FIT827/847/857/867/877 Personlig trener (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFIT827/847/857/867/877
EmnenavnPersonlig trener
Studiepoeng10 sp
AnsvarligTorbjørn Skåleskog Jacobsen
ForkravFitness Basis (Grunnkurs) og Treningsveileder
Innledning
Personlig trener gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. Undervisningen vil hovedsakelig fokusere på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap innen treningslære, PT-rollen og oppfølging av kunder gjennom kvalitet på service, treningsplanlegging og praktisk gjennomføring. Emnet omhandler også trening i forbindelse med vanlige livsstilssykdommer, samt trening under og etter graviditet.
Mål

Studenten:

  • kjenner til og er bevisst rollen som PT i forhold til etikk, markedsføring, salg, service, lover, regler og forsikring
  • kan vurdere kunder gjennom aktivitetsanamnese, observasjon og holdningsanalyse
  • kjenner til metoder for å kartleggelegge kroppssammensetning
  • kan teste styrke, bevegelighet og indirekte testing av utholdenhet
  • kan formulere hensiktsmessige målsetninger for kunder
  • kan lage individuelt tilpassede treningsplaner med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap innen utholdenhet, styrke, bevegelighet og motorikk
  • kan vise motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis, herunder god "spottingteknikk?
  • kjenner til kostholdsråd for vektregulering og prestasjon
  • har kjennskap til hvordan teknikker fra coaching kan brukes i arbeidet med kunder
  • kan gjennomføre personlig trening uten bruk av tradisjonelle apparater og vekter
  • kjenner til egne begrensninger og grenseoppgang mot andre faggrupper og vet når det skal henvises til helsepersonell
  • kjenner til treningsprinsipper for kunder med vår tids mest vanlige livsstilssykdommer
  • kjenner til treningsprinsipper for kunder under og etter graviditet
Organisering og arbeidsformer
Fire undervisningssamlinger hvorav to er fra torsdag til søndag og to er fra fredag til søndag. Undervisningen på emnet vil være basert på teoriundervisning og praktisk undervisning, i tillegg til problembasert læring i mindre grupper. Studentene skal øve på praktiske ferdigheter, som for eksempel "spotting" og manuelle tøyingsteknikker, samt planlegge og gjennomføre treningsøkter, og samtidig evaluere hverandre som personlige trenere. Selvstendig læring utover undervisningssamlingene må påberegnes.
Vurdering

80% fremmøte.

Studentene blir evaluert ved praktisk metodisk individuell eksamen vurdert med gradert karakter (A-F). Eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før praktisk-metodisk eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca 25 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering fra den praktiske gjennomføringen i ca 25 minutter som avslutter eksamen.

Innlevering av skriftlig treningsplan regnes som endel av den praktiske gjennomføringen. Både praktisk gjennomføring  og muntlig eksaminasjon må bestås for at endelig karakter skal vurderes til bestått. Vi gjør oppmerksom på at eksamen vil kunne avbrytes etter praktisk gjennomføring dersom sensor vurderer denne delen til ikke bestått. Muntlig eksaminering vil da ikke gjennomføres.

Alle studenter må stille som eksamensobjekt for andre kandidater i inntil to timer i løpet av en eksamensdag.

Tillatte hjelpemidler på eksamensdagen: Ingen.

 

Kjernelitteratur

Kapitler i 2 bøker:

BOK 1:

Börjesson, M., Kjeldsen, S. & Dahlöf, B. (2009). Hypertensjon. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 327-342). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Hellénius, M-L. (2009). Metabolsk syndrom. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 404-420). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Rössner, S. (2009). Overvekt og fedme. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 466-483). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Östenson, C-G., Birkeland, K. & Henriksson, J. (2009). Diabetes mellitus: Type 2. I: R. Bahr (Red.), Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. (s. 294-304). Oslo: Helsedirektoratet.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken


BOK 2:

Paulsen, G. & Raastad, T. (2010). Restitusjon. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 273-306). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Refsnes, P. E. (2010). Styrketreningsmetoder. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 364-415). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Refsnes, P. E. (2010). Testing av styrke. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 139-157). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rønnestad, B. R. & Raastad, T. (2010). Effekt av styrketrening på akselerasjonsevne og spenst. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 225-239). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Rønnestad, B. R. & Raastad, T. (2010). Effekt av styrketrening på prestasjon i utholdenhetsidretter. I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 213-223). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

Raastad, T. & Paulsen, G. (2010). Hva er stimuli for muskelvekst ved styrketrening? I: I: T. Raastad, G. Paulsen, P. E. Refsnes, B. R. Rønnestad & A. R. Wisnes, Styrketrening: I teori og praksis. (s. 83-106). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask


ARTIKKELSAMLING 1:
Jacobsen, T. S. (Red). (2013). FIT827/847/857/867/877: Personlig trener : Del 1: Høst 2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Artikkelsamlingen/kompendiet kan også bestilles fra Fitnessavdelingen mot et administrasjonsgebyr og porto i tillegg til prisen for heftet.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:

Eksempel på periodeplan og øktplan (NIH Fitness deltid):
Gjerset, A., Haugen, K. & Holmestad, P. (2006). Treningsplanlegging. I: A. Gjerset, K. Haugen & P. Holmestad, Treningslære (3. utg.) (s. 353-356, 369-370). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Husnes, S. O. (2005). Bevegelighet, manuell tøyning og testing av bevegelighet. Oslo: Norges idrettshøgskole.

