FKI370 Helsepedagogikk i skolen (5) 
Faktaboks
EmnekodeFKI370
EmnenavnHelsepedagogikk i skolen
Studiepoeng5
AnsvarligGunn Engelsrud
TidspunktVår
Innledning
Emnet belyser og problematiserer begrepet helse med særlig fokus på helsens betydning for elever i skolen. Helse som opplevd fenomen i relasjon til kroppsøving er sentralt. Emnet behandler også folkehelseperspektiver og helsepolitiske spørsmål, særlig i forhold til ungdomshelse. Både teoretiske og praktiske sider ved helsepedagogikk belyses. Helsepsykologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av bevegelse og fysisk aktivitet kan ha for helse, og hvordan skolen som institusjon kan ivareta dette, særlig i kroppsøving.
Mål

Studenten skal kunne

  • diskutere begrepet helse og dets relevans i skolen.
  • redegjøre for hvordan helseopplysning og helsearbeid utvikles i samfunnet, med særlig tanke på ungdom.
  • bruke egen yrkeskompetanse til helsearbeid overfor elevene.
  • reflektere over ulike kroppsidealers betydning for identitetsskaping og helse.
  • undervise i og arbeide med hvordan informasjon om  bevegelse og trening kan utformes for å ha betydning for helse.
  • analysere den samfunnsmessige bakgrunn for sosial ulikhet i helse, særlig med henblikk på kjønn, etnisitet og klasse.
  • diskutere det mangefasetterte fenomenet stress og kunne vurdere og å benytte undervisningsformer og metoder, som mindfulness, meditasjon og avspenning for å redusere og å håndtere stress.
Organisering og arbeidsformer
Emnet undervises konsentrert i vårsemesteret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.
Vurdering
Gruppeeksamen hvor 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord.
Gradert karakter.