CLD102 Coaching for ledere (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeCLD102
EmnenavnCoaching for ledere
Studiepoeng10 sp
AnsvarligIde K. Birkeland
TidspunktVår
Innledning
Emnet har en tverrfaglig tilnærming, som gir en innføring og et grunnlag for en kunnskapsbasert coachiingpraksis som leder. Her defineres coaching som veiledning og tilrettelegging i idrettssammenheng. Kurset innhenter kunnskap og eksempler fra flere felter som blant annet ledelse, pedagogikk, organisasjon og idrettspsykologi. Emnet tar utgangspunkt i norsk idrettskontekst. Denne kunnskapen gir grunnlag for å være en effektiv leder i norsk idrett.
Mål

Studenten skal:

  • kunne gi et vitenskapelig grunnlag for å vurdere egen og andres leder- og coachingpraksis i idretten
  • forstå grunnleggende teorier, sentrale empiriske fenomener og beste praksis knyttet til rollen som coach i norsk idrett
  • kunne håndtere situasjoner der lederen er under stress
Organisering og arbeidsformer
En kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og diskusjoner. Studentaktivitet står sentralt. Studentene blir delt inn i grupper, som skal arbeide med egen utvikling i et team og løse en gruppeoppgave. Studenten er ute i tre praksisperioder i eget virke i løpet av studieperioden. To av tre ganger har studenten med coach. Innlevering av praksisrapport.
Vurdering

Det kreves 100% oppmøte på samlingene.

Praksisrapport vurderes til bestått / ikke bestått.

14-dagers hjemmeeksamen, vurdert med gradert karakter (A-F), maksimum 4000 ord i halvannen linjeavstand eksklusive innholdsfortegnelse, vedlegg og referanseliste.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

Gagne, M., & Deci, E. L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331-362.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Gjerde, S. (2010). Coaching: Hva - hvorfor - hvordan. Bergen: Fagbokforl.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Grant, A. M. (2008). Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational synergy in predicting persistence, performance, and productivity. Journal of Applied Psychology, 93(1), 48-58.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Kaufmann, G., & Kaufmann, A. (2009). Psykologi i organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforl.
Kapitel 3, 4, 5 og 9 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Martinsen, Ø. L. (2009). Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kapitel 14 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Nerstad, C., Roberts, G. C., & Richardsen, A. M. (2013). Person-situation dynamics and well-being at work: An achievement goal theory perspective. I: C. L. Cooper & R. J.
Burke (Eds.), The fulfilling workplace: The organization's role in achieving individual and organizational health. (s. - ). Farnham: Gower.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask



Anbefalt litteratur