| Emnekode | FKI370 | Emnenavn | Helsepedagogikk i skolen | Studiepoeng | 5 | Ansvarlig | Gunn Engelsrud | Tidspunkt | Vår |
|
|
|
|
| Emnet belyser og problematiserer begrepet helse med særlig fokus på helsens betydning for elever i skolen. Helse som opplevd fenomen i relasjon til kroppsøving er sentralt. Emnet behandler også folkehelseperspektiver og helsepolitiske spørsmål, særlig i forhold til ungdomshelse. Både teoretiske og praktiske sider ved helsepedagogikk belyses. Helsepsykologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av bevegelse og fysisk aktivitet kan ha for helse, og hvordan skolen som institusjon kan ivareta dette, særlig i kroppsøving. |
|
|
| Studenten skal kunne - diskutere begrepet helse og dets relevans i skolen.
- redegjøre for hvordan helseopplysning og helsearbeid utvikles i samfunnet, med særlig tanke på ungdom.
- bruke egen yrkeskompetanse til helsearbeid overfor elevene.
- reflektere over ulike kroppsidealers betydning for identitetsskaping og helse.
- undervise i og arbeide med hvordan informasjon om bevegelse og trening kan utformes for å ha betydning for helse.
- analysere den samfunnsmessige bakgrunn for sosial ulikhet i helse, særlig med henblikk på kjønn, etnisitet og klasse.
- diskutere det mangefasetterte fenomenet stress og kunne vurdere og å benytte undervisningsformer og metoder, som mindfulness, meditasjon og avspenning for å redusere og å håndtere stress.
|
|
|
|
| Emnet undervises konsentrert i vårsemesteret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver. |
|
|
|
| Gruppeeksamen hvor 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord. Gradert karakter. |
|
|