FLD219 Friluftslivsledelse I (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFLD219
EmnenavnFriluftslivsledelse I
Studiepoeng10 sp
AnsvarligTrond Augestad
TidspunktHøst og vår
ForkravIngen forkrav. Må tas samtidig som FLD218 Friluftsliv, kunnskap og handling I
Innledning
Arbeid som leder i friluftsliv innebærer kjennskap til pedagogiske og fagdidaktiske teorier og begrep som er sentrale i arbeid med grupper i friluftsliv, og kjennskap til hvordan pedagogikk og didaktikk kan anvendes ute i praksis. Videre har en leder i friluftsliv kunnskaper om hvordan grupper fungerer i en friluftslivskontekst, og hvordan en kan jobbe med skadeforebyggende arbeid og førstehjelp. En leder i friluftsliv har også kjennskap til naturen som rom for opplevelser og læring.

 

Mål

Studentene skal:

  • ha kunnskaper om og ferdigheter i pedagogikk og didaktikk i friluftsliv
  • forstå lederrollen i friluftsliv og kunne utvise evne til å ta ansvar
  • ha kjennskap til naturen som rom for opplevelser og læring
  • kunne drøfte yrkesetiske dillemma i arbeid med friluftsliv 
  • kunne gjøre rede for og gjennomføre skadeforebyggende arbeid og førstehjelp relevant for friluftslivsutøvelsen
  • kunne fungere i en gruppe i en friluftslivskontekst og kunne drøfte hvordan grupper fungerer ute
  • gjennomføre livredningsprøven i sjøen

 

Organisering og arbeidsformer

Undervisningen legges til rette gjennom studieårets syv studiesamlinger og gjennom e-læringssystemet Fronter. Studiesamlingene knyttes til ulike pedagogiske arbeidsformer og ulike naturmiljø.

På studiesamlingene benyttes både lærerstyrte og ulike former for studentaktive arbeidsformer. Arbeidet vil foregå både i grupper og individuelt. Ulike didaktiske begrep og arbeidsformer introduseres på de forskjellige studiesamlingene slik at studentene kan få en forståelse av disse både i teori og praksis.

Det forutsettes at studentene møter forberedt til studiesamlingene.

I tillegg kommer arbeid mellom studiesamlingene. I løpet av studiet skal hver student gjennomføre to praksiser med innlevering av praksisplan i forkant og praksisrapport i etterkant. Det ene opplegget er en erfaringspraksis der studenten skal dra på tur sammen med medstudenter og ha minst en overnatting ute. Det andre praksisopplegget skal være som leder i en selvvalgt gruppe og skal vare i minst fem timer. Valg av gruppe, mål og arbeidsform for ledelsespraksis bør gjøres i tråd med mål for egen læring i egen utviklingsplan (EUP). I ledelsespraksisen er det viktig at det er studenten selv som står for planlegging, gjennomføring og evaluering av opplegget. Gruppen skal være på minimum fire personer. I erfaringspraksisen skal studentene sammen planlegge, gjennomføre og evaluere turen. Rapport leveres individuelt, mens plan for opplegget leveres samlet for gruppa. Gruppa skal kun bestå av FLD1-studenter og må være på minimum to og maksimum seks personer. Før begge praksisoppleggene må det leveres en plan for opplegget. Denne må godkjennes før praksis kan gjennomføres. Praksisplan skal være i tråd med gjeldende HMS-plan ved NIH.

Praksisrapportene samles i en mappe som gis gradert karakter, og hver av rapportene teller likt.

Det skal også leveres en skriftlig, individuell hjemmeeksamen som gis gradert karakter. Gjennom en skriftlig hjemmeeksamen får studentene mulighet til å jobbe med emnet på en helhetlig måte. Hjemmeeksamen gjennomføres i vårsemesteret. Hjemmeeksamen er over oppgitt emne, er knyttet til tema innen kjernelitteraturen og underviste tema, og det gis gradert karakter.

Det er krav til 100 % oppmøte for å avlegge eksamen.

Vurdering
  • Mappe. I mappen inngår to praksisrapporter (gradert karakter, A-F)
  • Det er krav til 100% oppmøte i emnet 
  • Hjemmeeksamen (gradert karakter, A-F)
Pensum



 

 

 

Kjernelitteratur

I tillegg til bøker, har emnet 7 artikkelsamlinger som skal leses. I pensumlisten nedenfor er de artiklene/kapitlene som finnes i disse artikkelsamlingene merket med "...finnes i artikkelsamling ...". Det som ikke finnes i artikkelsamlingene må du enten kjøpe eller låne i biblioteket. Om biblioteket har boka, er den lenket til BIBSYS Ask slik at du ser hvor i biblioteket den står.
- Artikkelsamlingene fås ved studiestart og er inkludert i studieavgiften

A) Pedagogikk og didaktikk:
Bagøien, T. E. (2003). Barns lek i naturen. I. T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 63-78). Oslo: Sebu forlag
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(15 s)
- Samling 1

Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I. T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(29 s)
- Samling 1

Bentsen, P. Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. København: Munksgaard Danmark.
Disse sidene skal leses:
- Friluftsliv, pædagogik og didaktikk (s. 75-78)
- Kapitel 6. Friluftsliv, viden og læring (s. 92-103)
- Kapitel 7. Friluftsliv og didaktikk (s. 104-113)
- Kapitel 8. Friluftsliv, mål og indhold (s. 114-127)
- Kapitel 9. Friluftsliv og pædagogiske metoder (s. 128-139)
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(52 s)
- Samling 5, 6, 7

Bjørke, G. (2006). Aktiv læring. I: G. Bjørke, Aktive læringsformer: Handbok for studentar og lærarar i høgre utdanning. (s. 39-53). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2
(14 s)
- Samling 2

Dewey, J. (1996, opprinnelig 1916). Erfaring og tenking. I: E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster. (s. 53-66). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3
(14 s)
- Samling 3

Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I: K. Nielsen & S. Kvale, Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 52-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2
(17 s)
- Samling 2

Duesund, L. (1997). Kunnskap i bevegelse. I: L. Duesund, Kropp, kunnskap og selvoppfatning. (s. 95-103). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6
(9 s)
- Samling 6

Edlev, L. T. (2008). Natur og læring. I: L. T. Edlev, Natur og miljø i pædagogisk arbejde (2. udg.). (s. 48-72). København: Munksgaard.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7
(25 s)
- Samling 7

FOR-UT (Red.). (1980). Krav til vegledere i friluftsliv. Mestre Fjellet, 29,13-14.
Artikkelen finner du i artikkelsamling 5
(2 s)
- Samling 5

Godal, J. (1991). Kunnskapen utenfor bøkene. Kunnskap og kultur, 1(1), ?-?.
Artikkelen finner du i artikkelsamling 7
(3 s)
- Samling 7

Grendstad, N. M. (1991). Hva er egentlig konfluent pedagogikk? I: N. M. Grendstad, Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. (s. 233-246). Oslo: Didakta.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2
(13 s)
- Samling 2

Halland, G. O. (2004). Instruksjon. I: G. O. Halland, Læring gjennom stimulerende samspill: Veiledning, vurdering og ledelse. (s. 157-162). Bergen: Fagbokforl.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 5
(6 s)
- Samling 5

Høyem, J. (2010). Vi graver oss ned i friluftslivets didaktikk. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 1, 67-78.
Artikkelen finner du i artikkelsamling 5
(12 s)
- Samling 5

Høyem, J. & Augestad, T. (2012). Hvordan legge til rette for gode førstegangsopplevelser i friluftsliv? Hjelpekorps, 16(1), 8-11.
Artikkelen finner du i atikkelsamling 6
(4 s)
- Samling 6

Johnson, B. E. (2002). Contextual teaching and learning:What it is and why it's here to stay. (s.1-42). USA: Corwin Press inc.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3
(41 s)
- Samling 3

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4
(12 s)
- Samling 4

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag.
Dette kapitlet finner u i artikkelsamling 4
(6 s)
- Samling 4

Jordet, A. N. (2007). Uteskole som begrep. I: A. N. Jordet, Nærmiljøet som klasserom: En undersøkelse om uteskolens didaktikk i et danningsteoretisk og erfaringspedagogisk perspektiv. (s. 21-27). Doktoravhandling ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1
(8 s)
- Samling 1

Lycke, K. H. (2006). Erfaringsbasert læring: Caseundervisning, problembasert læring og prosjektarbeid. I: H. I. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 157-176). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3
(19 s)
- Samling 3

Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2009). Teorier om læring. I: K. Lyngsnes & M. Rismark, Didaktisk arbeid. (2.utg). (s. 48-75). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(27 s)
- Samling 5

Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2009). Å planlegge opplæring. I: K. Lyngsnes & M. Rismark, Didaktisk arbeid. (2.utg). (s. 75-129). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(54 s)
- Samling 2

Nielsen, K. & Kvale, S. (1999). Innledning. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.). Mesterlære: Lærings som sosial praksis. (s. 15-17). Oslo: Gyldendal.
(3 s)
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7
- Samling 7

Nielsen, K. & Kvale, S. (1999). Mesterlære som aktuell læringsform. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.). Mesterlære: Lærings som sosial praksis. (s. 17-33). Oslo: Gyldendal.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7
(16 s)
- Samling 7

Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). En skoggruppe blir til. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 12-23). Oslo: Sebu Forlag.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1
(11 s)
- Samling 1

Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 28-46). Oslo: Sebu Forlag.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1
(18 s)
- Samling 1

Nygren, P. (2004). Læring og utvikling gjennom deltakelse i praksisfellesskap. I: P. Nygren, Handlingskompetanse: Om profesjonelle personer. (s. 74-81). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6
(8 s)
- Samling 6

Ronglan, L. T. (2008). Læring i praksis. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 78-116). Oslo: Akilles forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(38 s)
- Samling 2

Ronglan, L. T. (2008). Undervisning i praksis. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 117-159). Oslo: Akilles forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(42 s)
Samling 5

Saugstad, T. (2001). Erfaring og pædagogik: Nogle problematiske sider ved den traditionelle erfaringspædagogik. Nordisk Pædagogik, 21, 278-291.
Artikkelen finner du i artikkelsamling 5
(14 s)
- Samling 5

Sigurjónsson, T. (2007). Implikasjoner for praksis og utdanning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 148-158). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3
(11 s)
- Samling 3

Sigurjónsson, T. (2007). Innledning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 1-6). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 3
(7 s)
- Samling 3

Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 9-21). Bø: Høgskolen i Telemark.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1
(13 s)
- Samling 1

Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 1. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 172-173). Bø: Høgskolen i Telemark.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 1
(2 s)
- Samling 1

Wenger, E. (2004). En social teori om læring. I: E. Wenger, Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet. (s. 13-26). København: Reitzel.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6
(14 s)
- Samling 6

Zink, R. & Burrows, L. (2008). Is what you see what you get? The production of knowledge between the indoors and the outdoors in outdoor education. Physical Education & Sport Pedagogy, 13(3), 251-265.
Artikkelen finner du i artikkelsamling 7
(14 s)
- Samling 7

Åsvoll, H. (2009). Dewey, problemløseren og taus kunnskap. I: H.Åsvoll, Teoretiske perspektiver på taus kunnskap: Muligheter for en taus pedagogikk. (s. 41-48).Trondheim: TapirAkademisk forlag.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 5
(7 s)
- Samling 5

B) Skadeforebyggende arbeid og førstehjelp
Boyes, M. (2005). Making teaching decisions in the outdoors: Optimising learning and safety. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 220-229). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6
(10 s)
- Samling 6

Boyle, I. (2005). Traffic light decision making: A simple model to evalueate dangers and guide safe decision-making in outdoor adventure experiences. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 169-178). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6
(10 s)
- Samling 6

Dickson, T. (2005). Risk management: An introduction. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 97-100). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4
(4 s)
- Samling 4

Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (Red.). (2012). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde og reisemedisin. (2.utg). Oslo: Fri Flyt.
Disse sidene skal leses: 12-119 og 164-165.
Boka kapitlene står i, finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(109 s)
- Samling 1, 2, 3, 6

C) Ledelse og grupper:
Fasting, J. (2007). Been there, done that: Om å leve av kommersielt friluftsliv. I: A. McD. Sookermany & J. W. Eriksen (Red.), Veglederen: Et festskrift til Nils Faarlund. (s. 173-180). Oslo: Gan Aschehoug.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7
(7 s)
- Samling 7

Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 7-14). Oslo: Damm.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4
(8 s)
- Samling 4

Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Gruppas indre liv. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi. (s. 45-66). Oslo: Damm.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4
(21 s)
- Samling 4

Graham, J. (2004). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Seattle, Wash.: Mountaineers.
Disse 26 sidene skal leses:
- Kapittel 1: What Is Leadership? (s.9-13)
- Kapittel 2: Attitudes (s.15-22)
- Kapittel 4: Leadership Style (s.33-39)
- Kapittel 7: Caring Leadership (s.66-75)
Boka finner du i biblioteket her: BIBSYS Ask
(30 s)
- Samling 3, 6

Halland, G. O. (2004). Kommunikasjon. I: G. O. Halland, Læring gjennom stimulerende samspill: Veiledning, vurdering og ledelse. (s. 78-102). Bergen: Fagbokforlaget.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4
(25 s)
- Samling 4

Johnsen, B. (1999). Innledning. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 5-8). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2
(4 s)
- Samling 2

Johnsen, B. (1999). Om observasjon og tolkning. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 9-18). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2
(10 s)
- Samling 2

Johnsen, B. (1999). Utvikling og bruk av kunnskaper og ferdigheter i observasjon og i tilbakemelding. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 19-22). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 2
(4 s)
- Samling 2

Lycke, K. H. (2006). Å lære i grupper. I: H. Strømsø, K. H. Lycke og P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 141-155). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 4
(15 s)
- Samling 4

Priest, S. (1999). Outdoor leadership competencies. I: J. C. Miles & S. Priest (Eds.), Adventure programming. (s. 237-239). State College, Penn.: Venture.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6
(3 s)
- Samling 6

Priest, S. & Grass, M. (1997). Experential education. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 136-148). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 7
(13 s)
- Samling 7

Priest, S. & Grass, M. (1997). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 62-71). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 5
(10 s)
- Samling 5

Priest, S. & Grass, M. (1997). Professional ethics. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 283-292). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 5
(10 s)
- Samling 5

Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 7. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 177). Bø: Høgskolen i Telemark.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6
(1 s)
- Samling 6

Tordsson, B. (2006). Lederskap og friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 103-114). Bø: Høgskolen i Telemark.
Dette kapitlet finner du i artikkelsamling 6
(12 s)
- Samling 6

 

Anbefalt litteratur
Astad, P.T.(2009). 1-2-3 kano: En fremstilling av et praktisk undervisningsopplegg for kanopadling. Masteroppgave ved høgskolen i Telemark, Bø. Hentet 18.juni 2012 fra: http://teora.hit.no/dspace/handle/2282/567
Denne er gratis tilgjengelig online, her: BIBSYS Ask
- Samling 7