IDR105 Aktivitetslære 2 (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR105
EmnenavnAktivitetslære 2
Studiepoeng5 sp
AnsvarligTrond Augestad
TidspunktVår
Innledning

I aktivitetslære 2 skal studentene arbeide med et utvalg aktiviteter på snø, i vann og i sal. Både tilegnelse av grunnleggende praktisk ferdighet og grunnleggende teoretisk kunnskap om aktivitetene er inkludert i emnet. Utvalget av aktiviteter er gjort for å gi studentene praktisk og teoretisk kunnskap både i tradisjonelle konkurranseidretter og i nyere aktivitetsformer med utspring i dagens ungdomskultur. Emnet tar også sikte på å gi studentene erfaring med og kunnskap om tilpasset opplæring i idrett. Forskjellige kvaliteter ved aktivitetene vektlegges i undervisningen; både opplevelsesaspekter, ferdighetsaspekter og didaktiske prinsipper. Undervisningen integrerer praksis og teori med sikte på at studentene skal utvikle en helhetlig kompetanse i aktivitetsfagene. Intensjonen er å oppnå faglig integrering mellom aktivitetsfag, naturvitenskapelige fag og samfunnsvitenskapelige fag ved å fokusere på spesifikke koplinger mellom delemner (aktiviteter) og relevante fag fra de andre hovedemnene.

Mål

Studenten skal:

  • Kunne vise grunnleggende praktiske ferdigheter i et utvalg aktiviteter
  • Forstå og gjøre rede for sentrale begreper i de aktuelle aktivitetene
  • Kjenne til grunnleggende trenings- og bevegelsesprinsipper i aktivitetene og kunne foreta enkle analyser
  • Kjenne til et repertoar av øvelser med sikte på å utvikle ferdighet i idrettene
  • Kunne gjøre rede for koplinger mellom aktivitetsfag, samfunnsvitenskapelige fag og naturvitenskapelige fag
Organisering og arbeidsformer

Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerinitiert undervisning og læring og egenstudier der studentene arbeider med ulike oppgaver. Enkelte oppgaver skal legges frem for de andre studentene. Det vil bli satt av tid på timeplanen for studentinitiert læring (oppgavetimer), herunder gruppearbeid. Ansvaret ligger hos studentene, men gruppene har tilgang på veiledning.

I Aktivitetslære 2 vil det bli undervist i langrenn, gymnastikk og turn, lek og nye aktiviteter og livredning. Deltakelse på Ridderuka inngår og gjelder som peaksisopplæring i faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag.

 Arbeidskrav

Det gjennomføres ferdighetsevaluering i følgende idretter/aktiviteter: langrenn, gymnastikk og turn, og livredningsprøve. Etter Ridderuka skal det  utarbeides en grupperapport (7-10 studenter pr gruppe) med maks 1250 ord. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få studiepoeng i emnet.

Vurdering
  • Frammøte: 80% i alle delemnene/aktivitetene. 100% i Ridderuka.
  • 2 timers individuell skriftlig eksamen. Alle aktiviteter vil kunne inngå som en del av eksamen. Gradert karakter (A-F). Ingen hjelpemidler tillatt.
  • Grunnkurs HLR vurderes til bestått/ikke bestått.
Kjernelitteratur

GYMNATIKK OG TURN
Jørgensen, H. T. (2010).  Redskabsgymnastik. Århus: Viasystime.
Side 73-186 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


LEK OG NYE AKTIVITETER:

ARTIKKELSAMLING:
Langnes, T.F. (Red.). (2013). IDR105: Aktivitetslære 2: Lek og nye aktiviteter: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt ved NIH.
- Om du ikke vil kjøpe den, men selv skaffe deg litteraturen, kan du finne alt ved å klikke på lenkene under. Til lån og/eller kopiering.

Litteraturlista til artikkelsamlingen ovenfor:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
ORIA

Larsen, S. H. (2009). Hvad er parkour. Hentet 2. juni 2013 fra: http://www.teamjiyo.com/wp-content/uploads/2012/08/Team_JiYo_-_Hvad_er_Parkour.pdf
Denne er online her: Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. (1999). Lek som tilfeldighetens spill? I: K. Steinsholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. (s. 13-19). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Winther, H. (2008). Kropsbasis: Bevægelsesundervisningens fællesfaglige og flerdimensionelle fundament. I: B. Peitersen & H. Rønholt (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 227-240). København: Institut for Idræt.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205). Oslo: Cappelen Damm.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

NB! I tillegg til artikkelsamlingen skal dette leses:
Fjogstad, T. (2012). Turn og gymnastikk. I: A.O. Brunes, E. Enoksen & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære. (s. 340-343). Oslo: Gyldendal.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


LIVREDNING/HLR:
Kjendlie, P.-L. (2007). Livredning. I: P.-L. Kjendlie, Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). (s. 55-66) Oslo: Norges idrettshøgskole.
Kompendiet kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og ivredning. I: A. O. Brunes, E. Enoksen & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 204-215). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Madsen, Ø. & Blixt, T. (2008). Livredning. I: Ø. Madsen & T. Blixt, Svømmeaktiviteter for viderekommende. (s. 263-293). Bergen: Bodoni Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid. [DVD-plate]. Oslo: Norges idrettshøgskole.
DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Norsk Førstehjelpsråd (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


RIDDERRENNET:
Goodwin, D. (2008). Self-regulated dependency: Ethical reflections on interdependence and help in adapted physical activity. Sport, Ethics and Philosophy, 2(2), 172-184.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Goodwin, D.L., Johnston, K., Dunn, Causgrove, J. (2014). Thinking ethically about inclusive recreational sport: A narrative of lost dignity. Sport, Ethics and Philosophy. Doi: 10.1080/17511321.2014.891624
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
http://www.nih.no/bibliotek/ressurser/tilgang-hjemmefra/

Norges idrettsforbund (2002). Ledsaging av synshemmede i idrett og fysisk aktivitet. Oslo: Norges idrettsforbund.
Side 3-14 og 20-25 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Sosial- og helsedirektoratet (2004). Fysisk aktivitet for mennesker med funksjonsnedsettelser: Anbefalinger. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet.
Side 9-28, 38 51 og 100-111 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Tøssebro, J. (2010). Hva er funksjonshemming. Oslo: Universitetsforlaget.
Innledningen + kapittel 1 skal leses:
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


SKI (LANGRENN):
Andersen, I. & Nymoen, P. (1991). Langrennsteknikk. I: I. Andersen & P. Nymoen, Langrenn: Trening, teknikk, taktikk. (s. 90-127). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Rise, P. (2012). Langrenn. I: E. Enoksen, A. O. Brunes, S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 216-240). Oslo: Gyldendal Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Swix Sport (2005). Ski and snowboard preparation: Racing 2005. [S.l.]: Swix Sport.
Side 2-8, 14 og 30-35 skal leses.
Biblioteket har ikke denne.

Ure, J. & Kvamme, B. (2008). Langrenn: 1BA. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir lagt ut i PDF-format på Fronter.
Biblioteket har ikke denne.