FRILUFTSLIV I SKOLEN: - Felles litteratur for emnet er samlet i en artikkelsamling. - I forbindelse med fordypningsaktiviteten skal hver student utarbeide en egen litteraturliste (omfang: 200 sider)
ARTIKKELSAMLING: Abelsen, K. (Red.). (2013). FKI360: Fordypning: Friluftsliv i skolen: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i servicetorget.
Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor: Augestad, T. (1995). Overnatting i snøen. Kroppsøving, 45(4), 4-10.
Augestad, T. (2006). Overnatting i snøen: Kantgrop i en liten snøskavl. Kroppsøving, 56(6), 14-18.
Brox, O. (2001). Allemannsretten krever vedlikehold. I: M. Vorkinn & A. M. A. Hjelle (Red.), Friluftsliv: Området for miljø og utvikling: Delrapport 2. fra forskningsprogrammet. (Forskningsprogrammet Bruk og forvaltning av utmark). (s. 45-49). Oslo: Norges forskningsråd.
Dahle, Ø. (2000). Dialog med naturen. I: H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays. (s.171-176). [S.I.]: Naturfilosofisk seminar.
Horgen, A. (2010). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49(4), 629-637.
Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-28). Oslo: Universitetsforlaget.
Vikene, O. L. (2007). Snøhulen som nødbivuakk? Kroppsøving, 57(6), 22-25.
Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993. (s. 187-194). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.
YOGA OG MEDITASJON I SKOLEN: Bryant, E. F. (2009). Meditative absorption. I: E.F. Bryant, The Yoga sutras of patanjali: A new edition, translation, and commentary. (s. 1-56). New York: North Point Press. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Desikachar, T.K.V. (1999). The heart of yoga: Developing a personal practice. Rochester: Inner Traditions International. (p. 5-140). Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Iyengar, B.K.S. (1979). Introduction: What is yoga? I: B.K.S. Iyengar, Light on Yoga. (s. 19-60). New York: Schocken Books. Biblioteket har ikke denne. Biblioteket kan kan låne inn boka til deg, gratis, fra et annet biblioteket. Bestill herfra: ORIA
BALLSPILL: - Artikler som sendes inn og legges på fronter. - Selvvalgt litteratur i forbindelse med artikkelen. Ca 200 sider. Både om aktiviteten som er valgt og om hvordan den skal legges frem. - Det arbeides med et grunnlagsmateriale for undervisningen, som vil bli lagt ut på fronter.
Eiberg, S. & Siggaard, P. (2007). Boldbasis: En praktisk håndbok (1. utg., 3. oppl.). København: Hovedland forlag. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Fosnæs, O. (2009). Ballspillenes egenart. Artikkel deles ut til studentene.
Giske, R. (2000). Idrettsspesifikke kunnskaper. I: R. Giske, Individuelle handlingsvalg i lagballspill: en teoretisk og empirisk analyse. (s. 33-39). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo. Avhandlingen som kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Denne finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
Ronglan, L. T. (2008). Lagspillenes mangfold og egenart. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 28-77). Oslo: Akilles. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Ronglan, L. T. (2008). Undervisning i praksis. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 117-159). Oslo: Akilles. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
NBBF regler: www.basket.no NVBF regler: http://www.volley.no/
LEK OG BEVEGELSESAKTIVITETER: - Det vil både bli delt ut, samt forventet at studenter søker opp litteratur tilhørende de ulike aktivitetene som gjennomføres i emnet. - I forbindelse med fordypningsaktiviteten skal hver student utarbeide en egen litteraturliste (omfang: 1/3 – ca. 150 sider)
ARTIKKELSAMLING: Rustad, M.C. (Red.). (2014). FKI360: Fordypning: Lek og bevegelsesaktiviteter: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. - Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt ved NIH.
Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor: Breivik, G. (2010). Trends in adventure sports in a postmodern society. Sport in Society, 13(2), 260-273.
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
Engel, L. (2007). Hiphopkulturen & breakdance. I: L. Engle (Red.), Dans dans dans: Ideer i teori og praksis. (s. 43-53). Oslo: Frydenlund forlag.
Engel, L. (2008). Dans og bevægelse. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 252-263). København: Institut for Idræt.
Grønneberg, C. (2007). Bevegelsesfrihet og bevegelseskvalitet. I: Linge, S. (Red). Bevegelse: Vg1. (s. 89-99). Oslo: Tell forlag.
Jørgensen, H.T. (2010) Parkour. I: H. T. Jørgensen (red.), Redskapsgymnastik. (s. 192-221) København: Viasystime.
Peitersen, B. (2008). Leg I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 163-171). København: Institut for Idræt.
Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-120). Trondheim: Tapir.
Winther, H. (2008). Kropsbasis: Bevægelsesundervisningens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 227-240). København: Institut for Idræt.
NB! I tillegg til artikkelsamlingen, skal dette leses: Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag. Side 13-149 skal leses. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også elektronsik/online her: Klikk på denne lenken.
|