FKI229 Tilpasset undervisning i kroppsøving (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI229
EmnenavnTilpasset undervisning i kroppsøving
Studiepoeng5 sp
AnsvarligØyvind Standal
TidspunktVår
Innledning
Alle elever har plikt og rett til å gå i skolen. Det er derfor viktig at fremtidige kroppsøvingslærere utvikler kunnskap om ulike typer funksjonsnedsettelser og de muligheter elevene har for deltakelse i ulike typer aktiviteter.  
Mål

Studentene skal:

  • kjenne til ulike måter å forstå funksjonshemming på
  • kjenne til de vanligste funksjonsnedsettelser som elever kan lide av
  • kunne undervise og tillrettelegge aktiviteter i kroppsøving, slik at elever med
    funksjonsnedsettelser kan delta

 

Organisering og arbeidsformer
I arbeidet med aktivitetene blir det et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon. 
Vurdering

Gruppeeksamen med vekt på planlegging av undervisning i aktiviteter for klasser som har elev/elever med funksjonsnedsettelser. 3 studenter i gruppa. Oppgaven presenteres for klassen. Bestått/ikke-bestått. Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse ved medstudenters presentasjoner. 80 % fremmøte.
 

Kjernelitteratur

Bredahl, A. M. (2010). Sitte og se de andre aktive. Om funksjonshemming og kroppsøving. I: K. Steinsholt & K.P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiv på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 71-84). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra
: BIBSYS Ask.

Reid, G. (2003). Moving towards inclusion. I: R.D. Steadward, G. Wheeler, & E. Watkinson (Eds.), Adapted physical activity. (s. 131-147). Edmonton: University of Alberta Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask