VITENSKAPSTEORI OG FILOSOFI: Hassmén, N. & Hassmén, P. (2008). Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder. Stockholm: SISU. Side 18-62 skal leses: Dette kapitlet står i det elektroniske kompendiet som studentene får tilgang til via Fronter.
Loland, S. (2002). Idrett og etikk: En innføring. Oslo: Akilles. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
IDRETTSHISTORIE:: Goksøyr, M. (2008). Historien om norsk idrett. Oslo: Abstrakt. Side 39-173 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
IDRETTSPSYKOLOGI: Weinberg, R. S. & Gould, D. (2011). Foundations of sport and exercise psychology (5th ed.). Champaign Ill.: Human Kinetics. Kapittel 1-4, 11-12 og 18-19 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
IDRETTSSOSIOLOGI OG IDRETTSPEDAGOGIKK:
ELEKTRONISK KOMPENDIUM Sisjord, M. K. (Red.). (2014). IDR140: Samfunnsvitenskapelige emner I: 2014-2015. (Kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Dette elektroniske kompendiet får studentene tilgang til via Fronter.
Litteraturlista til kompendiet ovenfor: Idrettssosiologi: Ingebrigtsen, J. E. (1998). Barn og idrett. I: E. M. Skaalvik & Ø. Kvello (Red.), Barn og miljø. (s. 193-215). Oslo: Tano Aschehoug.
Larsen, A. K. (2006). Barn i et flerkulturelt samfunn. I: R. Haugen (Red.), Barn og unges læringsmiljø. (s. 97-113). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Lesjø, J. H. (2008). Den kjønnede idretten. I: J. H. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunnet. (s. 137-157). Oslo: Abstrakt Forlag.
Lesjø, J. H. (2008). Sosial ulikhet: Klasse, status, etnisitet. I: J. H. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunnet. (s. 159-176). Oslo: Abstrakt Forlag.
Skirstad, B. (2002). Norske idrettslag: Oversikt og utfordringer. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn. (s. 229-254). Oslo: Novus Forlag.
Walseth, K. (2011). Minoritetsjenter i idretten: Status og utfordringer. I: D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press. (s. 355-370). Oslo: Akilles.
NB! I tillegg til dette elektroniske kompendiet, skal denne artikkelen leses: Sisjord, M.K. (2005). Snowboard -en kjønnet ungdomskultur. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 65-82. Artikkelen finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Idrettspedagogikk: Annerstedt, C. (2007). Syfte och mål med Idrott och hälsa I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 25-49). Göteborg: Multicare AB.
Imsen, G. (2011). Sentrale temaer i pedagogikk. I: G. Imsen, Hva er pedagogikk? (Hva er; 39). (s. 31-58). Oslo: Universitetsforlaget.
Solerød, E. (2012). Valg av undervisningsmetode. I: E. Solerød, Pedagogiske grunntanker: I et dannelsesperspektiv. (s. 185-214). Oslo: Universitetsforlaget.
Tinning, R. (2010). Sites of Pedagogy for physical activity. I: R. Tinning, Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. (s. 23-41). London: Routledge.
Tinning, R. (2010). Pedagogy and the body in HMS I: R. Tinning, Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. (s. 83-109). London: Routledge.
|