FKI370 Helsepedagogikk i skolen (5) 
Faktaboks
EmnekodeFKI370
EmnenavnHelsepedagogikk i skolen
Studiepoeng5
AnsvarligGunn Engelsrud
TidspunktVår
Innledning
Emnet belyser og problematiserer begrepet helse med særlig fokus på helsens betydning for elever i skolen. Helse som opplevd fenomen i relasjon til kroppsøving er sentralt. Emnet behandler også folkehelseperspektiver og helsepolitiske spørsmål, særlig i forhold til ungdomshelse. Både teoretiske og praktiske sider ved helsepedagogikk belyses. Helsepsykologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av bevegelse og fysisk aktivitet kan ha for helse, og hvordan skolen som institusjon kan ivareta dette, særlig i kroppsøving.
Mål

Studenten skal kunne

  • diskutere begrepet helse og dets relevans i skolen.
  • redegjøre for hvordan helseopplysning og helsearbeid utvikles i samfunnet, med særlig tanke på ungdom.
  • bruke egen yrkeskompetanse til helsearbeid overfor elevene.
  • reflektere over ulike kroppsidealers betydning for identitetsskaping og helse.
  • undervise i og arbeide med hvordan informasjon om  bevegelse og trening kan utformes for å ha betydning for helse.
  • analysere den samfunnsmessige bakgrunn for sosial ulikhet i helse, særlig med henblikk på kjønn, etnisitet og klasse.
  • diskutere det mangefasetterte fenomenet stress og kunne vurdere og å benytte undervisningsformer og metoder, som mindfulness, meditasjon og avspenning for å redusere og å håndtere stress.
Organisering og arbeidsformer
Emnet undervises konsentrert i vårsemesteret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.
Vurdering
Gruppeeksamen hvor 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord.
Gradert karakter.
Kjernelitteratur

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Bjorbækmo, W.S. & Engelsrud, G.H. (2010). Experiences of being tested: A critical discussion of the knowledge involved and produced in the practice and testing in children`s rehabilitation. Medicine, Health Care and Philosophy, 14(2), 123-131.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Hegna, K., Ødegård G. & Strandbu, Å. (2013). En «sykt seriøs» ungdomsgenerasjon? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 50, 374-377.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Kolle, E., Stokke, J.S., Hansen, B.H. & Anderssen, S.A. (2012). Fysisk aktivitet blant 6-, 9- og 15-åringer i Norge: resultater fra en kartlegging i 2011. Oslo: Helsedirektoratet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk her: BIBSYS Ask

Ommundsen, Y. (2008). Tiltak for økt fysisk aktivitet blant barn og ungdom: En systematisk litteraturgjennomgang med utgangspunkt i oversiktsstudier og et utvalg nyere enkeltstudier. Oslo: Helsedirektoratet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: BIBSYS Ask
Boka finnes også online/elektronisk her: BIBSYS Ask

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Smith, S.J. (2007). The first rush of movement: A phenomenological preface to movement education. Phenomenology & Practice, 1(1), 47-75.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.