I tillegg til bøker, har emnet 7 artikkelsamlinger som skal leses. I pensumlisten nedenfor er de artiklene/kapitlene som finnes i disse artikkelsamlingene merket med "...finnes i artikkelsamling ...". Det som ikke finnes i artikkelsamlingene må du enten kjøpe eller låne i biblioteket. Om biblioteket har boka, er den lenket til BIBSYS Ask slik at du ser hvor i biblioteket den står. - Artikkelsamlingene fås ved studiestart og er inkludert i studieavgiften
A) Pedagogikk og didaktikk: Bagøien, T. E. (2003). Barns lek i naturen. I. T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 63-78). Oslo: Sebu forlag Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (15 s) - Samling 1
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I. T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (29 s) - Samling 1 Bentsen, P. Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. København: Munksgaard Danmark. Disse sidene skal leses: - Friluftsliv, pædagogik og didaktikk (s. 75-78) - Kapitel 6. Friluftsliv, viden og læring (s. 92-103) - Kapitel 7. Friluftsliv og didaktikk (s. 104-113) - Kapitel 8. Friluftsliv, mål og indhold (s. 114-127) - Kapitel 9. Friluftsliv og pædagogiske metoder (s. 128-139) Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (52 s) - Samling 5, 6, 7
Bjørke, G. (2006). Aktiv læring. I: G. Bjørke, Aktive læringsformer: Handbok for studentar og lærarar i høgre utdanning. (s. 39-53). Oslo: Universitetsforlaget. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2 (14 s) - Samling 2
Dewey, J. (1996, opprinnelig 1916). Erfaring og tenking. I: E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster. (s. 53-66). Oslo: Ad Notam Gyldendal. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3 (14 s) - Samling 3
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I: K. Nielsen & S. Kvale, Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 52-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2 (17 s) - Samling 2
Duesund, L. (1997). Kunnskap i bevegelse. I: L. Duesund, Kropp, kunnskap og selvoppfatning. (s. 95-103). Oslo: Universitetsforlaget. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6 (9 s) - Samling 6
Edlev, L. T. (2008). Natur og læring. I: L. T. Edlev, Natur og miljø i pædagogisk arbejde (2. udg.). (s. 48-72). København: Munksgaard. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7 (25 s) - Samling 7 FOR-UT (Red.). (1980). Krav til vegledere i friluftsliv. Mestre Fjellet, 29,13-14. Artikkelen finner du i artikkelsamling 5 (2 s) - Samling 5 Godal, J. (1991). Kunnskapen utenfor bøkene. Kunnskap og kultur, 1(1), ?-?. Artikkelen finner du i artikkelsamling 7 (3 s) - Samling 7
Grendstad, N. M. (1991). Hva er egentlig konfluent pedagogikk? I: N. M. Grendstad, Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. (s. 233-246). Oslo: Didakta. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2 (13 s) - Samling 2
Halland, G. O. (2004). Instruksjon. I: G. O. Halland, Læring gjennom stimulerende samspill: Veiledning, vurdering og ledelse. (s. 157-162). Bergen: Fagbokforl. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 5 (6 s) - Samling 5 Høyem, J. (2010). Vi graver oss ned i friluftslivets didaktikk. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 1, 67-78. Artikkelen finner du i artikkelsamling 5 (12 s) - Samling 5 Høyem, J. & Augestad, T. (2012). Hvordan legge til rette for gode førstegangsopplevelser i friluftsliv? Hjelpekorps, 16(1), 8-11. Artikkelen finner du i atikkelsamling 6 (4 s) - Samling 6 Johnson, B. E. (2002). Contextual teaching and learning:What it is and why it's here to stay. (s.1-42). USA: Corwin Press inc. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3 (41 s) - Samling 3 Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4 (12 s) - Samling 4 Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag. Dette kapitlet finner u i artikkelsamling 4 (6 s) - Samling 4 Jordet, A. N. (2007). Uteskole som begrep. I: A. N. Jordet, Nærmiljøet som klasserom: En undersøkelse om uteskolens didaktikk i et danningsteoretisk og erfaringspedagogisk perspektiv. (s. 21-27). Doktoravhandling ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1 (8 s) - Samling 1 Lycke, K. H. (2006). Erfaringsbasert læring: Caseundervisning, problembasert læring og prosjektarbeid. I: H. I. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 157-176). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3 (19 s) - Samling 3 Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2009). Teorier om læring. I: K. Lyngsnes & M. Rismark, Didaktisk arbeid. (2.utg). (s. 48-75). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (27 s) - Samling 5 Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2009). Å planlegge opplæring. I: K. Lyngsnes & M. Rismark, Didaktisk arbeid. (2.utg). (s. 75-129). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (54 s) - Samling 2 Nielsen, K. & Kvale, S. (1999). Innledning. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.). Mesterlære: Lærings som sosial praksis. (s. 15-17). Oslo: Gyldendal. (3 s) Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7 - Samling 7 Nielsen, K. & Kvale, S. (1999). Mesterlære som aktuell læringsform. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.). Mesterlære: Lærings som sosial praksis. (s. 17-33). Oslo: Gyldendal. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7 (16 s) - Samling 7 Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). En skoggruppe blir til. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 12-23). Oslo: Sebu Forlag. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1 (11 s) - Samling 1 Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 28-46). Oslo: Sebu Forlag. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1 (18 s) - Samling 1 Nygren, P. (2004). Læring og utvikling gjennom deltakelse i praksisfellesskap. I: P. Nygren, Handlingskompetanse: Om profesjonelle personer. (s. 74-81). Oslo: Gyldendal Akademisk. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6 (8 s) - Samling 6 Ronglan, L. T. (2008). Læring i praksis. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 78-116). Oslo: Akilles forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (38 s) - Samling 2 Ronglan, L. T. (2008). Undervisning i praksis. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 117-159). Oslo: Akilles forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (42 s) Samling 5 Saugstad, T. (2001). Erfaring og pædagogik: Nogle problematiske sider ved den traditionelle erfaringspædagogik. Nordisk Pædagogik, 21, 278-291. Artikkelen finner du i artikkelsamling 5 (14 s) - Samling 5 Sigurjónsson, T. (2007). Implikasjoner for praksis og utdanning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 148-158). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3 (11 s) - Samling 3 Sigurjónsson, T. (2007). Innledning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 1-6). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3 (7 s) - Samling 3 Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 9-21). Bø: Høgskolen i Telemark. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1 (13 s) - Samling 1 Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 1. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 172-173). Bø: Høgskolen i Telemark. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1 (2 s) - Samling 1 Wenger, E. (2004). En social teori om læring. I: E. Wenger, Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet. (s. 13-26). København: Reitzel. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6 (14 s) - Samling 6 Zink, R. & Burrows, L. (2008). Is what you see what you get? The production of knowledge between the indoors and the outdoors in outdoor education. Physical Education & Sport Pedagogy, 13(3), 251-265. Artikkelen finner du i artikkelsamling 7 (14 s) - Samling 7
Åsvoll, H. (2009). Dewey, problemløseren og taus kunnskap. I: H.Åsvoll, Teoretiske perspektiver på taus kunnskap: Muligheter for en taus pedagogikk. (s. 41-48).Trondheim: TapirAkademisk forlag. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 5 (7 s) - Samling 5 B) Skadeforebyggende arbeid og førstehjelp Boyes, M. (2005). Making teaching decisions in the outdoors: Optimising learning and safety. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 220-229). Dunedin, N.Z.: Otago University Print. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6 (10 s) - Samling 6 Boyle, I. (2005). Traffic light decision making: A simple model to evalueate dangers and guide safe decision-making in outdoor adventure experiences. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 169-178). Dunedin, N.Z.: Otago University Print. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6 (10 s) - Samling 6 Dickson, T. (2005). Risk management: An introduction. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 97-100). Dunedin, N.Z.: Otago University Print. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4 (4 s) - Samling 4 Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (Red.). (2012). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde og reisemedisin. (2.utg). Oslo: Fri Flyt. Disse sidene skal leses: 12-119 og 164-165. Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (109 s) - Samling 1, 2, 3, 6 C) Ledelse og grupper: Fasting, J. (2007). Been there, done that: Om å leve av kommersielt friluftsliv. I: A. McD. Sookermany & J. W. Eriksen (Red.), Veglederen: Et festskrift til Nils Faarlund. (s. 173-180). Oslo: Gan Aschehoug. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7 (7 s) - Samling 7 Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 7-14). Oslo: Damm. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4 (8 s) - Samling 4
Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Gruppas indre liv. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 45-66). Oslo: Damm. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4 (21 s) - Samling 4
Graham, J. (2004). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Seattle, Wash.: Mountaineers. Disse 26 sidene skal leses: - Kapittel 1: What Is Leadership? (s.9-13) - Kapittel 2: Attitudes (s.15-22) - Kapittel 4: Leadership Style (s.33-39) - Kapittel 7: Caring Leadership (s.66-75) Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask (30 s) - Samling 3, 6
Halland, G. O. (2004). Kommunikasjon. I: G. O. Halland, Læring gjennom stimulerende samspill: Veiledning, vurdering og ledelse. (s. 78-102). Bergen: Fagbokforlaget. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4 (25 s) - Samling 4
Johnsen, B. (1999). Innledning. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 5-8). Bekkestua: Høgskolen i Akershus. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2 (4 s) - Samling 2
Johnsen, B. (1999). Om observasjon og tolkning. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 9-18). Bekkestua: Høgskolen i Akershus. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2 (10 s) - Samling 2
Johnsen, B. (1999). Utvikling og bruk av kunnskaper og ferdigheter i observasjon og i tilbakemelding. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 19-22). Bekkestua: Høgskolen i Akershus. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2 (4 s) - Samling 2
Lycke, K. H. (2006). Å lære i grupper. I: H. Strømsø, K. H. Lycke og P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 141-155). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4 (15 s) - Samling 4
Priest, S. (1999). Outdoor leadership competencies. I: J. C. Miles & S. Priest (Eds.), Adventure programming. (s. 237-239). State College, Penn.: Venture. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6 (3 s) - Samling 6
Priest, S. & Grass, M. (1997). Experential education. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 136-148). Champaigne, Ill.: Human Kinetics. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7 (13 s) - Samling 7
Priest, S. & Grass, M. (1997). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 62-71). Champaigne, Ill.: Human Kinetics. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 5 (10 s) - Samling 5
Priest, S. & Grass, M. (1997). Professional ethics. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 283-292). Champaigne, Ill.: Human Kinetics. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 5 (10 s) - Samling 5
Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 7. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 177). Bø: Høgskolen i Telemark. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6 (1 s) - Samling 6
Tordsson, B. (2006). Lederskap og friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 103-114). Bø: Høgskolen i Telemark. Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6 (12 s) - Samling 6
|