- Det er krav om minimum 80 % fremmøte i fagdidaktikk og hver av aktivitetene.
- Arbeidskrav:: For å gå opp til eksamen må fremmøte og pålagte oppgaver i minimum 2/3 av studiet være godkjent.
- Avsluttende 6 timers individuell skriftlig eksamen. Graderte karakterer.
KJERNELITTERATUR:
FAGDIDAKTIKK:
"BØKER" Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag AB. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
By, I.-Å. (2014). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring. Oslo: Norges idrettshøgskole. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Kunnskapsdepartementet (2006 og 2012). Kunnskapsløftet. Hentet 12. februar 2013 fra http://www.udir.no/Lareplaner/ Er utdelt i eget hefte til KRD1
ARTIKKELSAMLING: By. I.-Å. (Red.). (2014). Fagdidaktikk: KRD 1: Deltid: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. * Biblioteket har ikke denne, blir utdelt til KRD1.
Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor: Arnold, P. J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17.
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
By, I.-Å.(1998). Utvikling av læreplaner i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997: Forelesningsnotat. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås og A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.
Imsen, G. (2009). Læreplaner og læreplanteori. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.).(s. 191-224). Oslo: Tano Aschehoug.
Imsen, G. (2009). Mål og målstyring av undervisning. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). (s. 227-258). Oslo: Tano Aschehoug.
Moe, V. M. og Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V.F. Moe (Red.). Å lære å bli lærer. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.
Stene, F. (1973). Instruksjon. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 94-101). Oslo: Universitetsforlaget.
Stene, F. (1973). Problemmetoden. I: F. Stene, Pedagogisk metodikk (2. utg.). (Kroppsøving i skolen; 1). (s. 81-93). Oslo: Universitetsforlaget.
Tangen, D. (1999). Lek i småskolen: Hva er nå det da? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 82(1), 24-32.
Utdanningsdirektoratet. (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Til bruk for læreplangrupper oppnevnt av Utdanningsdirektoratet. Hentet 26. april 2013 fra: http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no
BALLSPILL: Fosnæs, O. (2014). Ballspill. Oslo: Norges idrettshøgskole. Deles ut.
Minivolleyball: Her finner dere alt om det nye spillet: http://www.minivolleyball.no/
DANS: Glad, Å. L. (2012). Dans på timeplanen: Fagdidaktisk grunnbok (2. utg.). Asker: Tell forlag. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
I tillegg kommer dansebeskrivelser og annet materiale som blir delt ut i timene.
FRILUFTSLIV:
Kapitler i bok: Jordet, A. N. (1998). Nærmiljøet som klasserom: Uteskole i teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk forl. Side 49 og ut boka, skal leses, men ikke side 76-89: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
ARTIKKELSAMLING: Solenes, O. (Red.). (2008). Friluftsliv og nærmiljøaktivitet: KRD 1: Deltid: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
NB! Tittelen kan forandres innen semesterstart.
Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
Bischoff, A. (u.å.). Mellom veiledning og undervisning. Bø: Høgskolen i Telemark.
Fasting, M. L. (1997). Friluftsliv og mestringsopplevelser for barn. Kroppsøving, 47(4), 5-11.
Jacobsen, E. B. (2004). Erfaringer med friluftsliv i kjølvannet av L97. Kroppsøving, 54(2),6-11.
Mytting, I. (Upublisert). Aktivitetsdagen: Noen refleksjoner over metode. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Innebandy: Florin, P. (2001). Innebandyledare för barn och ungdomar. Farsta: Svenska Innebandyförbundet. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Innebandykalenderen 2006-2007. Spilleregler.
Nilsson, M. & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Oslo: Akilles. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Kroppsøving og funksjonhemning: Bredahl, A.-M. & Downs, P. (2002). Spil mig: Inklusion af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicapidrættens Videnscenter Kap. 1, 2 og 3 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Kunsten å være i bevegelse: Oftedal. B. M. (2007). Art of movement: A movement revolution? I: I. Martinková & M. Pelis (Eds.), Movement: The art of life: III. (s. 77-86). Praha: Charles University in Prague. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Skard, H. (2004). Kunsten å være i bevegelse (Ny rev. utg.). Oslo: Skapende livsstil. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Salaktiviteter: Norges gymnastikk og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Oslo: Forbundet. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Sansemotorikk: Moser, T. & Dudas, B. (1996). Psykomotorikk: Kompendium: En innføring i psykomotorisk teori og praksis. Tønsberg: T. Moser. Kompendiet er delt ut til KRD1
Skøyter: Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Svømming, livredning og HLR: Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole. Fås ved studiestart.
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Oslo: Norges Idrettshøgskole. DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Norsk Førstehjelpsråd (2011). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA NB! Må tas med til første undervisningstime!
Støttelitteratur til svømming, livredning og HLR: Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Oslo: Norges svømmeskole. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten, Aktivitetslære (3. utg.). (s. 190-215). Oslo: Gyldendal undervisning. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Madsen, Ø. & Blixt, T. (2005). Livredning. I: Ø. Madsen & T. Blixt, Svømmeaktiviteter for viderekommende. (s. 263-293). Bergen: Bodoni Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Utdanningsdirektoratet. (2008). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 9. oktober 2014 fra: http://www.udir.no/PageFiles/Fysisk%20aktivitet/2/Udir_svomme_livredding_net.pdf Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
|