TRU200 Talentutvikling og toppidrett  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTRU200
EmnenavnTalentutvikling og toppidrett
Studiepoeng5 sp
AnsvarligEystein Enoksen
Innledning

På dette emneområdet skal studentene få innsikt i norsk idretts organisering og formål med spesiell vekt på olympiatoppens ansvar, organisering og strategi fra prosjekt 88 til OLTs rolle i arbeidet med talentutvikling og toppidrett. Det skal gis en innføring i filosofien bak - "Norsk modell for toppidrett", hva som menes med "toppidrett" i Norge, "toppidrett" internasjonalt og "morgendagens toppidrettsutøver".

Emnet skal gi forståelse for hva som kjennetegner talentfulle utøvere, identifikasjonsfaktorer, talentutvelgelse og talentutvikling og hvordan talentutvikling drives i forskjellige idretter og i andre land?

Mål

Kandidaten:

  • har grunnleggende kunnskap om norsk idretts organisatoriske oppbygging   
  • forstår Olympiatoppens rolle i norsk idrett og har kjennskap til OLTs strategi for utvikling av unge utøvere
  • kjenner til framtidige utfordringer og strategier for talentutvikling nasjonalt og internasjonalt
  • har innsikt i og kan reflektere over toppidrettens verdigrunnlag
  • har kunnskap om viktige elementer i "Toppidrettsmodellen" og konsekvenser for egen virksomhet
Organisering og arbeidsformer
Emnet vil være en blanding av fellesforelesninger og diskusjonsgrupper. Det legges spesiell vekt på utviklingsfilosofi for utvikling av unge utøvere. Forholdet til særforbund og rolleavklaringer må diskuteres, og konsekvenser av å kombinere toppidrettssatsing og utdanning må settes i fokus. Studentene skal også få innsikt i verdigrunnlaget for norsk idrett og toppidretten.
Vurdering

Etter gjennomført undervisning får studentene som oppgave å analysere sin egen treningsgruppe og definere de viktigste utfordringene som gruppen står overfor mot et toppidrettsnivå.

Krav til 80 % oppmøte

Individuell, skriftlig hjemmeoppgave (arbeidsjournal). Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Besvarelsen skal være på cirka 4000 ord (10 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).

Kjernelitteratur

Breivik, G. & Gilberg, R. (1998). Hvorfor ble de beste best? Barndom, oppvekst og idrettslig utvikling hos 18 av Norgesmestvinnende idrettsutøvere. Oslo: Olympiatoppen.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Bloom, (mangler resten av referansen pr. 27. juli 2009)

Enoksen, E. (2001). Trenerens rolle som barne- og ungdomsoppdrager og talentutvikler: Hva sier forskningen og hvilke teoretiske perspektiver bygger den på? Oslo: E. Enoksen.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Enoksen, E. (2002). Utviklingsprosessen fra talent til eliteutøver: En longitudinell og retrospektiv undersøkelse av en utvalgt gruppe talentfulle friidrettsutøvere. Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Avhandlingen finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Enoksen, E.  & Tønnessen, E. (2007). Arbeidskrav og utviklingstrapper i friidrett. Oslo: Norges friidrettsforbund.
Biblioteket har ikke denne.

Finnanger, E. (2000). Prestasjonsmodellen. Oslo: Olympiatoppen.
Biblioteket har ikke denne.

Fiskerstrand, Å. (2003). Utvikling av fysiske kvaliteter i roing (2. utg.). Oslo: Norges roforbund.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Goksøyr, M. (1996). Vi gir alt for Norge: Om nasjonal reisning og kulturell tilhørighet: Idretten som historisk arene for identitetsskaping. Oslo: Norges Idrettsforbund.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Guttmann, A. (2004). From ritual to record: The nature of modern sport. New York: Columbia University Press.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Norges idrettsforbund (2006). Strategidokumenter for NIF og særforbund. Oslo: Norges idrettsforbund.
Biblioteket har ikke denne.

Olympiatoppen (1985). Prosjekt 1988. Oslo: Olympiatoppen.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Olympiatoppen (2006). Norsk modell for toppidrett. Oslo: Olympiatoppen.
Biblioteket har ikke denne.