)
- Samling 7

Ryvarden, L. &  Lauritzen, P. R. (2006). Taskekrabbe I: L. Ryvarden & P. R. Lauritzen, KystNorge: Fra Rogaland til Nord-Trøndelag. (s. 24). Oslo: Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
- Samling 2

Semb-Johansson, A. (1990). Lemenene. I: R. Frislid (Seriered.) & A. Semb-Johansson (Bindred.), Norges dyr: B. 1. Pattedyrene: B. 3. (s. 160-170). Oslo: Cappelen.
Biblioteket har ikke denne.
Boka finnes gratis tilgjengelig online, her: BIBSYS Ask
(11 s)
- Samling 3

Skard, O. (2003). Ville vekster: Røtter i kulturhistorien. Oslo: Landbruksforlaget:
Disse 16 sidene anbefales lest:
- Groblad (s. 21-22)
- Løvetann (s. 48-49, 51)
- Blåbær (s. 106, 108-109)
- Krekling (s. 112-113)
- Tyttebær (s.126-127)
- Islandslav (s.144)
- Kvitkrull (s.147)
- Reinlav (s. 150)
- Torvmose (s. 152)
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(16 s)
- Samling 1, 3

Stryken, A. C. (1994). Har naturen egenverdi? Miljøetikk. I: A. C. Stryken, Er fjellene våre: Om naturens egenverdi i historisk, politisk og etisk perspektiv. (s. 38-55).Fagernes: Valdres forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også gratis tilgjengelig online, her: BIBSYS Ask
(17 s)
- Samling 6