Husnes, S. O. (2005). Spotting med arbeidshefte. Oslo: Norges idrettshøgskole.

NIH Fitness (u.å.). Eksempel på periodeplan og øktplan. Oslo: Norges Idrettshøgskole, Fitness.

NIH Fitness (u.å.). Screening skjema. Oslo: Norges Idrettshøgskole, Fitness.

Rustaden, A. M. (2005). Personlig trener: Testing. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Solbakken, E. & Edvardsen, E. (2009). Testing av utholdenhet for personlige trenere. Oslo: Norges idrettshøgskole.


ARTIKKELSAMLING 2:
Jacobsen, T. S. (Red). (2013). FIT827/847/857/867/877: Personlig trener: Del 2: Høst 2013. (Artikkelsamling). Oslo: Norge idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Artikkelsamlingen/kompendiet kan også bestilles fra Fitnessavdelingen mot et administrasjonsgebyr og porto i tillegg til prisen for heftet.


Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Appropriate physical activity intervention strategies for weight loss and prevention of weight regain for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(2), 459-471.

American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Nutrition and athletic performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3), 703-731.

Artal, R. & O´Toole, M. (2003). Guidelines of the American College of Obstetricians and Gynecologists for exercise during pregnancy and the postpartum period. British Journal of Sports Medicine, 37, 6-12.

Bahr, R. & Mæhlum, S. (2006). Skadetyper. I: R. Bahr & S. Mæhlum (Red.), Idrettsskader: En illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet (2. utg). (s. 7-25). Oslo: Gazette bok.

Basset, D.R. & Howley, E.T. (2000). Limiting factors for maximum oxygen uptake and determinants of endurance performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(1), 70-84.

Feltz, D. L., Short, S. E. & Sullivan, P. J. (2008). Enhancing efficacy beliefs of athletes. I: D. L. Feltz, S. E. Short & P. J. Sullivan, Self-Efficacy in Sport: Research and strategies for working with athletes, teams, and coaches. (s. 180-198). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Feltz, D. L., Short, S. E., & Sullivan, P. J. (2008). Self-Efficacy theory in sport. I: D. L. Feltz, S. E. Short & P. J. Sullivan, Self-Efficacy in Sport: Research and strategies for working with athletes, teams, and coaches. (s. 4-24). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Frøyd, C., Madsen, Ø., Sæterdal, R., Tønnesen, E., Wisnes, A.R. & Aasen, S.B. (Red.) (2005). Utholdenhet: Trening som gir resultater. Oslo: Akilles.
Sammendrag av boka.

Laursen, P. B. & Jenkins, D. G. (2002). The scientific basis for high-intensity interval traning. Optimising traning programmes and maximising performance in highly trained endurance athletes. Sports Medicine, 32(1), 53-73.

Marcus, B. H. & Forsyth, L. A. H. (2003). Using the stages model in individual counseling. I: B. H. Marcus & L.A. H. Forsyth, Motivating people to be physically active. (s. 108-137). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Midgley, A.W., McNaughton, L.R. & Wilkinson, M. (2006). Is there an optimal training intensity for enhancing the maximal oxygen uptake of distance runners? Empirical research findings, current opinions, physiological rationale and practical recommendations. Sports Medicine, 36(2), 117-132.

Nelson, T. R. & Bandy, W. D. (2005). An update on flexibility. Strength and Conditioning Journal, 27, 10-16.

Olsen, O. E., Myklebust, G., Engebretsen, L., Holme, I. & Bahr, R. (2005). Exercises to prevent lower limb injuries in youth sports: Cluster randomised controlled trial. British Medical Journal, 330(7489), 449.

Pollock, M. L., Geasser, G. A., Butcher, J., Després, J. P., Dishman, R. K., Franklin, B. A. et al. (1998). ACSM Position stand: The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness, and flexibility in healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 30, 975-991.

Ratamess, N.A., Faigenbaum, A.D., Hoffman, J.R. & Kang, J. (2008). Self-selected resistance training intensity in healthy women: the influence of a personal trainer. The Journal of Strength and Conditioning Research, 22(1), 103-111.

Soligard, T., Myklebust, G., Steffen, K., Holme, I., Silvers, H., Bizzini, M., Junge, A., Dvorak, J., Bahr, R. & Andersen, T. E. (2008). Comprehensive warm-up programme to prevent injuries in young female footballers: Cluster randomised controlled trial. British Medical Journal, 337, a2469.

Sundgot-Borgen, J., Torstveit, M.K. & Skårderud, F. (2004). Spiseforstyrrelser i idretten. Tidsskriftet for den Norske Lægeforening, 124(16), 2126-2129.


NB! I tillegg er også forelesningspresentasjoner pensum.


Anbefalt litteratur
American College of Sports Medicine (2013). ACSM's resources for the personal trainer (4th ed). Philadelphia: Lippincott.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask

American College of Sports Medicine, Position stand (2009). Progression models in resistance training for healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3),687-708.
Artikkelen finnes online.
Klikk på denne lenken.
NB! For du ikke ånet artikkelen hjemmefra, logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Bahr, R. (Red.). (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk:
 Klikk på denne lenken

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask

McArdle, W.D., Katch, F. I. & Katch, V. l. (2010). Exercise physiology: Nutrition, energy and human performance (7th ed). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask