IDR140 Samfunnsvitenskapelige perspektiver (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR140
EmnenavnSamfunnsvitenskapelige perspektiver
Studiepoeng10 sp
AnsvarligMari Kristin Sisjord
TidspunktHøst
Innledning

I dette emnet introduseres idrettsvitenskap som begrep og kunnskapsområde, og blir belyst fra ulike samfunnsvitenskaplige perspektiver med bakgrunn i vitenskapsteori og idrettsfilosofi. Begrepene idrett og idrettsvitenskap omfatter i denne planen alle former for menneskelig bevegelse, det vil si både organisert idrett, kroppsøving, friluftsliv, dans, samt uorganiserte former for trening og fysisk aktivitet. Det legges stor vekt på forståelse av idrett som samfunnsfenomen, og dette problematiseres i lys av ulike samfunnsforhold (for eksempel sosial klasse, kjønn og etnisitet). Sentrale begreper og ulike idrettslige tema behandles med utgangspunkt i idrettshistorie, idrettspedagogikk, idrettspsykologi og idrettssosiologi.

Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for filosofiske, etiske og vitenskapsteoretiske perspektiver på
    idrett
  • Kunne gjøre rede for sentrale trekk ved idrettens historiske utvikling
  • Kunne gjøre rede for idrettens institusjonalisering og organisering
  • Kunne gjøre rede for idrettens utbredelse og idrettsaktivitet relatert til sentrale
    sosiologiske perspektiver
  • Kunne gjøre rede for sentrale idrettspsykologiske begreper og betydningen av
    idrettspsykologi som fagfelt
  • Kunne gjøre rede for begreper som undervisning og læring i relasjon til idrett som
    pedagogisk arena
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen vil foregå som fellesundervisning.
Vurdering

4 timers individuell skriftlig eksamen. Det gis gradert karakter.

Kjernelitteratur
VITENSKAPSTEORI OG FILOSOFI:
Hassmén, N. & Hassmén, P. (2008). Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder. Stockholm: SISU.
Side 18-62 skal leses:

Dette kapitlet står i det elektroniske kompendiet som studentene får tilgang til via Fronter.

Loland, S. (2002). Idrett og etikk: En innføring. Oslo: Akilles.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


IDRETTSHISTORIE:
:
Goksøyr, M. (2008). Historien om norsk idrett. Oslo: Abstrakt.
Side 39-173 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


IDRETTSPSYKOLOGI:
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2011). Foundations of sport and exercise psychology (5th ed.). Champaign Ill.: Human Kinetics.
Kapittel 1-4, 11-12 og 18-19 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


IDRETTSSOSIOLOGI OG IDRETTSPEDAGOGIKK:

ELEKTRONISK KOMPENDIUM
Sisjord, M. K. (Red.). (2014). IDR140: Samfunnsvitenskapelige emner I: 2014-2015. (Kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Dette elektroniske kompendiet får studentene tilgang til via Fronter.


Litteraturlista til kompendiet ovenfor:
Idrettssosiologi:
Ingebrigtsen, J. E. (1998). Barn og idrett. I: E. M. Skaalvik & Ø. Kvello (Red.), Barn og miljø. (s. 193-215). Oslo: Tano Aschehoug.

Larsen, A. K. (2006). Barn i et flerkulturelt samfunn. I: R. Haugen (Red.), Barn og unges læringsmiljø. (s. 97-113). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Lesjø, J. H. (2008). Den kjønnede idretten. I: J. H. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunnet. (s. 137-157). Oslo: Abstrakt Forlag.

Lesjø, J. H. (2008). Sosial ulikhet: Klasse, status, etnisitet. I: J. H. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunnet. (s. 159-176). Oslo: Abstrakt Forlag.

Skirstad, B. (2002). Norske idrettslag: Oversikt og utfordringer. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn. (s. 229-254). Oslo: Novus Forlag.

Walseth, K. (2011). Minoritetsjenter i idretten: Status og utfordringer. I: D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press. (s. 355-370). Oslo: Akilles.

NB! I tillegg til dette elektroniske kompendiet, skal denne artikkelen leses:
Sisjord, M.K. (2005). Snowboard -en kjønnet ungdomskultur. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 65-82.
Artikkelen finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.


Idrettspedagogikk:
Annerstedt, C. (2007). Syfte och mål med Idrott och hälsa I: C. Annerstedt, Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. (s. 25-49). Göteborg: Multicare AB.

Imsen, G. (2011). Sentrale temaer i pedagogikk. I: G. Imsen, Hva er pedagogikk? (Hva er; 39). (s. 31-58). Oslo: Universitetsforlaget.

Solerød, E. (2012). Valg av undervisningsmetode. I: E. Solerød, Pedagogiske grunntanker: I et dannelsesperspektiv. (s. 185-214). Oslo: Universitetsforlaget.

Tinning, R. (2010). Sites of Pedagogy for physical activity. I: R. Tinning, Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. (s. 23-41). London: Routledge.

Tinning, R. (2010). Pedagogy and the body in HMS I: R. Tinning, Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. (s. 83-109). London: Routledge.