IDR145 Læring og ledelse i idrett ( 5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIDR145
EmnenavnLæring og ledelse i idrett
Studiepoeng 5 sp
AnsvarligSvein Kårhus
TidspunktVår
Innledning

I dette emnet skal studentene presenteres for og selv anvende ulike samfunnsvitenskapelige perspektiver på læring og ledelse i idrett med relevans for senere studier.

Mål

Studentene skal:

  • Ut fra ulike samfunnsfaglige perspektiver kunne drøfte problemstillinger knyttet til læring og ledelse i forskjellige idrettslige sammenhenger
  • Kunne drøfte læring og ledelse i forhold til mål for idrettslig aktiviteter blant ulike grupper og individer
  • Praktisere samarbeid i drøfting av oppgaver
  • Kunne formulere kritisk samfunnsvitenskapelige spørsmål til idrettslig virksomhet
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen vil foregå som fellesundervisning knyttet til kjernelitteraturen. Undervisningen vil kunne omfatte  gruppeoppgaver som skal  presenteres som grunnlag for debatt i plenum.

Vurdering

3 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Kjernelitteratur

Bredal, A.-M. (2010). Om funksjonshemning og kroppsöving. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 71-84.). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Brustad, R.J. & Partridge, J.A. (2002). Parental and peer influence on children’s psychosocial development through sport. I: F.L. Smoll & R.E. Smith (Eds.), Children and youth in sport: A biopsychososial perspective (2nd ed.). (s. 187-210) Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009). Instructional methods and pedagogical strategies. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 30-45). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009)Learning and development. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 65-84). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009). Quality in coaching. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 46-54). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2009)Understanding athletes' identities. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sport coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 93-112). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Dowling, F. (2010). Fysisk aktivitet og god helse i kroppsovingsfaget: Problematisk, ikke automatisk. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 205-218.). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Dowling, F. (2013) Kjønn? "Ikke noe problem!" I: E. Backman & L. Larsson, I takt med tiden: Perspektiv på idrottslärarutbildningen i Skandinavien. (s. 97-107). Lund: Studentlitteratur.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Evans, J., Davies, B. & Penney, D. (1999). The social construction of teaching and learning: The politics of pedagogy. I: C.A. Hardy & M. Mawer (Eds.), Learning and teaching in physical education. (s. 7-19). London: Falmer Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Likestillings- og diskrimineringsombudet. (2008). Likestilling og mangfold i norsk idrett: Bedre med flere på banen. Oslo: Likestillings- og diskrimineringsombudet.
Kap. 5, 6 og 7 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Ommundsen, Y. (2011). Spesialisere tidlig og plukke talenter - er det så lurt? I: D.V. Hanstad, G. Breivik, M.K. Sisjord & H.B. Skaset (Red.), Norsk idrett: Indre spenning, ytre press. (s. 53-68). Oslo: Akilles.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:  ORIA

Smoll. F.L. & Smith, R.E. (2002). Coaching behavior research and intervention in youth sports. I: F.L. Smoll & R.E. Smith (Eds.), Children and youth in sport: A biopsychososial perspective (2nd ed.). (s. 211-234) Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Tinning, R. (1990). Healthism as ideology. I: R. Tinning (Ed.), Ideology and physical education: Opening Pandora’s Box. (s. 28-32). Geelong: Deakin University Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
(I pensumhefte ?)

Tinning, R. (2010). Pedagogy and sport coaching. I: R.Tinning, Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. (s. 65-82). London: Routledge.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.