IS220 Idrett og media (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS220
EmnenavnIdrett og media
Studiepoeng10 sp
AnsvarligElsa Kristiansen
TidspunktHøst
Innledning
Emnet gir en innføring i forholdet mellom idrett og media. Emnet belyser sentrale utviklingstrekk og forholdet mellom idrett og media i dagens samfunn.
Mål

Studentene skal:

  • Tilegne seg kunnskap om de kommersielle sidene ved idrettsmedia og kunne drøfte hvordan en gjensidig avhengighet mellom idrett og media har vokst fram.
  • Tilegne seg kunnskap om medias framstilling av idrett og utvikle evne til kritisk å analysere medias fortellinger om idrett.
  • Kunne gjøre rede for hvordan nye medier (inkludert sosiale medier) dekker sport.
  • Kunne gjøre rede for forholdet mellom utøver og journalister.
  • Forstå enkle journalistiske metoder og arbeidsmåter.
Organisering og arbeidsformer
Studentaktivitet vil vektlegges gjennom gruppearbeid og deltakelse i diskusjon/undervisning.
Vurdering

Mappe:

  • En gruppeoppgave framføres. Vurderes A-F. Vektes 20%.
  • En individuell aviskronikk. Vurderes A-F. Vektes 20%.
  • Individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Vurderes A-F. Vektes 60%.

Arbeidene skal baseres på kjernelitteraturen for emnet. Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

Dahlén, P. (2008). Sport och medier: En introduktion. Kristiansand: IJ-forlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Hanstad, D. V. & Skille, E. Å. (2010). Idrett og media i olympiske leker: En studie av journalisters syn på samarbeidet med den norske OL-troppen under vinterlekene i Vancouver 2010. Norsk medietidsskrift, 17(4) 348-363.
Denne blir utdelt av foreleser.
Biblioteket har ikke dette tidsskriftet.


Kristiansen, E., Hanstad, D. V. & Roberts, G. C. (2012). Coping with media stress in the Vancouver 2010 Olympics: "We all make a living out of this". Journal of Applied Sport Psychology, 23(4), 443-458.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Kristiansen, E. & Lines, G. (2014). Media. I: A. Papannoiu & D. Hackfort (Eds), Routledge companion to sport and exercise psychology: Global perspectives and fundamental concepts. (s. 236-259). New York: Taylor & Francis.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Sisjord, M. K., & Kristiansen, E. (2008). Serious athletes or media clowns? Female and male wrestlers' perceptions of media constructions. Sociology of Sport Journal, 25(3), 350-368.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Wenner, L. A. (2013). Media, sport and the consumer culture: The fan as a consumer in television commercials. I: P.M. Pedersen, The Routledge handbook of sport communication. (s. 410-420). London: Routledge.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA