KRD124  Treningslære ( 13 sp) 
Faktaboks
Emnekode KRD124
Emnenavn Treningslære
Studiepoeng 13 sp
AnsvarligAsbjørn Gjerset
TidspunktHøst og vår
Innledning

Treningslære skal belyse de endringer som finner sted i yteevne og bevegelsesatferd som følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av grunnleggende treningsprinsipper og treningsmetoder.

Fagområdet treningslære er å betrakte som et syntesefag, i den forstand at de problemområder/temaer som fokuseres blir belyst med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver, så som biomekanikk, anatomi, idrettsfysiologi og idrettspsykologi.

Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for treningslæren sin egenart, plass og funksjon.
  • Kunne gjøre rede for begrepene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
  • Forstå hvordan fysiologiske mekanismer gjør kroppen i stand til å skape kraft og styre kraft og bevegelse.
  • Forstå psykologiske forhold av betydning for prestasjonsutvikling, mestring og opplevelse av trivsel.
  • Forstå sammenhengen mellom fysiologiske og psykologiske egenskaper og yteevne.
  • Forstå hvordan trening påvirker kroppen slik at fysisk og psykisk yteevne påvirkes.
  • Kunne gjøre rede for treningsprinsippene belastning og tilpasning, variasjon, progresjon, kontroll, helhetlig stimulering, individuell tilpasning og spesifisitet.
  • Kunne forstå grunnleggende prinsipper og metoder for generell trening av utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
  • Ha prøvd ut, og kjenne til gode og sentrale treningsøvelser som brukes for å påvirke de fysiske og koordinative egenskapene.
Organisering og arbeidsformer
Emnet gjennomføres i blokker der de ulike temaene avsluttes i løpet av en bestemt tid. Undervisningen vil foregå som fellesundervisning, klasseundervisning, gruppearbeid med veiledning og egenstudier der studentene skal arbeide med oppgaver i gruppe og som individuelt arbeid. Utvalgte oppgaver legges frem for de andre studentene.
Vurdering
  • 2 skriftlige eksamener á 3 timer i siste del av høst- og vårsemesteret. Ingen hjelpemidler. Gradert karakter.
  • Mappevurdering:
    - Mappen består av fem arbeidshefter med skriftlig presentasjon, hvorav ett arbeid er individuelt og fire er gruppearbeider (3-5 studenter per gruppe). Mappen skal vurderes til bestått/ikke bestått.
    - Vurdering på gruppearbeidene kan for den enkelte student justeres til bestått/ikke bestått. Dette gjøres etter samråd med studentene i berørte grupper.

    Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres gjennom Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus
  • Kjernelitteratur

    Dahl, H. A. (2005). Klar ferdig gå! Grunnbok i aktivitetsfysiologi. Oslo: Cappelen akademisk.
    Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Enoksen, E., Gjerset, A., Tønnessen, E. & Hofstad, H. (2003). Din personlige trener: Mer enn 400 øvelser: Øvelser for alle: Styrketrening, spensttrening, hurtighetstrening, bevegelighetstrening [DVD-plate]. Digitalvideo Sport.
    DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Gjerset, A. (Red.). (1992). Idrettens treningslære. Oslo: Universitetsforl.
    Side 10-18, 48-76 og 83-309 skal leses:
    (
    Side133-147 og 152-170 forventes bare kjent i grove trekk).
    Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Haga, M. (2004). Motorikk og fysisk aktivitet hos barn. I: H. Sigmundsson & M. Haga (Red.), Motorikk og samfunn: En samfunnsvitenskapelig tilnærming til motorisk atferd. (s. 113-124). Oslo: Sebu forl.
    Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Norges idrettsforbund og olympiske komité (2007). Idrettens barnerettigheter: Bestemmelser om barneidrett: Behandlet på Idrettstinget 11.-13. mai 2007: Vedtatte endringer innarbeidet og godkjent av Idrettstinget 28. august 2007. Oslo: Norges idrettsforbund og olympiske komité.
    Brosjyren finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Pedersen, A. V. (2004). Motorisk kontroll. I: H. Sigmundsson & M. Haga (Red.), Motorikk og samfunn: En samfunnsvitenskapelig tilnærming til motorisk atferd. (s. 41-64). Oslo: Sebu forl.
    Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Sigmundsson, H. & Haga, M. (2004). Motorisk utvikling: En teoretisk oversikt. I: H. Sigmundsson & M. Haga (Red.), Motorikk og samfunn: En samfunnsvitenskapelig tilnærming til motorisk atferd. (s. 23-39). Oslo: Sebu forl.
    Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Weinberg, R. S. & Gould, D. (2007). Foundations of sport and exercise psychology (4th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
    Kapittel 4 og 11-16 skal leses:
    Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask




     

     

    Anbefalt litteratur

    Schibye, B. & Klausen, K. (2005). Cellen. I: B. Schiby & K. Klausen, Menneskets fysiologi: Hvile og arbejde (2. udg.). (s. 17-37). København: FADL's forlag.
    Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Schmidt, R. & Wrisberg, C. A. (2004). Motor learning and performance (3rd ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
    Kapitel 5, 9 og 10 anbefales lest:
    Boka kapitlene står i,finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Stelter, R. (Red.). (2002). Coaching: Læring og udvikling. (Erhvervspsykologiserien). København: Psykologisk Forlag.
    Kapitel 1 (s. 21-45) og kapitel 3 (s. 69-85) anbefales lest:
    Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

    Weinberg, R. S. & Gould, D. (1999). Foundations of sport and exercise psychology (2nd ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
    Kapitel 3 (s. 47-70) og kapitel 4 (s. 71-91) anbefales lest:
    Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask