IDR125 Treningslære 2  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR125
EmnenavnTreningslære 2
Studiepoeng5 sp
AnsvarligEystein Enoksen
TidspunktVår
Innledning

Treningslære skal belyse de endringer som finner sted i prestasjonsevne og bevegelsesatferd som følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av grunnleggende treningsprinsipper og treningsmetoder. Fagområdet treningslære er et syntesefag der de ulike temaer her blir belyst med bakgrunn i teorifagene anatomi, fysiologi, biomekanikk, og treningsvitenskap. Idrettspsykologi er også en viktig basis for treningslære og er her knyttet til undervisningen i samfunnsvitenskapelige perspektiver på idrett.

Undervisningen tar i stor grad sikte på å integrere praksis og teori slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse i treningslære. Samtidig er intensjonen å oppnå faglig integrering mellom aktivitetsfagene. Dette gjøres gjennom å fokusere på delemnene i treningslæren og de enkelte aktivitetsfag.

Mål

Studentene skal:

  • Ha kunnskap om motorisk utvikling og læring og betydningen for ferdighetslæring.
  • Kunne gjøre rede for de fysiske egenskapene hurtighet, bevegelighet og koordinasjon og teknikk.
  • Ha kunnskap om hvordan disse egenskapene kan påvirkes gjennom trening.
  • Kjenne til grunnleggende treningsprinsipper i ulike idretter.
  • Kjenne til og kunne anvende sentrale basisøvelser for å påvirke de fysiske- og koordinative egenskapene.
  • Kunne gjøre rede for koplinger i treningslære mellom aktivitetsfag, naturvitenskapelige fag og samfunnsvitenskapelige fag.
  • Kunne forstå grunnleggende prinsipp og metoder for generell trening av utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
  • Kunne anvende treningsprinsippene og retningslinjer for treningsplanlegging i utarbeiding av en treningsplan.
Organisering og arbeidsformer

Emnet gjennomføres i blokker der de ulike temaene avsluttes i løpet av en bestemt tid.
Undervisningen vil foregå som fellesundervisning, klasseundervisning, feltlab.undervisning, gruppearbeid med veiledning og egenstudier.
Oppgavetimer i feltlab. legges som timeplanfestede enkelttimer.

Arbeidskrav:
For å få karakter i emnet må arbeidshefter i spenst- og hurtighetstrening, bevegelighetstrening, teknikk/koordinasjon og treningsplanlegging være levert som gruppearbeid (4-5 studenter) og blitt godkjent.

Vurdering

Lab.journal: Arbeidshefte - gruppearbeid med 3-5 studenter per gruppe. Bestått/ikke bestått.

Skriftlig eksamen 2 timer. Gradert karakter.

Kjernelitteratur

Enoksen, E., Gjerset, A., Tønnessen, E. & Hofstad, H. (Red.). (2003). Din personlige trener: Mer enn 400 øvelser: Øvelser for alle: Styrketrening, spensttrening, hurtighetstrening, bevegelighetstrening [DVD-plate]. Digitalvideo Sport.
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Gjerset, A. (Red.). (1992). Idrettens treningslære. Oslo: Universitetsforl.
Disse siden skal leses: 57-64, 70-76, 83-170, 172-200, 215-225 og 271-292.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: BIBSYS Ask

 

Anbefalt litteratur

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask