IDR110 Aktivitetslære 3 ( 15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR110
EmnenavnAktivitetslære 3
Studiepoeng 15 sp
AnsvarligOla Fosnæs
TidspunktVår
Innledning

I aktivitetslære 3 skal studentene fordype seg i aktivitetsområdene ballspill, vinteridrett og dans og lek. Både tilegnelse av praktisk, teoretisk og didaktisk kunnskap relatert til aktivitetene er inkludert i emnet. Undervisningen integrerer praksis og teori slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse i aktivitetsfag. Intensjonen er å oppnå faglig integrering mellom aktivitetsfag, naturvitenskapelige fag og samfunnsvitenskapelige fag ved å fokusere på spesifikke koplinger mellom delemner (idretter) og relevante fag fra de andre hovedemnene.

Mål

Studenten skal:

  • Kunne vise grunnleggende praktiske ferdigheter i et utvalg aktiviteter.
  • Forstå og gjøre rede for sentrale begreper i de aktuelle idrettene.
  • Forstå og kunne begrunne grunnleggende trenings- og bevegelsesprinsipper i aktivitetene og kunne foreta bevegelsesanalyser.
  • Kunne gjøre rede for aktivitetsformenes psykososiale og samfunnsmessige betydning.
  • Kunne anvende et repertoar av øvelser og praktisk-metodiske virkemidler for å utvikle andres motoriske kompetanse og ferdigheter i aktivitetene.
Organisering og arbeidsformer

Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerinitiert undervisning og læring og egenstudier der studentene arbeider med ulike oppgaver. Enkelte oppgaver skal legges frem for de andre studentene. Det vil bli satt av tid på timeplanen for studentinitiert læring (oppgavetimer), herunder gruppearbeid. Ansvaret ligger hos studentene, men gruppene har tilgang på veiledning.

I Aktivitetslære 3 vil det bli undervist i ballspill, lek, dans og nye aktiviteter, og vinteridrett snø og is (alpin og skøyter).

Vurdering

Fremmøte: 80% fremmøte i alle delemnene/aktivitetene.

Mappe: Studentene arbeider med mappe gjennom hele kurset, som bygges opp gjennom ulike elementer fra hvert delemne, deriblant praktisk-meodisk opplegg. Alle elementene må være godkjent for at samlet mappe vurderes til bestått.

Studenten skal dokumentere grunnleggende egenferdighet i de ulike aktivitetsformene. Bestått /ikke bestått

 

Kjernelitteratur

BALLSPILL:
Fosnæs, O. (2014). Ballspill. (Kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Kompendiet får du kjøpt i Servicetorget.


LEK, DANS OG NYE AKTIVITETER:

ARTIKKELSAMLING:
Langnes, T.F. (Red.). (2013). IDR110: Aktivitetslære 3: Lek, dans og nye aktiviteter: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
- Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt ved NIH
 
Litteraturreferansene til artikkelsamlingen:

Borghäll, J. (2001). Dansa salsa. I: J. Borghäll, Salsa! Och livet i Havanna: Om musiken i dansen och dansen i musiken. (s. 10-16). Västerås: ICA Bokförlag.

Borghäll, J. (2001). Salsanes historie. I: J. Borghäll, Salsa! Och livet i Havanna: Om musiken i dansen och dansen i musiken. (s. 22-25). Västerås: ICA Bokförlag.

Borghäll, J. (2001). Salsaens røtter. I: J. Borghäll, Salsa! Och livet i Havanna: Om musiken i dansen och dansen i musiken. (s. 13-16). Västerås: ICA Bokförlag.

Bø, K. & Kamhaug, E-L. (1989). Hva er gymnastikk i tiden? I: K. Bø & E-L. Kamhaug, Gymnastikk i tiden. (s. 11-13). Oslo: Norges Gymnastikk- og Turnforbund.

Bø, K. & Kamhaug, E-L. (1989). Innhold og struktur i en gymnastikk i tiden-time? I: K. Bø & E-L. Kamhaug, Gymnastikk i tiden. (s. 49-53). Oslo: Norges Gymnastikk- og Turnforbund.

Bø, K. & Kamhaug, E-L. (1989). Generell musikkteori. I: K. Bø & E-L. Kamhaug, Gymnastikk i tiden. (s. 138-146). Oslo: Norges Gymnastikk- og Turnforbund.

Bø, K. & Kamhaug, E-L. (1989). Koreografi. I: K. Bø & E-L. Kamhaug, Gymnastikk i tiden. (s. 147-156). Oslo: Norges Gymnastikk- og Turnforbund.

Fjogstad, T. (2010). Aerobic: Notat til undervisning. Oslo: [T. Fjogstad].

Grønneberg, C. (2007). Bevegelsesfrihet og bevegelseskvalitet. I: S. Linge (Red). Bevegelse: Vg1. (s. 89-99). Oslo: Tell forlag.

Hoff, M. (2005) Kroppens larmede tavshed. I: S. Ravn (Red.), Bevægelse: Om dans, krop og læring. (s. 34-44). Odense: Syddansk Univeristetsforlag.

Otterholt, L. (1998). The Story of swing. I: L. Otterholt, Swing: Dansekurs med Lee Otterholt. (s. 1 og 6-9). Oslo: Landslaget Musikk i Skolen.

Peitersen, B. (2008). Leg. I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 163-171). København: Institut for Idræt.

Rustad, H. (2013). Improvisasjon, komposisjon og koreografi. (Upublisert undervisningsnotat.)

Salminen, M.A.E. (2006). Aerobic: Funktionel holdtræning i teori og praksis (2. udg.). Høibjerg: Hovedland.
Disse sidene skal leses: 84-87, 107, 161-162 og 172-174.

Schloss, J. (2009). We have to be exaggerated? Aetshetics. I: J.G. Schloss, Foundation: B-boys, b-girls and hip hop-culture in new york. (s. 68-93). Oxford: Oxford University Press.

Torvik, E. (2006). Improvisasjon. I: H. M. Haraldsen (Red.), Scenisk Dans 1: Grunnbok i danseteknikker VgI. (s. 115-119). Vollen: Tell forl.

Winsrygg, M. (1984). Gammeldans. Oslo: Faktura Forlag.
Side 9-12, 14-19, 22-23, 26-30, 32-33 og 44 skal leses:

Ystborg, E. (2010). Dansebeskrivelser: Linedance, Salsa, Swing, Vals. Oslo: [E. Ystborg].


I tillegg til artikkelsamlingen ovenfor, skal dette leses
:
Eggen, J. (2008). Labans analyseverktøy. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og Didaktikk. (s. 165-173). Trondheim: Tapir Akademiske forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Engel, L. (2007) Hiphopkulturen & breakdance. I: L. Engel, Dans dans dans: Ideer i teori og praksis. (s. 43-53). København: Frydenlund.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Engel, L. (2008). Dans og bevægelse. I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 252-263). København: Institut for Idræt.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Fjogstad, T. (2012). Dans. I: A.O. Brunes, E. Enoksen & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.).(s. 344-369). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse? Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-152). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Lodwick, P. (1996). Rytme i dans, rytmens psykologiske effekt, Lodwickmetoden. I: T. Frostad, Dans! Grunnbok i dans. (s. 99-105). Vollen: Tell.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes ogaå elektronisk/online: Klikk på denne lenken.

Netschajeff, M. (2007) Dans og musikk: Ideer til at komme i gans med et praksisfelt. I: S. de Val, Dans med unge: Oplæg til undervisning i koreografi i idræt. (s. 13-21). Helsinge: Dans i Uddannelse.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ravn, S. (Red.). (2001). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Odense: Syddansk Univeristetsforlag.
Disse sidene skal lese:
Kap. 2.: Kropslig kompetence (s. 23-24), Underviserrolle (s. 24-26), Kommunikativ og æstetik (s. 26-27)
Kap. 3.: Laban (s.36-59)
Kap. 5.: Improvisation (91-100).
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Winther, H. et al. (2001). Fodfæste og himmelkys: Undervisning i rytmisk bevægelse, gymnatsik og dans. Højbjerg: Hovedland.
Disse sidene skal leses: 8-20, 31-47, 100-108 og 172-199.
Boka finner du til utlån i biblioteket her
: ORIA