FKI360 Fordypningsaktivitet (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI360
EmnenavnFordypningsaktivitet
Studiepoeng10 sp
AnsvarligKristian Abelsen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Emnet kvalifiserer studenten for undervisning og faglig utviklingsarbeid på programfag idrett i videregående opplæring.

Gjennom obligatorisk fordypning i treningslære (3 sp) får studenten dypere innsikt i sentrale teorier, didaktiske problemstillinger, verktøy og metoder tilpasset både kroppsøving og idrettsfag.

Fordypningsaktivitet (7 sp) kvalifiserer for undervisning og faglig utvikling på idrettsfag (programfag; aktivitetslære, breddeidrett og friluftsliv). NIHs lærerressurser vil, til enhver tid, være avgjørende for om idrettene/aktivitetene tilbys eller ikke. Minimum antall studenter: 8.

Valgbare fordypningsaktiviteter:

  • Friluftsliv i skolen
  • Yoga og meditasjon i skolen
  • Ballspill
  • Lek og bevegelsesaktiviteter
Mål

Studenten skal:

  • ha solid didaktisk kompetanse og kunne planlegge, gjennomføre og evaluere varierte undervisningsopplegg for ulike grupper, klasser og kontekster i skolesammenheng generelt, men også særskilt kompetanse for å kunne igangsette og videreutvikle opplegg og programmer for idrettsfag (valgfag og faglige fordypninger).
  • kunne tilrettelegge for varierte bevegelsesopplevelser, som også utfordrer kreativitet og utforsking av kroppens bevegelsesmuligheter i det aktuelle miljøet.
  • kunne diskutere aktiviteten(e) i lys av dagsaktuelle faglige utfordringer i relasjon til barne- og ungdomskultur, sosial rettferdighet og relevante etiske spørsmål. 
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksis.
  • kjenne til og kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
Organisering og arbeidsformer
Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid og fremlegging av oppgaver, praktisk og teoretisk.
Vurdering

Treningslære:

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. Bestått/Ikke bestått.
  • To oppgaveinnleveringer; en gruppe- (3-4 studenter) og en individuell innlevering. Vurderes til bestått / ikke bestått.

Fordypningsaktivitet:

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. (I Friluftsliv krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.) Bestått/Ikke bestått.
  • Mappeinnlevering: Se undervisningsplan for hver fordypningsaktivitet for innhold i mappa. Gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Pensum

Treningslære: 200 sider.
Fordypningsaktivitet: 500 sider.


Kjernelitteratur

FRILUFTSLIV I SKOLEN:
- Felles litteratur for emnet er samlet i en artikkelsamling.
- I forbindelse med fordypningsaktiviteten skal hver student utarbeide en egen litteraturliste (omfang: 200 sider)

ARTIKKELSAMLING:
Abelsen, K. (Red.). (2013). FKI360: Fordypning: Friluftsliv i skolen: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i servicetorget.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
Augestad, T. (1995). Overnatting i snøen. Kroppsøving, 45(4), 4-10.

Augestad, T. (2006). Overnatting i snøen: Kantgrop i en liten snøskavl. Kroppsøving, 56(6), 14-18.

Brox, O. (2001). Allemannsretten krever vedlikehold. I: M. Vorkinn & A. M. A. Hjelle (Red.), Friluftsliv: Området for miljø og utvikling: Delrapport 2. fra forskningsprogrammet. (Forskningsprogrammet Bruk og forvaltning av utmark). (s. 45-49). Oslo: Norges forskningsråd.

Dahle, Ø. (2000). Dialog med naturen. I: H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays. (s.171-176). [S.I.]: Naturfilosofisk seminar.

Horgen, A. (2010). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2010). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.

Høyem, J. (2008). Miljøvennlig friluftsliv. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 49(4), 629-637.

Martin, P. (2005). Human to nature relationships through outdoor education. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experential learning: Views from the top. (s. 28-52). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.

Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-28). Oslo: Universitetsforlaget.

Vikene, O. L. (2007). Snøhulen som nødbivuakk? Kroppsøving, 57(6), 22-25.

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993. (s. 187-194). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.


YOGA OG MEDITASJON I SKOLEN:
Bryant, E. F. (2009). Meditative absorption. I: E.F. Bryant, The Yoga sutras of patanjali: A new edition, translation, and commentary. (s. 1-56). New York: North Point Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Desikachar, T.K.V. (1999). The heart of yoga: Developing a personal practice. Rochester:
Inner Traditions International. (p. 5-140).
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Iyengar, B.K.S. (1979). Introduction: What is yoga? I: B.K.S. Iyengar, Light on Yoga. (s. 19-60). New York: Schocken Books.
Biblioteket har ikke denne.
Biblioteket kan kan låne inn boka til deg, gratis, fra et annet biblioteket.
Bestill herfra:
ORIA


BALLSPILL:
- Artikler som sendes inn og legges på fronter.
- Selvvalgt litteratur i forbindelse med artikkelen. Ca 200 sider. Både om aktiviteten som er valgt og om hvordan den skal legges frem.
- Det arbeides med et grunnlagsmateriale for undervisningen, som vil bli lagt ut på fronter.

Eiberg, S. & Siggaard, P. (2007). Boldbasis: En praktisk håndbok (1. utg., 3. oppl.). København: Hovedland forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Fosnæs, O. (2009). Ballspillenes egenart.
Artikkel deles ut til studentene.

Giske, R. (2000). Idrettsspesifikke kunnskaper. I: R. Giske, Individuelle handlingsvalg i lagballspill: en teoretisk og empirisk analyse. (s. 33-39). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Avhandlingen som kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Denne finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.

Ronglan, L. T. (2008). Lagspillenes mangfold og egenart. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 28-77). Oslo: Akilles.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ronglan, L. T. (2008). Undervisning i praksis. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 117-159). Oslo: Akilles.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

NBBF regler: www.basket.no
NVBF regler: http://www.volley.no/


LEK OG BEVEGELSESAKTIVITETER:
- Det vil både bli delt ut, samt forventet at studenter søker opp litteratur tilhørende de ulike aktivitetene som gjennomføres i emnet.
- I forbindelse med fordypningsaktiviteten skal hver student utarbeide en egen litteraturliste (omfang: 1/3 – ca. 150 sider)

ARTIKKELSAMLING:
Rustad, M.C. (Red.). (2014). FKI360: Fordypning: Lek og bevegelsesaktiviteter: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
- Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt ved NIH.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
Breivik, G. (2010). Trends in adventure sports in a postmodern society. Sport in Society, 13(2), 260-273.

By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.

Engel, L. (2007). Hiphopkulturen & breakdance. I: L. Engle (Red.), Dans dans dans: Ideer i teori og praksis. (s. 43-53). Oslo: Frydenlund forlag.

Engel, L. (2008). Dans og bevægelse. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 252-263). København: Institut for Idræt.

Grønneberg, C. (2007). Bevegelsesfrihet og bevegelseskvalitet. I: Linge, S. (Red). Bevegelse: Vg1. (s. 89-99). Oslo: Tell forlag.

Jørgensen, H.T. (2010) Parkour. I: H. T. Jørgensen (red.), Redskapsgymnastik. (s. 192-221) København: Viasystime.

Peitersen, B. (2008). Leg I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 163-171). København: Institut for Idræt.

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-120). Trondheim: Tapir.

Winther, H. (2008). Kropsbasis: Bevægelsesundervisningens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 227-240). København: Institut for Idræt.


NB! I tillegg til artikkelsamlingen, skal dette leses:

Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag.
Side 13-149 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA
Boka finnes også elektronsik/online her: Klikk på denne lenken.