FKI215 Pedagogikk, vitenskapsteori og forskningsmetode  (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI215
EmnenavnPedagogikk, vitenskapsteori og forskningsmetode
Studiepoeng15 sp
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktHøst og vår
Innledning

I pedagogikk studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse.

Lærerutdanningen skal kvalifisere den framtidige læreren til å kunne kritisk granske egen undervisning og kunne gjøre pedagogisk-didaktisk utviklingsarbeid. Vitenskapsteori og forskningsmetode utgjør det andre hovedområdet i emnet. Emnet introduserer studentene til vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som bidrar til å styrke deres ferdigheter med å arbeide metodisk med planlegging og gjennomføring av et fordypningsarbeid innenfor det pedagogiske og didaktiske kunnskapsområdet.
I forbindelse med skriftlige oppgaver introduseres og øves akademisk skriving.

 

Mål

Studenten skal:

  • utvikle kunnskaper om pedagogisk arbeid med barn og unge
  • settes i stand til å gjøre rede for ulike teorier om læring, og de didaktiske konsekvenser av disse perspektivene.
  • settes i stand til å gjøre rede for hva rollen som lærer i kroppsøving innebærer med utgangspunkt i begreper om profesjonalisme og yrkessosialisering. 
  • forstå- og reflektere omkring forskning, metoder og teorier med relevans for læreryrket. 
  • settes i stand til å formulere, strukturere og gjennomføre et selvstendig utviklingsarbeid. 
  • kritisk granske og vurdere vitenskapelige arbeider og ta stilling til forskningslitteratur.
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og studentframlegg.

Vurdering
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse
  • Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått.
  • 1 uke individuell skriftlig hjemmeeksamen, utdelt oppgave. Besvarelsen skal være på maks 10 000 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.
    Gradert karakter.
  • FKI250 Skolepraksis må være bestått før studenten oppnår/ tildeles studiepoeng i emnet.

 

Kjernelitteratur

ARTIKKELSAMLING:
Borgen, J.S. (Red.). (2014). FKI215: Pedagogikk, vitenskapsteori og forskningsmetode: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt ved NIH.
- Om du ikke vil kjøpe artikkelsamlingen, har biblioteket alt til utlån og/eller kopiering

Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen.

Eleven og opplæringen:
Bø, A.K.& Stenersen Hovdenak, S. (2011). Elever som verdensborgere. Norsk pedagogisk tidsskrift, 3, 216-226.
Artikkelen finnes online. Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 bruker samtidig. Husk å lukke siden når du er ferdig!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Nielsen, H. B. (2009). Fra liten til stor. I: H.B. Nielsen, Skoletid: Jenter og gutter fra 1. til 10. klasse. (s. 13-36). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Nielsen, H.B. (2009). Tid og utvikling. I: H.B. Nielsen, Skoletid: Jenter og gutter fra 1. til 10. klasse. (s. 289-320). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Skaalvik, E.M. & Skaalvik, S. (2013). Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon og læring (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Østrem, S. (2010). Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. (2. utg.). Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
Kapittel 1-4 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA


Kropp, bevegelse, undervisning og læring:
Andrews, T. & Johansen, V. (2005). Gym er det faget jeg hater mest. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Artikkelen finnes online her:
Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 samtidig bruker. Husk å lukke siden når du er ferdig!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
Klikk på denne lenken.

Engelsrud, G. (2010). Betydninger av teori(er) om kroppen. I: K. P. Gurholt & K. Steinsholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 35-50). Trondheim: Tapir forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her
: ORIA

Green, K. (2010). Aktiv livsstil, helse og kroppsøving: Utfordringer og begrensninger. I: K. P. Gurholt & K. Steinsholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 219-231). Trondheim: Tapir forlag.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:

Leseth, A. B. (2008). Hvordan kan vi forstå kropp? I: R. Säfvenbom & A. McD Sookermany (Red.), Kropp, bevegelse og energi: I den grunnleggende soldatutdanningen. (s. 37-45). Oslo: Universitetsforlaget.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Loland. S. (2008). Hvordan kan vi forstå bevegelse? I: R. Säfvenbom & A. McD Sookermany (Red), Kropp, bevegelse og energi: I den grunnleggende soldatutdanningen. (s. 46-54). Oslo: Universitetsforlaget.
Denne artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Raaheim, A.& Sunde, E. (2009). «Jeg hadde en dårlig lærer»: En undersøkelse av skoleerfaringer blant mannlige arbeidstakere med kort utdanning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 356-366.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 bruker samtidig. Husk å lukke siden etter deg.
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Säfvenbom, R. (2003). Idrettspedagogikken og den nye tida. I: V. F. Moe & S. Loland (red.), I bevegelse: Et festskrift til Gunnar Breivik på hans 60-årsdag. (s. 140-155). Oslo: Gyldendal undervisning.
Dette kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA


Ressurser
:
Barne- og familiedepartementet. (2003). FNs konvensjon om barns rettigheter: Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989: Ratifisert av Norge 8. januar 1991: Revidert oversetelse mars 2013 med tilleggsprotokoller. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/red/2000/0047/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Regjeringen.no. (2001). Konvensjonen om barnets rettigheter: Distr. Generell: CRC/GC/2001/1: 17. april 2001.CRC/GC/2001/1 17. april 2001: Vedlegg IX: Generell kommentar nr. 1 (2001). Artikkel 29 nr. 1: Utdanningens formål. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Barnets%20rettigheter/Generell%20kommentar%201%20-%2025%206%2009.pdf
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.









 

 




 


 
 
Anbefalt litteratur