| Emnekode | IDR125 | Emnenavn | Treningslære 2 | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Eystein Enoksen | Tidspunkt | Vår |
|
| | |
| Treningslære skal belyse de endringer som finner sted i prestasjonsevne og bevegelsesatferd som følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av grunnleggende treningsprinsipper og treningsmetoder. Fagområdet treningslære er et syntesefag der de ulike temaer her blir belyst med bakgrunn i teorifagene anatomi, fysiologi, biomekanikk, og treningsvitenskap. Idrettspsykologi er også en viktig basis for treningslære og er her knyttet til undervisningen i samfunnsvitenskapelige perspektiver på idrett. Undervisningen tar i stor grad sikte på å integrere praksis og teori slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse i treningslære. Samtidig er intensjonen å oppnå faglig integrering mellom aktivitetsfagene. Dette gjøres gjennom å fokusere på delemnene i treningslæren og de enkelte aktivitetsfag.
|
| |
| Studentene skal: - Ha kunnskap om motorisk utvikling og læring og betydningen for ferdighetslæring.
- Kunne gjøre rede for de fysiske egenskapene hurtighet, bevegelighet og koordinasjon og teknikk.
- Ha kunnskap om hvordan disse egenskapene kan påvirkes gjennom trening.
- Kjenne til grunnleggende treningsprinsipper i ulike idretter.
- Kjenne til og kunne anvende sentrale basisøvelser for å påvirke de fysiske- og koordinative egenskapene.
- Kunne gjøre rede for koplinger i treningslære mellom aktivitetsfag, naturvitenskapelige fag og samfunnsvitenskapelige fag.
- Kunne forstå grunnleggende prinsipp og metoder for generell trening av utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
- Kunne anvende treningsprinsippene og retningslinjer for treningsplanlegging i utarbeiding av en treningsplan.
|
| | |
| Emnet gjennomføres i blokker der de ulike temaene avsluttes i løpet av en bestemt tid. Undervisningen vil foregå som fellesundervisning, klasseundervisning, feltlab.undervisning, gruppearbeid med veiledning og egenstudier. Oppgavetimer i feltlab. legges som timeplanfestede enkelttimer. Arbeidskrav: For å få karakter i emnet må arbeidshefter i spenst- og hurtighetstrening, bevegelighetstrening, teknikk/koordinasjon og treningsplanlegging være levert som gruppearbeid (4-5 studenter) og blitt godkjent.
|
| | |
| Lab.journal: Arbeidshefte - gruppearbeid med 3-5 studenter per gruppe. Bestått/ikke bestått. Skriftlig eksamen 2 timer. Gradert karakter. |
| | |
| Enoksen, E., Gjerset, A., Tønnessen, E. & Hofstad, H. (Red.). (2003). Din personlige trener: Mer enn 400 øvelser: Øvelser for alle: Styrketrening, spensttrening, hurtighetstrening, bevegelighetstrening [DVD-plate]. Digitalvideo Sport. DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask Gjerset, A. (Red.). (1992). Idrettens treningslære. Oslo: Universitetsforl. Disse siden skal leses: 57-64, 70-76, 83-170, 172-200, 215-225 og 271-292. Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask |
| | |
| Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles. Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask |
| |
|