FKI260 Friluftsliv i skolen (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI260
EmnenavnFriluftsliv i skolen
Studiepoeng10 sp
AnsvarligKristian Abelsen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Emnet rammes inn av en idéhistorisk oversikt over friluftsliv som tradisjon, samtidskultur og pedagogisk virkefelt. Friluftsliv belyses utfra ulike forskningsbaserte perspektiver med det erfaringsbaserte friluftslivet i sentrum. Uterommet i skolens nærmiljø anvendes med et helhetlig pedagogisk siktemål.
Emnet behandler ansvar, ledelse, pedagogikk og didaktikk i og for friluftsliv, og videre om hvordan studenter kan tilegne seg forståelse for miljøspørsmål, samt hvordan slik kunnskap kan relateres til lærerens yrkesutøvelse der perspektiver på bærekraftig utvikling trekkes inn. Under kurset integreres teori og praksis i den hensikt å bidra til studentenes profesjonelle utvikling.

Mål

Etter avsluttet emne skal studenten kunne: 

  • gjennomføre ulike former for friluftsliv; i skog og på vann til forskjellige årstider.
  • analysere og diskutere motiver for friluftsliv fra et helse-, miljø-, og erfaringsperspektiv.
  • undervise i, om og gjennom friluftsliv i skolen.
  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever og til alle årstider og tverrfaglige perspektiver.
  • analysere naturrommet/stedets betydning for studentens læring utfra ulike perspektiv.
  • gi førstehjelp, kameratredning og HLR under varierte forhold.
Organisering og arbeidsformer
Undervisningen foregår høst, vinter og vår i 2. året. Det legges vekt på studentaktive, grupperelaterte og problembaserte læringsformer. Studenten må være forberedt på døgnkontinuerlig virksomhet utenfor NIH, med kortere (hele dager) eller lenger varighet (inntil fire dager). I dette inngår også planlegging og gjennomføring av egenferd. Studenten må påregne noe ekstra utgifter til innkjøp av turutstyr til bruk i undervisning, og til utgifter i forbindelse med turer.
Vurdering

Mappe: I mappen inngår 2 skriftlige arbeider; refleksjonsnotat og plan for selvutvikling/rapport og 1 praktisk-metodisk opplegg (gradert karakter, A-F).

Krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.

Kjernelitteratur
ARTIKKELSAMLING:
Abelsen, K. (Red.). (2014). FKI260: Friluftsliv i skolen: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.


Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:

Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I: T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv. (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag.
Boka kapitlet står i, finner du her: ORIA

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du her: ORIA

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). København: Munksgaard.
Boka kapitlet står i, finner du her: ORIA

Dahle, Ø. (2000). Dialog med naturen. I: H. Kolstad (Red.), Har fjellet ansikt? Naturfilosofiske essays. (s. 171-176). [S.I.]: Naturfilosofisk seminar.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Grendstad, N. M. & Sandven, G. J. (1986). Hva er egentlig konfluent pedagogikk? Noen momenter til klargjøring. I: N. M. Grendstad & G. J. Sandven, Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. (s. 233-246). Oslo: Didakta.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også elektronis/online her: Klikk på denne lenken.

Gurholt, K. P. (2010). Eventyrlig pedagogikk: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 175-203). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Horgen, A. (2010). God turskikk for kanoturer på vann og innsjøer. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 30-44). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Horgen, A. (2010). Kanopadling: Teknikk. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 97-107). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Horgen, A. (2010). Når ulykken er ute. I: A. Horgen, Kano på vann og vassdrag: Kanopadling og friluftslivsveiledning. (s. 186-191). Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Woon, L. L. (1993). Hvordan jeg lærte å gå på tur. Norsk friluftsliv sett utenfra. I: I. G. Klepp & R. Svarverud (Red.), Idrett og fritid i kulturbildet: Humanioradagene 1993. (s. - ). Oslo: Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk psykologisk forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Ppsykologisk forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Jordet, A. N. (2010). Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor. (s. 63-82). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Jordet, A. N. (2010). Andre skolefag. I: A. N. Jordet, Klasserommet utenfor. (s. 346-361). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Lysklett, O.B. (2013). Utelek året rundt i kjente omgivelser. Hva kjennetegner ulike naturbarnehager? I: O.B. Lysklett, Ute hele uka. (s. 56-67). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Lysklett, O.B. (2013). Ute hele dagen – om organisering, usynlige grenser, venteplasser etc. I: O.B. Lysklett, Ute hele uka. (s. 82-96). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Mytting, I. og Bischoff, A. (2008). Mål og meining. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv. (s. 7-15) 2. utg., Oslo: Gyldendal undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Mytting, I. og Bischoff, A. (2008). Friluftsliv og friluftslov.  I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv. (s. 57-64) 2. utg., Oslo: Gyldendal undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Mytting, I. og Bischoff, A. (2008). Ly og leir. I: I. Mytting & A. Bischoff, Friluftsliv. (s. 98-109) 2. utg., Oslo: Gyldendal undervisning.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Næss, A. (1998). Livet sett som et åpent landskap. I: A. Næss, Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft. (s. 10-28). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finnes elektronisk/online her: Klikk på denne lenken.

Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 28-54). Oslo: Sebu Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Odden, A. (2008). Norsk friluftsliv ved årtusenskiftet – Status for nordmenns involvering i friluftsliv i 2001 og 2004. I: A. Odden, Hva skjer med norsk friluftsliv? En studie av utviklingstrekk i norsk friluftsliv 1970-2004. (s.60-70). Doktoravhandling, Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet, Trondheim.
Biblioteket har ikke denne.

Sanderud, J.R. & og Gurholt, K.P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34, 3-20.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
NB! Kun 2 samtidige brukere - klikk på "Frigi tilgang" under Idunn-logoen når du er ferdig!
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
Klikk på denne lenken.

Tordsson, B. (2010). På kulturens stier i naturen. I: B. Tordsson, Friluftsliv, kultur og samfunn. (s.49-73). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Tordsson, B. (2006). Sammenhengende naturoplevelse. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 123-137). Haderslev : CVU Sønderjylland.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Tordsson, B. (2006). Den lille gruppe i friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 139-157). Haderslev : CVU Sønderjylland.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


I tillegg til artikkelsamlingen, skal dette leses:

BOK:
Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (2007). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin. Oslo: Fri Flyt og Norsk Tindeklub.
Side 10-154 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:ORIA


REFERANSELITTERATUR:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Oslo: Gyldendal.
Boka finner du til utlån  i biblioteket her: ORIA

St.meld. nr. 39 (2000-2001). Friluftsliv: Ein veg til høgare livskvalitet. Oslo: Miljøverndepartementet.
Denne finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken..

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære: Felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/kompetansemål.
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv: Valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag/ kompetansemål.
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (u.å.). Læreplan for kroppsøving: Kompetansemål: Etter 4. årssteget. Utdanningsdirektoratet for alle trinn i det 13 årige skoleløp.
Denne finnes online/elektronisk:  Klikk på denne lenken.