FKI310 Pedagogikk (15 sp) 
Faktaboks
Emnekode FKI310
EmnenavnPedagogikk
Studiepoeng15 sp
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktHøst og vår
Forkrav FKI215 Pedagogikk, vitenskapsteori og forskningsmetode (15 sp)
Innledning

Pedagogikk betraktes både som praktisk og som vitenskapelig disiplin. Emnet skal bidra til studentenes profesjonsdannelse og skal fungere som en sammenbindende komponent mellom teoretisk og praktisk læring i faglærerutdanningens ulike arenaer. Undervisningen i emnet skal bidra til at studentene opparbeider kunnskap om ulike lærerroller, elevers læring og betydningen læringsmiljøet kan ha innen kroppsøving og idrettsfag. Et sentralt tema er kunnskap om relasjonen mellom samfunn, skole, lærer, elev og lærestoff.  Emnets hensikt er også å stimulere studentene til personlig utvikling, refleksjon og yrkesetikk.

Mål

Studentene skal kunne:

  • analysere og vurdere skolen som organisasjon fra ulike perspektiver og være rustet til å samarbeide med hjemmet, skoleeiere, kolleger og forskere om faglige tema og utviklingsarbeid. 
  • analysere ulike diskurser innen kroppsøving.
  • analysere hvilke rolle lærerutdanningen har for å utvikle profesjonelle lærere i kroppsøving.
  • analysere lokale og nasjonale skolekontekster med tanke på hvordan etnisitet, kjønn, sosial ulikhet og syn på kropp preger disse.
  • gjøre rede for ulike vurderingsformer, samt foreta vurderinger av sterke og svake sider som vurderingsformene kan ha for elevers læring
Organisering og arbeidsformer

Emnet er lagt opp i konsentrerte tema over hele studieåret. Det skjer en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid og studentframlegg av ulike pedagogiske tema hentet både fra undervisningen på NIH og fra erfaringer fra perioder i skolepraksis.

Vurdering

Krav om 80 % frammøte.

Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått.
Individuell skriftlig eksamen, digital, 6 timer. Gradert karakter.

FKI350 Skolepraksis må være bestått før studenten oppnår/tildeles studiepoeng i emnet.

 

Kjernelitteratur

Skolen i historisk perspektiv:
Baune, T. Aa. (2007). Fra 7-årig folkeskole til 9-årig grunnskole? I: T. Aa. Baune, Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. (s. 103-123). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Baune, T. Aa. (2007). Masseutdanning i et flerkulturelt samfunn - likhet eller ny ulikhet? 1970-2007. I: T. Aa. Baune, Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. (s. 125-222). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


Lærerkvalifisering og etikk:

Bergem, T. (2011). Læreren i etikkens motlys: Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 1-7 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Laurent, C. (2008). Klassen [DVD-plate]. [s.l.]: Star Media Entertainment
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


Samfunn, skole og fag:
Dale, E.L. (2001). Introduksjon til grunnlagsproblemer i didaktikk. I: Dale (Red.), Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 9-21). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ekholm, M., Lund, T., Roald, K. & Tislevoll, B. (Red.). (2010). Utvikling av skoler: Et kunnskapsfelt i bevegelse. I: M. Ekholm (red.), Skoleutvikling i praksis. (s. 20-31). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Hargreaves, A. (2004). Å undervise i kunnskapssamfunnet: Utdanning til oppfinnsomhet. I: A. Hargreaves, Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet: Utdanning i en utrygg tid. (s. 28-54). Oslo: Abstrakt forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Salole, L. (2013).  Krysskulturelle barn og unge: Om tilhørighet, anerkjennelse, dilemmaer og ressurser. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Dette skal leses: s. 21-47, 51-96, og 227-241:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Solerød, E. (2012). Pedagogiske grunntanker i et dannelsesperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2 og 3 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. Trondheim: Tapir.
Innledningen og kapittel 1 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Østrem, S. (2010). Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
Kap. 5-7 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Vitenskapsteori og metode:
Danielsen, A.G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy: Statistikk og spørreskjema. I: M. Brekke & T. Tiller (Red.), Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen. (s. 138-154). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Furu, E.M. (2013). Lærerstudenten som aksjonslærer i klasserommet. I: M. Brekke & T. Tiller (Red.), Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen. (s. 45-61). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Kleven, T.A. (2011). Innføring i pedagogisk forskningsmetode: En hjelp til kritisk tolkning og vurdering. Oslo: Unipub forlag.
Kapittel 1, 4, 5, 6 og 8 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


NB! I tillegg er 200 sider valgfritt pensum i pedagogikk tilknytning til bacheloroppgaven

Anbefalt litteratur

Bø, I. & Helle, L. (2008). Pedagogisk ordbok. Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA